Saab 9-3, combi, 2001 - drar slut på strömmen över natten

izathedog
23 augusti 2021 · 1 Inlägg

Har problem med min Saab 9-3 combi från 2001. För en dryg vecka sedan började bilen dra slut på strömmen över natten, stendöd på morgonen. Har satt i ett "nytt" batteri som är 100% ok men inget hjälper. Jag kan köra korta och längre sträckor utan startproblem, även efter några timmar men påfäljande morgon är bilen stendöd. Har tagit bort säkringarna som är relaterade till släpvagnskontakten....i övrigt är bilen väldigt ok....tacksam för all input i ämnet ifråga...

Utmarks-Loke
23 augusti 2021 · 5 840 Inlägg

Har du en multimeter som kan mäta ström, ampere? Om inte får du skaffa det för att kunna felsöka, annars kan du lika gärna lämna in bilen någonstans. Men när du har en multimeter så plockar du ut säkringarna en efter en och mäter vilken ström som går igenom där säkringen satt. Då hittar du snart den där strömmen försvinner. Men det gör du med bilen och allting avstängt.

När du har multimeter kan du även mäta laddningsspänningen när du har motorn igång, då skall du ha 14 volt eller något sånt över batteriet.

Mossan1
23 augusti 2021 · 2 827 Inlägg

Drar den så mycket ström är det varmt där strömtjuven är.

Känn på säkringarna efter någon som är varm (med laddat batteri) och även på generatorn. Trasiga dioder kan göra så det drar ström. Men generatorn blir inte lika lätt varm som en säkring.

Man kan också ohmmäta bakpå säkringarna. Det är små hål för just det.
Får man potenialskillnad mellan in och ut på säkringen (dvs en multimeter skulle visa tex 1v) så går Ampere genom den. Ju större skillnad desto mer A.

Senast redigerat av Mossan1 (23 augusti 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 augusti 2021 · 17 478 Inlägg

Vad kan batteriet vara på? 65Ah? Då bör den väl gurgla i sig i stort sett rubbet om bilen är stendöd på morgonen. Tycker även jag att något bör bli varmt...

TS skulle haft en IR-termometer...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang