Installera kupévärmare i bil med motorvärmare

iFerz
25 augusti 2021 · 279 Inlägg

Halloj!
Kanske är ett dumt inlägg, men tycker jag läst runt på forumet och googlat mig halvblind men jag förstår fan inte.

Bruksbilen är en fantastisk Mazda 626 med motorvärmare installerat som funkar (så vitt jag vet) med DEFA-kabel (om det spelar någon större roll).
Hade dock velat montera kupévärmare inför vintern då jag inte vill frysa jävel varje morgon i en massa månader.

Hur tusan gör jag för att installera kupévärmare på ett befintligt motorvärmar-uttag?
Vad behöver jag?

Undviker helst att skicka in det på verkstad då det känns som en massa slantar som kan läggas på busbilen istället och tycker inte jag har tummen mitt i handen så borde kunna få det på plats utan alltför mycket jävelskap.

Tacksam för hjälp, helst jävligt dumt förklarat så att t.om. jag kan förstå big_smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Brådhis * Voff voff *
25 augusti 2021 · 10 277 Inlägg

Det finns färdiga förgreningar att köpa som sedan ett uttag i kupén ansluts till. Plug´n´play.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
iFerz
25 augusti 2021 · 279 Inlägg

Brådhis skrev:
Det finns färdiga förgreningar att köpa som sedan ett uttag i kupén ansluts till. Plug´n´play.

Du råkar inte ha en länk eller ha koll på vad de heter? Tycker inte jag hittar något ändå.. smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Brådhis * Voff voff *
25 augusti 2021 · 10 277 Inlägg

Du bör kunna gå in på valfri tex Mekonomen och beställa detta. Det är en universaldel. Håll reda på så du får till just Defa eftersom Calix inte passar då. (Det är dom två stora märkena)

Men är du verkligen helt säker på att detta inte redan finns i din bil? Skulle säga att det är extremt ovanligt att man installerar motorvärmare men inget kupéuttag.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
25 augusti 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, mjo man tycker det- men vissa e´för snåla o väljer bara att ta en motorvärmare....eller är de för skitenödiga för att våga borra in i Kupén o råka träffa nån kabelhärva. Vilket ju e´bra på ett vis.
Vissa bruksanvisningar är kass till Defa o man rör ihop så många bilmodeller i samma blad, att vissa inte ens hittar var de ska sätta motorvärmaren.  Detta e´ett blaskjobb, o Lycka till.

mvh/husse

Stortag
26 augusti 2021 · 298 Inlägg

Jo enda momentet under installationen som kan vara lite utmanande är väl att hitta ett ställe att köra in kabeln genom väggen. Det står väl i instruktionerna hur stort hål som behövs men typ 14mm eller något för att få in kabeln.
Ibland har man lite tur och det finns en färdig gummigenomföring som är ledig. Då är det bara att göra ett hål i den och trä genom kabeln. Annars borra ett nytt hål.
Värt att tänkas på att man inte lägger hålet på ett väldigt utsatt ställe där det slipper att rinna in massa vatten.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
iFerz
26 augusti 2021 · 279 Inlägg

Brådhis skrev:
Du bör kunna gå in på valfri tex Mekonomen och beställa detta. Det är en universaldel. Håll reda på så du får till just Defa eftersom Calix inte passar då. (Det är dom två stora märkena)

Men är du verkligen helt säker på att detta inte redan finns i din bil? Skulle säga att det är extremt ovanligt att man installerar motorvärmare men inget kupéuttag.

Tack för tipset! Får svänga förbi mekonomen och försöka få tag på nå delar utan att de försöker sälja in installation.
Helt hundra på att det inte finns, var redigt förvånad jag också. Köpte t.om. en kupévärmare men blev lite sur när jag inte kunde koppla in den någonstans.. big_smile

husseman skrev:
Hmm, mjo man tycker det- men vissa e´för snåla o väljer bara att ta en motorvärmare....eller är de för skitenödiga för att våga borra in i Kupén o råka träffa nån kabelhärva. Vilket ju e´bra på ett vis.
Vissa bruksanvisningar är kass till Defa o man rör ihop så många bilmodeller i samma blad, att vissa inte ens hittar var de ska sätta motorvärmaren.  Detta e´ett blaskjobb, o Lycka till.

mvh/husse

Så kan det nog vara! Kan också vart lite onödigt, tror bilen gick söderut förr i livet och kanske inte fanns lika mycket krav på kupévärme.

Stortag skrev:
Jo enda momentet under installationen som kan vara lite utmanande är väl att hitta ett ställe att köra in kabeln genom väggen. Det står väl i instruktionerna hur stort hål som behövs men typ 14mm eller något för att få in kabeln.
Ibland har man lite tur och det finns en färdig gummigenomföring som är ledig. Då är det bara att göra ett hål i den och trä genom kabeln. Annars borra ett nytt hål.
Värt att tänkas på att man inte lägger hålet på ett väldigt utsatt ställe där det slipper att rinna in massa vatten.

Alright! Som du säger får man hoppas på gummigenomföringen. Annars är det "bara" att borra i brandväggen? Såklart på ett så "bra" ställe som möjligt.

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 augusti 2021 · 17 470 Inlägg

Beträffande det hål som ska borras upp så titta lite hur det ser ut under handskfacket där passageraren har sina fötter. Strax ovanför brukar man dra igenom kabeln. Är väl ett hål på ca 20-22 mm. gummiplugg brukar medfölja kabelsats och även instruktion och hålstorlek.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
27 augusti 2021 · 7 234 Inlägg

Ett alternativ är att åka till en Mazda verkstad och fråga om någon vill visa dig var man brukar göra hål för kupévärmarkabeln.
Om inte så kolla själv var du bedömer att det går att att borra utan att skada ändra komponenter.
Föreslår att du kollar på högersida under handskfacket - som kanske måste demonteras för åtkomlighet.
Provborra ett hål 5 mm och kolla hur det ser ut "på andra sidan".
Ser det OK ut så vidga hålet med en stegborr.
Ta upp hålet tillräckligt så att du även får plats med en genomföring.

Så brukar jag göra när jag tar upp hål för kupévärmarkabel och antennkablar till CB-radio m m.

Brådhis * Voff voff *
27 augusti 2021 · 10 277 Inlägg

torsen skrev:
Ett alternativ är att åka till en Mazda verkstad och fråga om någon vill visa dig var man brukar göra hål för kupévärmarkabeln.

Klart bästa förslaget hittills i tråden. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
iFerz
27 augusti 2021 · 279 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Beträffande det hål som ska borras upp så titta lite hur det ser ut under handskfacket där passageraren har sina fötter. Strax ovanför brukar man dra igenom kabeln. Är väl ett hål på ca 20-22 mm. gummiplugg brukar medfölja kabelsats och även instruktion och hålstorlek.

Tack!
Har inte undersökt hur det ser ut i nuläget, men får bli av framöver.

torsen skrev:
Ett alternativ är att åka till en Mazda verkstad och fråga om någon vill visa dig var man brukar göra hål för kupévärmarkabeln.
Om inte så kolla själv var du bedömer att det går att att borra utan att skada ändra komponenter.
Föreslår att du kollar på högersida under handskfacket - som kanske måste demonteras för åtkomlighet.
Provborra ett hål 5 mm och kolla hur det ser ut "på andra sidan".
Ser det OK ut så vidga hålet med en stegborr.
Ta upp hålet tillräckligt så att du även får plats med en genomföring.

Så brukar jag göra när jag tar upp hål för kupévärmarkabel och antennkablar till CB-radio m m.

Schysst tips! Ska kika om vi har någon Mazda-verkstad häromkring. Borde väl finnas en iallafall big_smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang