Volvo V70 -00 hostar (ger mkt korta gaspåslag)

VeryMad
26 augusti 2021 · 9 Inlägg

Jag har en Volvo v70 classic, -00 (firstgen) som går ojämnt då och då. Manuell med 140hk motorn. 25k mil. Och inga andra direkt fel vad jag uppmärksammat.

Överlag går den fint, men då och då hoppar/hostar den till och ger lite gas, väldigt kort tidsmässigt så det påverkar inte körbarheten, men är ganska irriterande. Händer kanske med 15 sekunders mellanrum, och ibland mer märkbart, ibland mindre märkbart.
Problemet uppstår även med farthållare, men jag upplever att problemet blir bättre efter att bilen fått gå en stund.

Jag tänker att det är något knas med spjällhus/gasreglage (smuts?) Eller någon vakumläcka.

Någon som har någon idé?

(Körde 4-5 timmar med tung last + släp för ett tag sedan och då märkte jag inte av det alls (gaspådraget i hostningen var typ för kort för att det skulle hinna göra någon skillnad).

Brådhis * Voff voff *
26 augusti 2021 · 10 244 Inlägg

Sker det oavsett varvtal eller sker det precis vid det varvtal som är "vanligast"? Tex varvtalet vid 110-120 km/h och vid 50-60 km/h tex? Ibland blir gasspjällen lite trötta vid just den positionen som det oftast hamnar i.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Stortag
26 augusti 2021 · 298 Inlägg

Mycket vanligt att spjällhuset ger upp på dessa. Motorlampan brukar börja lysa och så går den väldigt ojämnt så den knappt är körbar. Då jag ännu jobbade på volvoverkstad bytte vi dessa varje vecka.  Är väl inte omöjligt att den börjar hugga lite före den slutligen ger upp. Det fans väl två olika modeller men den som bråkade överlägset mera var den på bilden. Samma på både första och andra generation karossen. Är enkelt att byta men behöver programmeras efteråt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-c352a6ecf0a9311cc64d70048ed65927.jpg

Senast redigerat av Stortag (26 augusti 2021)

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang