8366
Sök

Lufta bromsar

7 Inlägg
27 augusti 2021
Trådstartare
Tjena.
När man ska lufta bromsar sägs det att man ska pumpa en par gånger på bromspedalen för att få upp ett tryck i systemet. Varför det funderar då jag? Fungerar det inte lika bra att bara sätta foten på pedalen och trycka medans min medhjälpare öppnar nippeln på oket? I min lilla lilla värld får man också ett tryck i systemet med att bara trycka på pedalen med foten utan att pumpa en par gånger.

2 855 Inlägg
27 augusti 2021
Behövs inte. Bara och öppna luftnippeln när en trampar på bromsen. Men trampa inte pedalen ända ner till golvet, utan bara halvvägs ca.

2 456 Inlägg
27 augusti 2021
Och det kan behövas flera gånger, beroende på hur lång ledningen är.

2 855 Inlägg
27 augusti 2021
Lucif3r skrev:
Och det kan behövas flera gånger, beroende på hur lång ledningen är.

Ja, det räcker inte att öppna luftnippeln en gång och tro det är klart. Får hålla på till det inte kommer nån luft med.

1 780 Inlägg
28 augusti 2021
Hmm, när man luftar, så varför inte se till att man får klar o fin bromsvätska? Dvs. eftersom bromsvätska älskar att suga i sig vatten.(Hygroskopisk) så passar man på att byta sin vätska. Detta gör man på alla bilar, med jämna mellanrum, ofta 2 år numer på en service. Bromsvätska e´inte dyrt o det är inte nån raketforskning. (möjligen på Iveco..hehe) . Att bara släppa ut lite av sörjan vid luftning funkar- men känns snålt.

mvh/husse

7 Inlägg
28 augusti 2021
Trådstartare
Tack så mycket för alla svar. Jag har nu fått svar på min fråga och naturligtvis måste man upprepa proceduren flera gånger så man är säker på att all luft kommit ut ur systemet.

Sök