viccoA skrev:
11% av alla världens dödsfall är kopplade till fossila avgaser från transportsektorn. Sjukvårdsräkningarna kommer gå ner något och pensionskostnaderna kommer öka om alla lever lite längre när vi slipper avgaser.
"Utsläppen från transportsektorn kopplas till hjärt- och lungsjukdomar, stroke och diabetes och tros ha kostat det globala samhället cirka 1 000 miljarder USA-dollar under 2015. Det motsvarar 9,3 biljoner kronor – eller drygt 1 200 kronor per människa på jorden."
Nu var det väl inte samhällets "kostnader" för att någon väljer att köra elbil som var trådens frågeställning utan driftskostnaderna för den enskilde bilisten. Svaret är: det är billigare med elbil än motsvarande fossil om man kör som medelbilisten eller något mer.
Står TS inför valet att köpa fabriksny bil idag är dessutom andrahandsvärdet på avgasbilar mer osäkert än för elbilar.
Ja, och nu var inte kopplingen så svår; Det som staten förlorar på att avveckla en drivmedelstyp, kommer det givetvis ta in på nästa drivmedelstyp.
Luftföroreningarna i Sverige har en beräknad kostnad på ca 40miljarder per år (ja, det finns även siffror som pekar på 30% mer, dvs runt 55, men, de berör betydligt mycket mer än "liv".) enligt IVL Svenska Miljöinstitutet. Fossilbränsleflottan täcker "sin del" med råge.
Jag har gjort hela uträkningen förr på forumet, och tänker därför bara dra den kort;
När fossilbränsleflottan pungat in sina pengar till staten, resulterar det i totalt ca 70mdkr (detta inkluderar vägtrafikskatten).
När man sen dragit bort kostnaderna för ex.vis olyckor, reseavdrag, vägunderhåll, nybyggnationer, luftföroreningar (1/3 av dessa givetvis) osv osv, så är summan som finns kvar ett nätt överskott på ca 17 miljarder. Så, fossilbränsleflottan betalar, utöver "sina egna kostnader", dessutom hela Sveriges miljö och klimatbudget. 2022 vill man dock höja den till 22mdkr.
Så, vad var då min tidigare koppling till ägandekostnaden för elbil? Ja, om du lyckades missa det, trots att det står klart och tydligt,
så tar jag det igen; Dessa kostnader som nämns ovan, ska täckas upp av "något". Det ger som jag tidigare påpekat ett underskott
på ca 40 mdkr. Dessa kommer behöva "hittas" någonstans.
Att man helt enkelt belastar den nya fordonsflottan med kostnader som rör just den nya fordonsflottan, är givetvis fullt rimligt.
Så, precis som jag skrev; idag är det kanske inte något som påverkar vidare mycket, men staten kommer givetvis vilja ha in de där 40mdkr
som fattas (nåja, låt säga 26,5mdkr om vi HELT räkna bort luftföroreningar från fordonsflottan).
Varför du har så svårt att se "samhällets kostnader för att folk kör bil" som något som kommer drabba just "folk som kör bil", vet jag inte.
Och jag bryr mig inte så mycket heller faktiskt.
viccoA skrev:
Ja, därför kommer priset på el inte gå upp till 3.50kr om inte solpanelerna tre-dubblas i pris.
Jag utgår från att solcellspanelerna nu blivit svindyra, åtminstone längst nere i landet.
2021-10-07 07:00 var elpriset nämligen 353,72 öre/kWh i SE4. Ja, plus moms, energiskatt, moms på energiskatten, avgifter osv, vilket gör att det ut till kund ligger på runt 5kr/kWh... Och nej, det är ingen isolerad händelse. Det beräknas stiga än mer. Snittpriset för hela dygnet förväntas bli 220öre/kWh...igen, plus moms, energiskatt, moms på energiskatten, avgifter osv.