Ägandekostnad elbil

Snurriis
1 oktober 2021 · 761 Inlägg

twin_cam skrev:

Snurriis skrev:

twin_cam skrev:
Slås elen ut kommer det ju inte upp nån bensin heller så då sitter alla i skiten.

Har man reservkraft hemma så klarar man sig nog bättre med elbil i alla fall, den går ju iaf tanka hemma.

Mjo men va drivs reserv kraften av? Jo diesel eller bensin.

Batteribackup?

Vilken medel svenson kommer ha en sådan pass stor batteri backup som både driver visentliga saker i huset samt att ladda upp en el bil?

Kommer nog inte ske dom närmsta åren iaf.

Senast redigerat av Snurriis (1 oktober 2021)

micke-wes
2 oktober 2021 · 60 Inlägg

twin_cam skrev:

xXSammy skrev:
Jo lite kul är det att vittna om hur illa det är skött. Undrar om det vore lika kul om elnätet slogs ut lika länge? Kanske lika kul som befolkningen i Flint, Michigan tycker när det kommer till kommunalt vatten

Fast för den som har pengar har inget av detta varit ett problem då det alltid finns lösningar
$$$

Slås elen ut kommer det ju inte upp nån bensin heller så då sitter alla i skiten.

Har man reservkraft hemma så klarar man sig nog bättre med elbil i alla fall, den går ju iaf tanka hemma.

hur tänkte du nu?
så du menar att dom med elbilar kan åka runt och ladda varandra och fossildrivna bilar står still för macken inte har nån ström.

Low
2 oktober 2021 · 3 296 Inlägg

micke-wes skrev:

twin_cam skrev:

xXSammy skrev:
Jo lite kul är det att vittna om hur illa det är skött. Undrar om det vore lika kul om elnätet slogs ut lika länge? Kanske lika kul som befolkningen i Flint, Michigan tycker när det kommer till kommunalt vatten

Fast för den som har pengar har inget av detta varit ett problem då det alltid finns lösningar
$$$

Slås elen ut kommer det ju inte upp nån bensin heller så då sitter alla i skiten.

Har man reservkraft hemma så klarar man sig nog bättre med elbil i alla fall, den går ju iaf tanka hemma.

hur tänkte du nu?
så du menar att dom med elbilar kan åka runt och ladda varandra och fossildrivna bilar står still för macken inte har nån ström.

Jag tror de flesta mackar skulle kunna bygga om sina mackar med mekaniska pumpar rätt enkelt.🤪

torpis Forummoderator
2 oktober 2021 · 10 572 Inlägg

micke-wes skrev:

twin_cam skrev:

xXSammy skrev:
Jo lite kul är det att vittna om hur illa det är skött. Undrar om det vore lika kul om elnätet slogs ut lika länge? Kanske lika kul som befolkningen i Flint, Michigan tycker när det kommer till kommunalt vatten

Fast för den som har pengar har inget av detta varit ett problem då det alltid finns lösningar
$$$

Slås elen ut kommer det ju inte upp nån bensin heller så då sitter alla i skiten.

Har man reservkraft hemma så klarar man sig nog bättre med elbil i alla fall, den går ju iaf tanka hemma.

hur tänkte du nu?
så du menar att dom med elbilar kan åka runt och ladda varandra och fossildrivna bilar står still för macken inte har nån ström.

Exakt så faktiskt.

Ladda bilen hemma med solceller och dela med dig vid behov.

Säg att du tankar in 50mil med solceller och bara kör 5mil om dagen. Då kan du ju sälja 45mil till någon som behöver. Dom parkerar jämte din bil, pluggar in sig och laddar.

Googla V2G samt V2X

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 oktober 2021 · 17 379 Inlägg

Ja, Ioniq 5 kan dela med sig av krämen till en annan bil ner till 20% av batteriet. Eller ta ut 230v med hög effekt en bra stund.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
micke-wes
3 oktober 2021 · 60 Inlägg

torpis skrev:

micke-wes skrev:

twin_cam skrev:

Slås elen ut kommer det ju inte upp nån bensin heller så då sitter alla i skiten.

Har man reservkraft hemma så klarar man sig nog bättre med elbil i alla fall, den går ju iaf tanka hemma.

hur tänkte du nu?
så du menar att dom med elbilar kan åka runt och ladda varandra och fossildrivna bilar står still för macken inte har nån ström.

Exakt så faktiskt.

Ladda bilen hemma med solceller och dela med dig vid behov.

Säg att du tankar in 50mil med solceller och bara kör 5mil om dagen. Då kan du ju sälja 45mil till någon som behöver. Dom parkerar jämte din bil, pluggar in sig och laddar.

Googla V2G samt V2X

låter ju bra då behövs ju inte så många laddstolpar heller om ni kan göra så,räcker ju om en kan ladda gratis och dela med sig.

torpis Forummoderator
3 oktober 2021 · 10 572 Inlägg

micke-wes skrev:

torpis skrev:

micke-wes skrev:

hur tänkte du nu?
så du menar att dom med elbilar kan åka runt och ladda varandra och fossildrivna bilar står still för macken inte har nån ström.

Exakt så faktiskt.

Ladda bilen hemma med solceller och dela med dig vid behov.

Säg att du tankar in 50mil med solceller och bara kör 5mil om dagen. Då kan du ju sälja 45mil till någon som behöver. Dom parkerar jämte din bil, pluggar in sig och laddar.

Googla V2G samt V2X

låter ju bra då behövs ju inte så många laddstolpar heller om ni kan göra så,räcker ju om en kan ladda gratis och dela med sig.

Javisst. Det går att få till lösningar som är väldigt bra med elbilar. Det finns liksom en framtid att bygga vidare på.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
3 oktober 2021 · 10 244 Inlägg

Och om folk kommer tillverka egen el och kanske sälja den till varandra (i kristider i synnerhet) så kommer staten bara se på och låta el, solpaneler och elbilar förbli lågt beskattat eller obeskattat...? Sannolikt inte... Staten behöver få in pengarna. Höjningen av fossilbilsbränslet räcker inte, var ska pengarna tas ifrån?

Dom som ställt om och räknat på elbilens låga kostnad över lång tid och därför "haft råd" att skaffa ny bil är nog "in for a treat" över tid. Blir finfint med svindyr leasing och i slutänden ett bränslepris som matchar fossilbränslet. För att inte tala om vad det kan göra med värdet och restvärdet på fordonen...

Som sagt, på sikt behöver staten få in samma summa oavsett vilket drivmedel man kör på. Och att tro att så inte kommer ske är naivt...

Med det inte sagt att man inte ska köra elbil, men man ska nog se det som ytterligare ett sätt att transportera sig (med miljöpåverkan och ett avtryck i plånboken) och inte som svaret på våra drömmar om att "fritt" kunna köra bil. Gratis är gott, men gratis är i det här fallet ett annat ord för "någon annan betalar", i synnerhet på lång sikt.

Senast redigerat av Brådhis (3 oktober 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
twin_cam Smålänning
3 oktober 2021 · 7 877 Inlägg

Brådhis skrev:
Och om folk kommer tillverka egen el och kanske sälja den till varandra (i kristider i synnerhet) så kommer staten bara se på och låta el, solpaneler och elbilar förbli lågt beskattat eller obeskattat...? Sannolikt inte... Staten behöver få in pengarna. Höjningen av fossilbilsbränslet räcker inte, var ska pengarna tas ifrån?

Dom som ställt om och räknat på elbilens låga kostnad över lång tid och därför "haft råd" att skaffa ny bil är nog "in for a treat" över tid. Blir finfint med svindyr leasing och i slutänden ett bränslepris som matchar fossilbränslet. För att inte tala om vad det kan göra med värdet och restvärdet på fordonen...

Som sagt, på sikt behöver staten få in samma summa oavsett vilket drivmedel man kör på. Och att tro att så inte kommer ske är naivt...

Ja några matematiker och beteendevetare är det inte på rosenbad.

För plastpåseskatten som inte gav så mycket till stadskassan som man räknat med. Varför ens räkna med en skatt man satt för att FÅ BORT något? Skulle folk inte ändra ett beteende om en sak ökade i pris med 300%?

Miljöbilspremien tar slut, man vill ha en omställning genom att muta med bidrag, men sen finns inte pengar till alla. Fast att staten lätt kunnat läsa sig till att i chippbristens dagar är elbilar det enda som går att få tag i då dom är prioriterade...

Dröjer nog inte länge som sagt innan det blir skatt på egenproducerad el.
Finns ju en anledning, om man ska konspirera lite, till att det är krav på energimätning i laddboxen för att få bidrag.

Men det är ju kul sålänge det varar. Har man tur blir energilagring så billigt att man kan koppla ifrån sig från nätet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
5 oktober 2021 · 10 572 Inlägg

Min favorittidning som alltid har rätt skriver följande

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a … -19-kronor

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
5 oktober 2021 · 3 296 Inlägg

torpis skrev:
Min favorittidning som alltid har rätt skriver följande

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a … -19-kronor

Finns det inte en tråd för just detta?😁 Som forumsmod så bör man hålla trådarna i styr😇

Och att Aftonbladet har alltid rätt, aaa visst 🤣😂

Brådhis * Voff voff *
5 oktober 2021 · 10 244 Inlägg

torpis skrev:
Min favorittidning som alltid har rätt skriver följande

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a … -19-kronor

För min del ungefär 750 kr dyrare per månad i år mot för ett år sedan. 9000 kr på ett år.

Tråkiga pengar, men hur är det då för dom som redan har det svårt ekonomiskt? Dom som allra minst har råd att skaffa en nyare bil, som måste hålla liv i sin gamla bil, som nu får välja att lägga undan ännu mindre pengar (om ens något) för att en dag skaffa en nyare, snålare och miljövänligare bil... En ond cirkel skapad för att främja bidragsberoende på sikt.

Helt verklighetsfrånvänt i vanlig ordning från politikernas sida... Folk får inte närmare till jobbet bara för att bränslet blir dyrare!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
VirreEriksson
5 oktober 2021 · 1 296 Inlägg

Det snackas väldigt mycket om ägandekostander hit och dit.
Elbil 3500kr leasing / månad tex.
Två månader leasing är 7000kr~ (exklusive bränsle)
Det är vad min vardagsbil kostar (7000kr~, exklusive bränsle) på ETT HELT ÅR ink skatt,försäkring,besiktning,service och däck..

Pricken över i;et, bor i lägenhet utan laddstolpe.
Att tro att elbilen är en billig lösning för ALLA är naivt. Med det sagt menar jag inte att det är så för alla, men för mig är elbil riktigt dyrt jämfört med vad jag har nu.

Senast redigerat av VirreEriksson (5 oktober 2021)

viccoA
6 oktober 2021 · 3 109 Inlägg

VirreEriksson skrev:
Det snackas väldigt mycket om ägandekostander hit och dit.
Elbil 3500kr leasing / månad tex.
Två månader leasing är 7000kr~ (exklusive bränsle)
Det är vad min vardagsbil kostar (7000kr~, exklusive bränsle) på ETT HELT ÅR ink skatt,försäkring,besiktning,service och däck..

Pricken över i;et, bor i lägenhet utan laddstolpe.
Att tro att elbilen är en billig lösning för ALLA är naivt. Med det sagt menar jag inte att det är så för alla, men för mig är elbil riktigt dyrt jämfört med vad jag har nu.

Att köra nyare bil kostar mer än att köra äldre bil generellt om man ser till kapitalkostnaden. Hur många mil man kör om året spelar med in i kalkylen då fossila drivmedel är dyrt.
Jag kör ca 5000 mil om året och många äldre bilar drar kring litern bensin eller kanske 0.8 diesel, ca 70-80.000 i drivmedel om året alltså.

Lägg sen till allt krångel man i regel har med en äldre bil med driftsäkerhet osv. Kör man mest hemmavid kan man ringa en kompis med bogserlina men jag skulle inte vilja stå still 70 mil hemifrån och behöva betala en på den orten lokal verkstad för ett stressat växellådsbyte medans man får hyra bil resten av veckan för att klara sköta sina åtaganden. För haveri kommer jag få med en äldre bil med tanke på hur "mycket" jag kör.

it_mutt Avstängd
7 oktober 2021 · 10 388 Inlägg

viccoA skrev:
11% av alla världens dödsfall är kopplade till fossila avgaser från transportsektorn. Sjukvårdsräkningarna kommer gå ner något och pensionskostnaderna kommer öka om alla lever lite längre när vi slipper avgaser.

"Utsläppen från transportsektorn kopplas till hjärt- och lungsjukdomar, stroke och diabetes och tros ha kostat det globala samhället cirka 1 000 miljarder USA-dollar under 2015. Det motsvarar 9,3 biljoner kronor – eller drygt 1 200 kronor per människa på jorden."

Nu var det väl inte samhällets "kostnader" för att någon väljer att köra elbil som var trådens frågeställning utan driftskostnaderna för den enskilde bilisten. Svaret är: det är billigare med elbil än motsvarande fossil om man kör som medelbilisten eller något mer.
Står TS inför valet att köpa fabriksny bil idag är dessutom andrahandsvärdet på avgasbilar mer osäkert än för elbilar.

Ja, och nu var inte kopplingen så svår; Det som staten förlorar på att avveckla en drivmedelstyp, kommer det givetvis ta in på nästa drivmedelstyp.

Luftföroreningarna i Sverige har en beräknad kostnad på ca 40miljarder per år (ja, det finns även siffror som pekar på 30% mer, dvs runt 55, men, de berör betydligt mycket mer än "liv".) enligt IVL Svenska Miljöinstitutet. Fossilbränsleflottan täcker "sin del" med råge.

Jag har gjort hela uträkningen förr på forumet, och tänker därför bara dra den kort;
När fossilbränsleflottan pungat in sina pengar till staten, resulterar det i totalt ca 70mdkr (detta inkluderar vägtrafikskatten).

När man sen dragit bort kostnaderna för ex.vis olyckor, reseavdrag, vägunderhåll, nybyggnationer, luftföroreningar (1/3 av dessa givetvis) osv osv, så är summan som finns kvar ett nätt överskott på ca 17 miljarder. Så, fossilbränsleflottan betalar, utöver "sina egna kostnader", dessutom hela Sveriges miljö och klimatbudget. 2022 vill man dock höja den till 22mdkr.

Så, vad var då min tidigare koppling till ägandekostnaden för elbil? Ja, om du lyckades missa det, trots att det står klart och tydligt,
så tar jag det igen;  Dessa kostnader som nämns ovan, ska täckas upp av "något". Det ger som jag tidigare påpekat ett underskott
på ca 40 mdkr. Dessa kommer behöva "hittas" någonstans.

Att man helt enkelt belastar den nya fordonsflottan med kostnader som rör just den nya fordonsflottan, är givetvis fullt rimligt.

Så, precis som jag skrev; idag är det kanske inte något som påverkar vidare mycket, men staten kommer givetvis vilja ha in de där 40mdkr
som fattas (nåja, låt säga 26,5mdkr om vi HELT räkna bort luftföroreningar från fordonsflottan).

Varför du har så svårt att se "samhällets kostnader för att folk kör bil" som något som kommer drabba just "folk som kör bil", vet jag inte.
Och jag bryr mig inte så mycket heller faktiskt.


viccoA skrev:
Ja, därför kommer priset på el inte gå upp till 3.50kr om inte solpanelerna tre-dubblas i pris.

Jag utgår från att solcellspanelerna nu blivit svindyra, åtminstone längst nere i landet.
2021-10-07 07:00 var elpriset nämligen 353,72 öre/kWh i SE4. Ja, plus moms, energiskatt, moms på energiskatten, avgifter osv, vilket gör att det ut till kund ligger på runt 5kr/kWh... Och nej, det är ingen isolerad händelse. Det beräknas stiga än mer. Snittpriset för hela dygnet förväntas bli 220öre/kWh...igen, plus moms, energiskatt, moms på energiskatten, avgifter osv.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torpis Forummoderator
8 oktober 2021 · 10 572 Inlägg

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a … -till-apot

Aftonbladet är ju min favorittidning som alltid är väldigt korrekt och rätt, så kul att googla lite för att se hur det ser ut.

Set skrev:
Jag kör själv en diesel som drar 0,73 liter per mil. Dessutom ska jag ha en förhöjd skatt på 13 000 per år och så en försäkring på det. Det blir 27 000 kronor om året för en bil som står stilla. Med tanke på hur beroende vi är av att köra blir det en jättestor skillnad om priserna stiger.

Ytterligare en person som skulle kunna leasat en elbil och sparat pengar. Sets kalkyl är inte fullständig, men 27000kr/12 blir ju mer per månad än vad en MG ZS EV hade kostat. Då ingår ju allt. Han menar att han är beroende av bilen samtidigt som den står still, så 1000mil per år bör ju räcka.

Sen kan man ju tycka att valet av en VW Phaeton med 5liters V10 diesel på 313hk är en smula märkligt om man nu inte har råd med drivmedel... Hade han istället valt V6:an så hade skatten varit 9000kr istället för 11k, på 1000mil så hade soppan kunnat gå upp nästan 3kr per liter utan att det skulle bli dyrare än att åka med V10:an.

Förmodligen är Set inte intresserad av en elbil ändå.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
viccoA
8 oktober 2021 · 3 109 Inlägg

it_mutt skrev:

viccoA skrev:
Ja, därför kommer priset på el inte gå upp till 3.50kr om inte solpanelerna tre-dubblas i pris.

Jag utgår från att solcellspanelerna nu blivit svindyra, åtminstone längst nere i landet.
2021-10-07 07:00 var elpriset nämligen 353,72 öre/kWh i SE4. Ja, plus moms, energiskatt, moms på energiskatten, avgifter osv, vilket gör att det ut till kund ligger på runt 5kr/kWh... Och nej, det är ingen isolerad händelse. Det beräknas stiga än mer. Snittpriset för hela dygnet förväntas bli 220öre/kWh...igen, plus moms, energiskatt, moms på energiskatten, avgifter osv.

Nu speglar elpriset du visar bara någon timme, snittpriset i år är ca 70 öre i elområde 4 jämfört med elområde 1 ca 52 öre före elbolagets vinst. Vilket inklusive moms, energiskatt, överföring etc fortfarande inte är mer än 2,5-3kr per mil för en genomsnittlig elbil i Sveriges dyraste elområde resp 2,0-2,4kr per mil i elområde 1.

En lite större solcellsanläggning kostar kring 12.500kr per kw peak före bidrag. Det är väldigt lönsamt att skaffa sig nu som du är inne på, oavsett elbil eller inte, avkastningen på investeringen närmar sig 25-30% om trenden håller i sig. Inte illa!

Själv tankade jag dieselmonstret för 20,17kr litern idag...visserligen HVO100 men förstår knappt hur ni kan lyxa till livet med avgasbilar med tanke på vad det kostar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-a7bcf461938b28af2fdf44011fa0ea4e.jpg

Givetvis ska sista fossilskrotet bort och en Proace electric long professional med 75kwh batteri är beställd.
Dieselbilen på som jag tankade drar ungefär 1.2 liter per mil och den nya elbilen (som ja, är lika stor) sägs förbruka ca 2,5 kwh per mil i snitt, dvs en besparing på mer än 20kr per mil i drivmedel. Körs den 3000 mil om året betalar bara skillnaden i drivmedel mer än hela den nya bilens kostnader för finansiell leasing, värdeminskning, service och däck... smile

Senast redigerat av viccoA (8 oktober 2021)

Low
8 oktober 2021 · 3 296 Inlägg

Ni som kör elbil idag och kör x antal tusen mil per år, och räknar hur mycket ni sparar och kan lyxa till med en nyare/dyrare bil istället.

Hur skulle er situation bli om det skulle komma  någonslags skatt/km skatt på 5-7kr mil?
Eller är det något ni har förberett er på?

husseman
9 oktober 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, underbar tråd- Elbilsnissarna producerar så mkt. El via sina solpaneler i Sverige att de kan driva både hus o bil på detta. o dessutom hjälpa andra att ladda deras bilar. Hade ja tänkt Solpanel..så e´inte sverige det första land ja valt. O sen tror dom att detta kommer fortsätta- dvs. stöd för att sätta upp solpaneler. Skulle gissa på att staten vill ha lite av de stålarna tbx. Samma som vindkraft- funkar ju att hjälpa upp tillverkning av el, när det blåser som fan..i övrigt rätt kasst.
Elpriser kommer gå upp o upp- o de som säljer till lägsta pris får sälja. Vilket betyder kolkraft från länder man inte kan stava till, naturgas från länder som krigar ena dan o sover midda dagen efter. Va hände med el som skulle vara ren??  Nu har vi bara vattenkraften kvar i detta land-o de skyller på låga nivåer i dammarna. Hur fan kan vi som land köpa att vi inte kan fixa vår egen el till en kostnad som understiger att dra igång oljekraftverk??-  Detta kommer bli ett dårhus utan like.
Vindkraft o Solkraft kommer inte ens täcka "slatten" av den energi vi behöver. El kommer bli makt i nya stollahuset o vi slår igen den riktiga elproduktion vi hade. Huuu

Det går utför..
mvh/husse

torpis Forummoderator
9 oktober 2021 · 10 572 Inlägg

Low skrev:
Ni som kör elbil idag och kör x antal tusen mil per år, och räknar hur mycket ni sparar och kan lyxa till med en nyare/dyrare bil istället.

Hur skulle er situation bli om det skulle komma  någonslags skatt/km skatt på 5-7kr mil?
Eller är det något ni har förberett er på?

Jag välkomnar en kilometerskatt. Utgår ifrån att den blir baserad på typ vikt på bilen eller så, och att det blir samma för allt som rullar på vägen oavsett motor.

Stor tung bil betalar mer medan liten lätt bil betalar mindre.

Som det är ju är det ju som billigast att köra tusentals mil med en tung Audi Etron och dyrast att köra 300mil med en Lamborghini. På något vis vill jag tro att vägskatten liksom går till att underhålla vägarna och då blir det bakvänt med låg skatt för de tunga bilarna som rullar mest.

Om just bara elbilar pin pointas med kilometerskatt blir jag en smula vresig och undrar varför.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang