Microcar Vigo 2001 (Mopedbil diesel) Går ojämnt (i backe)?

Brodertruck
7 september 2021 · 1 Inlägg

Jag är helt jävla grön på bilmotorer och mopedmoterer har dock kört och mekat en hel del cross genom åren skulle inte påstå jag är någon expert men har en viss förståelse för hur jag håller en cross rullande. Med detta sagt, ta inte bildelarna jag tror det är för givet kommer sätta dem i parentes med ett frågetecken om jag är osäker.

1. För lite mer en än månad sedan gick inte bilen att stänga av, kastade i dieseltillsats samt rengjorde elkontakterna till (magnetventilen?). Efter ett tag var det inte längre något problem att stänga av bilen.

2. Någon vecka efter att jag avhjälpt problem 1 var det vid ett tillfälle problem att starta bilen.
(Efter detta har bilen fungerat felfritt tills igår)

3. Igår eftermiddag började först bilen gå ojämnt strax innan jag kom fram till jobbet efter lunch, som tur var var det väldigt nära arbetsplatsen så jag hann fram.
När jag sedan slutade kom jag nästan hela vägen hem utan problem, ca 1.5 mil. Men så i sista lååååånga nedförsbacken till byhålan började den gå ojämnt igen först bara lite efter några hundra meter i en rondell på någorlunda plan mark gick den fan knappt alls och inte heller i följande uppförsbacke. 100 meter upp i backen blev jag stående då bilen hostade redigt.

Vad jag själv försökte göra igår kväll:
Kollade kylvatten, det fanns fullt av.
Kollade oljan, nivån var mitt i mellan pinnarna.
Kollade om elkontakterna glappade gjorde dem ej.
Kollade så batteripolerna var ordentligt anslutna, det var dom.

Efter att ha kollat dessa grejer försökte jag få igång bilen, instrumentpanelen lyste upp som sig bör inga fel där och den indikerade att den glödde men när jag vred på tändningen hände ingenting. Försökte med Odins hjälp i en timme att få igång bilen men aldrig hände något när jag vred om nyckeln.

Händelseförlopp IDAG.
I morse när jag kom fram till bilen fanns det 2 mindre pölar under bilen.
En under kylarvattnet förmodligen från när jag öppnade den behållaren igår och det rann ut lite.
En under motorn i princip direkt under (magnetventil?) (start selenoid?) kort och gott där alla slangar som har med bränsle att göra samlas går in i en pryl och sedan vidare in i motor och till bränslefilter. Petade fingret i pölen och det kändes oljigt som en hinna på fingret.
Kollade alla bränsleslangar i närheten där om något läcker men allt såg någorlunda torrt och fint ut, slangklämmor tycktes sitta ordentligt.
La mig under bilen och någon kåpa precis över pölen var lite blöt.
Drog här slutsatsen att kondens på morgontimmarna hade löst upp lite oljefläckar som finns i motorn och att det hade runnit ner på marken.
(Långt ifrån säker om det stämmer men pölen var väldigt liten och skulle kunna vara morgondagg + olja)

Provade starta bilen, inget händer.
Öppnade huven igen bankade några gånger på det jag misstänkte är en (startselnoid?) med en sten.
Bilen starta men gick ojämnt, nu står jag i en ganska kraftig uppförsbacke och bilen går ganska dåligt men inte i närheten som så dåligt den gjorde mot slutet kvällen innan.
Den här slog jag på:
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241032/241032-9daac0f3ca7c953f33f6456ed09d091f.jpg
Lyckades få ner bilen till verkstan nere på plan mark ca 100 meter därifrån. (Dom har så klart inte tid att kika på det men han muttra något om bränslefilter).
Väl här nere provar jag starta bilen ett par gånger till första 2-3 gångerna gick den ganska bra men lite ojämnt någon gång.
Sedan när jag sitter och gråter ut min sorg till en kompis och ber om bogsering funkar bilen felfritt på tomgång i 5 minuter, provade slå på lite lätt gas ca 30sek och inte heller där några problem. (står här i lite lutning men inget i närheten av backarna jag tidigare pratat om men det är nog iaf 10-15 grader lutning)
Provar köra ett varv i rondellen och dra på lite på en raka ut till verkstaden körsträcka ca 150 meter i princip helt plan körsträcka, bilen rullar felfritt.

Ledsen för den här sjuka väggen med text men jag har försökt få med allt jag kan tänka skulle kunna vara till hjälp vid diagnos.
En diagnos och ett sätt att på egen hand lösa detta problem hade varit helt magiskt och man skulle utan att överdriva säga att det räddar hela min situation nu. Att inte kunna ta sig till jobbet + verkstadskostnader blir tufft men det absolut viktigaste är att få bilen i rullning kosta vad det kosta vill jag MÅSTE och vill till jobbet!

Bonusfråga: Vad gäller med luft i dieselsystem?
A: En person säger att det är inga problem alls om det kommer in luft det löser sig när du sedan kör bilen. Så Bränslefilter, magnetventil vad fasen nu än problemet är byter jag utan problem själv eller med hans hjälp.
B: En annan person säger, det här löser du inte själv och bör en verkstad kolla på för får du in i en droppe luft i bränslesystemet så är du KÖÖÖRD!

Senast redigerat av Brodertruck (7 september 2021)

Stortag
10 september 2021 · 298 Inlägg

Har aldrig meckat moppebil men de borde väl vara som vilken diesel som helst bara mindre. Solenoiden du snackar om antar jag är stoppsolenoiden till bränslepumpen? Det brukar va en ventil på bränslepumpen som är antingen av eller på. I vilket fall som hellst så borde inte den inverka under körning om de inte är något glapp så att den slår av och på hela tiden, då tycker jag den borde gå skit hela tiden.

En diesel är ju ändå relativt simpelt konstruerad, behöver bara kompression luft, och bränsle i rätt tidpunkt så går den. Skulle gissa att de är bränslefiltret som är fullt med skit så det slipper inte tillräckligt med flöde genom då det går tungt uppför backen.

Vad det gäller luft i bränsleledningarna så brukar systemet vara självluftande om det finns en pump i tanken som tvingar fram bränslet. Bara att byta filter och vrida på tändningen vänta några sekunder och vrida av och upprepa några gånger så pumpen får fylla filtret. För att underlätta kan man även fylla filtret före man monterar det om det går, ibland kand et vara monterat "uppochner". Sen är det bara och prova starta.

De som inte har någon pump i tanken eller inte är självluftande är lite knepigare men inte omöjliga. Problemet är ju förstås att du har hela ledningen till tanken tom och radpumpen orkar inte suga åt sig ända från tanken då ledningen är tom. Då måste du skaffa en liten blåsa, som den man har på båtmotorn mellan tanken och motor där man pumpar på blåsan. Fixa anslutningar som passar på bränsleledningen och pumpa (tips här även att skaffa genomskinliga slangar så man ser om det går bränsle genom) när det inte längre går luft i slangen kan man prova starta. Om den inte startar kan det löna sig att prova öppna rören där de sitter mot spridaren, medan man drar runt motorn så luften slipper ut.
Obs! kan stritta bränsle långa vägar då pumpen skapar högt tryck, better safe than sorry och lägg på skyddsglasögon.

Om du bytt bränslefilter och det inte hjälper så kolla även att det slipper luft genom luftfiltret. Även kompressionen kan man kolla men det är inte att rekommendera på en diesel om du inte har anledning att tro att det finns ett fel. Typ om du har tryck i expansionskärlet eller vatten i oljan. Då den ändå verkar gå bra på landsväg och tomgång lutar det inte heller mot att den är för låg. Orsaken till att jag inte rekommenderar komptest i onödan är eftersom det skall göras genom glödstifthålen, de brukar sitta som fan och är lätthänt att de brakar av eller förstör gängorna i toppen.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang