Kopplingsproblem Mitsubishi galant S VIII

NikkiP
9 september 2021 · 9 Inlägg

Mitsubishi galant S VIII 1997

Problem uppstod när jag bytte koppling till en act koppling (advanced clutch technology)

De ser ut på de sättet att ja kan trycka ned kopplingspedalen utan problem och den rör sig utan problem som den ska dock kan ja int växla med bilen igång och om ja startar bilen med växel och kopplingspedalen i botten rör bilen sig som om kopplingen ligger i

Jag har testat o blöda kopplingen och förlängt slavcylindern

Vet int va felet kan vara

Mossan1
9 september 2021 · 2 752 Inlägg

Var det en SAC koppling där du fått självjusteringen fel på nått vis?

Jag gissar att du satte något som inte är standard?
Då kan ju slaglängder och annat bli knas.

Sen är slavcylindrar mycket svårluftade ibland.

NikkiP
9 september 2021 · 9 Inlägg

Mossan1 skrev:
Var det en SAC koppling där du fått självjusteringen fel på nått vis?

Jag gissar att du satte något som inte är standard?
Då kan ju slaglängder och annat bli knas.

Sen är slavcylindrar mycket svårluftade ibland.

Jag har luftat flera ggr som man ska utan problem samt förlängt slavcylindern ca 1 - 1,5 cm

Mossan1
9 september 2021 · 2 752 Inlägg

Utvändig eller invändig slav?
Jag antat utvändig eftersom den är "förlängd".

Men förlängd ger inte längre slaglängd (rörelse i mm) som en annan kopplingstyp kanske kräver.

Eller, är det en orginal eller motsvarande orginal som monterats, eller snackar vi modifiering?

Fick du en sats som ska passa på din bil, eller har du mixtrat grejer på egen hand?

NikkiP
9 september 2021 · 9 Inlägg

Mossan1 skrev:
Utvändig eller invändig slav?
Jag antat utvändig eftersom den är "förlängd".

Men förlängd ger inte längre slaglängd (rörelse i mm) som en annan kopplingstyp kanske kräver.

Eller, är det en orginal eller motsvarande orginal som monterats, eller snackar vi modifiering?

Fick du en sats som ska passa på din bil, eller har du mixtrat grejer på egen hand?

Jag har förlängt den utvändiga.
Slavcylindern är orginal, kopplingen är int orginal men monterades på samma sätt som en orginal,

Mossan1
10 september 2021 · 2 752 Inlägg

Återigen:
Ska det passa till din bil?

Vissa tryckplattor kräver längre slaglängd för urtrampningslagret än andra för att solfjädern ska lyfta nog för att lamellen ska bli fri.

Din huvudcylinder och slavcylinder kanske ger för kort för just den tryckplattan? Orginal kanske kräver kortare.

Men SKA det kittet passa på just din bilmodell med orginal hydrualik kan vi släppa det.
Då är annat fel i så fall.

Tex:

Ingen justering av kopplingsgaffeln någonstans? Vissa har det med extern slav, men inte alla.

SAC pressplattor (om det är en sådan) kräver att man pressat ihop solfjädern före/vid montaget.  Annars fungerar inte självjusteringen. Då vet jag inte vad som händer riktigt.
Googla det. Finns filmer som förklarar.

Lamellen rättvänd, eller sitter den med "buktningen" innåt och tar i svänghjulet så den dras med?

Senast redigerat av Mossan1 (10 september 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang