Subaru blandar ut oljan med diesel

Rikard1988
10 september 2021 · 4 Inlägg

Hej.
Har en legacy 2011 2,0 diesel.
Dfp lampan började lysa och vi försökte köra och bränna ur det men utan lyckat resultat.
Kolla då felkoder och då sa dator att olje nivån var för hög,
Tappade då ut oljan (strax över 6L) och var väldigt blaskig och luktade diesel.
Bilen är precis ny servad med rätt mängd 5,9L.
Någon som haft nått liknande lr kanske har ett hum om vad som kan vara fel innanhav river allt?
Mvh Rikard

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 september 2021 · 17 470 Inlägg

Drar den mycket per mil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rikard1988
10 september 2021 · 4 Inlägg

Har inte direkt kollat, men enligt förbrukningen man ser i färddatorn är den som tidigare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 september 2021 · 17 470 Inlägg

Det kan vara insprutarna som läcker och bilen får lite för mycket diesel och sotar. Då får den re-generera oftare och detta skapar i sin tur effekten att det blir diesel i oljan.

Sen såga jag en annan tänkbar förklaring på nätet, se länk nedan:
"Fram till  modellår -13 låg returledningen under ventilkåporna och ja, det har varit sällsynta fall där ett av dessa små rör har spruckit. Resultatet är bränsle som pumpas ner i sumpen. Det borde vara möjligt att testa för detta. Varje cylinderbanks returledning kan tryckas med luft och bör hålla trycket. Om det läcker är det ditt problem." Även detta saxat från länken men översatt till svenska.


https://www.subaruforester.org/threads/ … il.124379/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rikard1988
10 september 2021 · 4 Inlägg

Tack för svar, skall forska vidare och se om jag kan hitta felet👍🏻

husseman
10 september 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, dessa brukar varna med DPF lampa o felkoden brukar vara för utspädd olja. Så länge det ligger en felkod- så vill inte bilen ens vara med på en påtvingad regenerering genom ditt OBD instrument.  Detta pga. att man inte återställt serviceintervall för DPF på rätt sätt. Lösningen brukar vara att byta Olja/Filter- gå in o tala om detta både i Service och DPF , alternativt välja bytt DPF.
Grejen e´att ECM måste fatta o nollställa. Detta funkar alltid. - skulle DPF vara helt igensatt..så lär du få lampa igen. O då måste du byta eller skölja DFP. Alt. byta Difftrycksensor.

mvh/husse

mvh/husse

Rikard1988
11 september 2021 · 4 Inlägg

Tack jag skall ta och kolla upp det med eftersom vi ej kunde tvinga på en rensning, skall se om vi kan återställa en gång till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang