V90 eller V60? Vilken är bäst att äga? Vilket D?

Nanonano
17 september 2021 · 35 Inlägg

Hej!
Nu tänker jag byta från Passat till Volvo, har aldrig ägt en Volvo, men blev förtjust i V90 och V60, frågan är: Hur är det med bilarna? Kör inte så långa sträckor, max 1000 mil per år, diesel och automat är ju favoriter.
Vilka För- och nackdelar? Skillnader mellan de olika D3,D4,D5?
Bättre alternativ än V90 eller V60? I prisklass upptill 300 000kr?
Upplysa mig gärna och är tacksam!

Nano

Jokabsson
18 september 2021 · 1 171 Inlägg

Jag skulle vilja påstå att det är ganska enkelt. Vill du ha mycket kraft? Då vill du troligen ha D4 eller D5. Behöver du mycket lastutrymme och/eller plats för långa passagerare bak? Då vill du ha V90.

Jag kör V90 CC D5 på jobbet, det är bra tryck. Praktiskt är det inte stor skillnad alls på motorerna, D4 och D5 har dubbla turbos, D3 har bara en (rätta mig någon om jag har fel).

Ju fler hästar desto dyrare i inköp och jag skulle tro att D4 räcker gott för de flesta. D3 känns lite klent i en V90 (tycker jag) men den är kanske okej i en V60? Provkör och känn efter!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Nanonano
18 september 2021 · 35 Inlägg

Jokabsson skrev:
Jag skulle vilja påstå att det är ganska enkelt. Vill du ha mycket kraft? Då vill du troligen ha D4 eller D5. Behöver du mycket lastutrymme och/eller plats för långa passagerare bak? Då vill du ha V90.

Jag kör V90 CC D5 på jobbet, det är bra tryck. Praktiskt är det inte stor skillnad alls på motorerna, D4 och D5 har dubbla turbos, D3 har bara en (rätta mig någon om jag har fel).

Ju fler hästar desto dyrare i inköp och jag skulle tro att D4 räcker gott för de flesta. D3 känns lite klent i en V90 (tycker jag) men den är kanske okej i en V60? Provkör och känn efter!

Det räcker väl med 170hk, då har jag det i min nuvarande passat GTSport, en turbo, det lutar mer mot V60, okej bagageutrymme.
Såg att det var B motorer, vad är det för typ? Fast deisel! Vad är det för typiska fel på de nya V60 och V90?
Tack för infon:)

Senast redigerat av Nanonano (18 september 2021)

sollu
19 september 2021 · 413 Inlägg

Vad ska man göra med diesel motor om du kör 1000 mil per år? Är det inte bättre hybrid, bensin eller El?

Senast redigerat av sollu (19 september 2021)

Utmarks-Loke
19 september 2021 · 5 791 Inlägg

Ja, 1000 mil är för lite för en diesel, om det inte består av relativt få längre resor. Dieselmotorer och deras avgasrening måste ju få bli ordentligt varmt för att inte sota igen.

Christian S
19 september 2021 · 4 815 Inlägg

Nanonano skrev:
Såg att det var B motorer, vad är det för typ? Fast deisel!

B är mildhybrid och finns både som bensin och diesel.
du kan läsa mer i länkarna nedan
https://www.volvocars.com/se/edit/artik … mildhybrid
https://www.volvocars.com/se/om-volvo/i … ldhybrider
https://www.volvocars.com/se/v/cars/other-powertrains

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
sollu
19 september 2021 · 413 Inlägg

Christian S skrev:

Nanonano skrev:
Såg att det var B motorer, vad är det för typ? Fast deisel!

B är mildhybrid och finns både som bensin och diesel.
du kan läsa mer i länkarna nedan
https://www.volvocars.com/se/edit/artik … mildhybrid
https://www.volvocars.com/se/om-volvo/i … ldhybrider
https://www.volvocars.com/se/v/cars/other-powertrains

Inte 100% säkert men dagens Volvo bensin mildhybrid också har partikelfilter. 1000 mil per år för Bensin också inte bra om man köra bara korta sträckor tror jag?

Senast redigerat av sollu (19 september 2021)

Samuelssons
19 september 2021 · 17 Inlägg

Det går alldeles utmärkt att köra korta sträckor med dieselbilar bara man tankar HVO100 som är en premiumdiesel som knappt INTE avger sot vid förbränning. HVO 100 finns på allt fler tex OKQ8 mackar runt om hela Sverige. Och ja, HVO100 kan absolut köras i ALLA dieselmotorer oavsett ålder osv. HVO 100 är inte certifierad för alla bilar pga att biltillverkarna certifierar inte halvgamla redan tillverkade bilar. Jag / vi kör HVO100 sedan 2013 på mängder av dieselbilar av de flesta bilmärken inkl traktorer där de äldsta bilarna är mer än 40 år gamla. Vi har inte haft ett enda motorfel som är relaterat till tankning av HVO100, tvärt om har vi aldrig behövt byta eller rengöra igensatta partikelfilter, EGR ventiler etc efter att vi började tanka HVO100.

Det är precis som med bensinens 95 och 98 oktan. Är bilen certifierad för 95 oktan får man inte tanka 98 oktan trots att det går lika bra.

HVO100 kostar ca 1 kr mer per liter och våra bilar drar runt 0,7 liter per mil dvs HVO100 kostar ca 70 öre mer per mil. Våra bilars totalkostnad inkl service, skatt, värdeminskning, däck, reparation etc ligger på ca 25 - 35 kr per mil. Så att tanka HVO100 dvs driftkostnaden ökar alltså futtiga ca 2% per mil och du spar in på byte på partikelfilter etc.

Alltså att köra korta sträckor med dieselbilar går helt perfekt!

Brådhis * Voff voff *
19 september 2021 · 10 204 Inlägg

Samuelssons skrev:
Och ja, HVO100 kan absolut köras i ALLA dieselmotorer oavsett ålder osv.

Ett bra exempel på detta är att Volvo Penta godkänner HVO100 i samtliga marindieslar: smile

https://www.volvopenta.com/about-us/new … ws-151794/

Senast redigerat av Brådhis (19 september 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
19 september 2021 · 7 261 Inlägg

sollu skrev:
Vad ska man göra med diesel motor om du kör 1000 mil per år? Är det inte bättre hybrid, bensin eller El?

jag kör mondeo med 200 hk och i år körde jag 600 mil,, använder den nästan enbart för att DRA TUNGT med wink  så där kanske anledningen finns smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Stream Statstjänsteman
19 september 2021 · 125 Inlägg

Samuelssons skrev:
Det går alldeles utmärkt att köra korta sträckor med dieselbilar bara man tankar HVO100 som är en premiumdiesel som knappt INTE avger sot vid förbränning. HVO 100 finns på allt fler tex OKQ8 mackar runt om hela Sverige. Och ja, HVO100 kan absolut köras i ALLA dieselmotorer oavsett ålder osv. HVO 100 är inte certifierad för alla bilar pga att biltillverkarna certifierar inte halvgamla redan tillverkade bilar. Jag / vi kör HVO100 sedan 2013 på mängder av dieselbilar av de flesta bilmärken inkl traktorer där de äldsta bilarna är mer än 40 år gamla. Vi har inte haft ett enda motorfel som är relaterat till tankning av HVO100, tvärt om har vi aldrig behövt byta eller rengöra igensatta partikelfilter, EGR ventiler etc efter att vi började tanka HVO100.

Det är precis som med bensinens 95 och 98 oktan. Är bilen certifierad för 95 oktan får man inte tanka 98 oktan trots att det går lika bra.

HVO100 kostar ca 1 kr mer per liter och våra bilar drar runt 0,7 liter per mil dvs HVO100 kostar ca 70 öre mer per mil. Våra bilars totalkostnad inkl service, skatt, värdeminskning, däck, reparation etc ligger på ca 25 - 35 kr per mil. Så att tanka HVO100 dvs driftkostnaden ökar alltså futtiga ca 2% per mil och du spar in på byte på partikelfilter etc.

Alltså att köra korta sträckor med dieselbilar går helt perfekt!

Va?

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
Samuelssons
19 september 2021 · 17 Inlägg

Ja,
en bil som är certifierad för 95 oktan får inte strikt juridisk köras på 98 oktan men det går precis lika bra och samma sak gäller med diesel vs HVO100. Är bilen certifierad dvs godkänd för diesel ska den köras på det och inte HVO100 trots att motorn går betydligt bättre, blir starkare och sotar inte igen partikelfiltret alls då man som vi kör på HVO100 ändå i både nya och riktigt gamla motorer. Vi har totalt hitintills kört flera 100 000 mil på HVO100 utan några som helst problem trots icke godkända HVO100 motorer.

Stream Statstjänsteman
21 september 2021 · 125 Inlägg

Samuelssons skrev:
Ja,
en bil som är certifierad för 95 oktan får inte strikt juridisk köras på 98 oktan men det går precis lika bra och samma sak gäller med diesel vs HVO100. Är bilen certifierad dvs godkänd för diesel ska den köras på det och inte HVO100 trots att motorn går betydligt bättre, blir starkare och sotar inte igen partikelfiltret alls då man som vi kör på HVO100 ändå i både nya och riktigt gamla motorer. Vi har totalt hitintills kört flera 100 000 mil på HVO100 utan några som helst problem trots icke godkända HVO100 motorer.

Jösses, det regelverket känns ju ganska obsolet då dagens bilar körs/importeras/exporteras runt om i världen. Har aldrig hört talas om detta dravel förut!

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang