Audi A4 Avant S-tronic Problem med växling efter drag av trailer.

empalinen
29 september 2021 · 1 Inlägg

Hej!

Modell: Audi A4 Avant (2011) TFSI 2.0 med S-Tronic låda.
Miltal: 8500

Min Audi går hur klockrent som helst och har inte haft några som helst problem om jag kör utan min båt bakom.

Jag kör med min båt (750kg med släp) och märker då inga större problem förutom att den växlar lite häftigare från 2an till 1an.
Problemet uppkommer först efter att jag har kört med trailern ett tag och sedan kopplar av den, då börjar bilen växla extremt ryckigt från 2an till 1an och hela bilen hoppar framåt. Den har även ibland vid detta moment hoppat mellan D1 och D och bara stått och hoppat fram och tillbaka, för att lösa det måste man lägga i Neutralen och sedan växeln igen.

Så här gör den i ca 1-2 veckor innan den återgår till det normala och går klockrent igen.
Har läst felkoder på en verkstad och dom hittade absolut ingenting. Har även bollat med Audi tekniker som nämnt att gafflarna i lådan kan vara dåliga, men då borde den ju ha problem hela tiden? Inte bara efter jag dragit båten.
Min teori är att mechatronicen har problem att vänja om sig vid vikten på något sätt och därav orsakar problemet.
Tycker dock det är konstigt att inte fler haft liknande problem eller verkar ha kunskap om det när jag frågat runt och googlat på forum.

Så till min fråga, tror ni att det kan ha med mjukvaran i mechatronicen att göra? (Ej uppdaterad sen 2013) eller vad kan det annars vara som orsakar detta? Jag är sjukt nöjd med bilen i sin helhet men eftersom jag drar båt större delen av året så känns det oerhört slitsamt för lådan tiden efter man kört båt och den "Hugger".

Stort tack för all respons om någon har haft liknande problem eller hört.

Mvh
Emil

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang