Fortkörning

Anonym76
2 oktober 2021 · 8 Inlägg

Hej!
Råkade nyss bränna äckel fartkamera i 130 blås (på 50 väg). Hur ska jag gå tillväga? Erkänna? Neka?. När får jag brev av polisen? Bilen är hyrd för att tilläga. Moralkäringar och forums poliser nekas tillträde i kommentarsfältet JAG VET ATT DET ÄR DUMT ATT KÖRA SÅ!
Tacksam för svar!

Vansterfilen
2 oktober 2021 · 95 Inlägg

Anonym76 skrev:
Hej!
Råkade nyss bränna äckel fartkamera i 130 blås (på 50 väg). Hur ska jag gå tillväga? Erkänna? Neka?. När får jag brev av polisen? Bilen är hyrd för att tilläga. Moralkäringar och forums poliser nekas tillträde i kommentarsfältet JAG VET ATT DET ÄR DUMT ATT KÖRA SÅ!
Tacksam för svar!

Först och främst, hur tappad är du som åker dit på en fartkamera? Missade du den stora blåa skylten som var uppställd ett X antal meter före fartkameran?

För det andra, kör inte 130 på 50-vägar. Du kommer få ett brev hem från polisen när polisen kontaktat hyrbilsföretaget som i sin tur lämnar ut dina uppgifter till polisen. När polisen kopplat ihop din identitet med bilden från fartkameran kommer du få hem ett brev från polisen, och även ett brev från transportstyrelsen. I brevet från polisen kommer det stå att du gjort dig skyldig till en hastighetsöverträdelse och en böteslapp på 4000kr. I brevet från transportstyrelsen kommer det stå att ditt körkort blir indraget i 4-6 månader (ish) då du gjort dig skyldig till en hastighetsöverträdelse.

Köra snabbt i all ära, men det finns en rätt plats och tid för det. En 50-väg är väldigt sällan rätt plats för det.

Du kan alltid försöka att neka, men är bilden bra nog så kommer du åka dit.

Senast redigerat av Vansterfilen (2 oktober 2021)

Utmarks-Loke
2 oktober 2021 · 5 833 Inlägg

Vansterfilen skrev:
Först och främst, hur tappad är du som åker dit på en fartkamera? Missade du den stora blåa skylten som var uppställd ett X antal meter före fartkameran?

Kör man 130km/h på 50-väg hinner man inte se några skyltar. Inte mycket annat heller, som fotgängare, djur på vägen eller refuger.

Men hur som helst, vid den hastigheten kan det bli tal om vårdslöshet i trafiken och potentiellt fängelse.

volvoqq Lastbilsmekaniker
2 oktober 2021 · 5 135 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Vansterfilen skrev:
Först och främst, hur tappad är du som åker dit på en fartkamera? Missade du den stora blåa skylten som var uppställd ett X antal meter före fartkameran?

Kör man 130km/h på 50-väg hinner man inte se några skyltar. Inte mycket annat heller, som fotgängare, djur på vägen eller refuger.

Men hur som helst, vid den hastigheten kan det bli tal om vårdslöshet i trafiken och potentiellt fängelse.

Kan säkert också bli körkortsbefriad i något år om man har otur, nytt körkort blir nog att ta helt om dom hör av sig skulle jag gissa på.

n_andersson
2 oktober 2021 · 689 Inlägg

Får verkligen hoppas det blev en bra bild.  Vissa skall verkligen inte ha körkort.

granadadr
2 oktober 2021 · 7 286 Inlägg

Vansterfilen skrev:

Anonym76 skrev:
Hej!
Råkade nyss bränna äckel fartkamera i 130 blås (på 50 väg). Hur ska jag gå tillväga? Erkänna? Neka?. När får jag brev av polisen? Bilen är hyrd för att tilläga. Moralkäringar och forums poliser nekas tillträde i kommentarsfältet JAG VET ATT DET ÄR DUMT ATT KÖRA SÅ!
Tacksam för svar!

Först och främst, hur tappad är du som åker dit på en fartkamera? Missade du den stora blåa skylten som var uppställd ett X antal meter före fartkameran?

För det andra, kör inte 130 på 50-vägar. Du kommer få ett brev hem från polisen när polisen kontaktat hyrbilsföretaget som i sin tur lämnar ut dina uppgifter till polisen. När polisen kopplat ihop din identitet med bilden från fartkameran kommer du få hem ett brev från polisen, och även ett brev från transportstyrelsen. I brevet från polisen kommer det stå att du gjort dig skyldig till en hastighetsöverträdelse och en böteslapp på 4000kr. I brevet från transportstyrelsen kommer det stå att ditt körkort blir indraget i 4-6 månader (ish) då du gjort dig skyldig till en hastighetsöverträdelse.

Köra snabbt i all ära, men det finns en rätt plats och tid för det. En 50-väg är väldigt sällan rätt plats för det.

Du kan alltid försöka att neka, men är bilden bra nog så kommer du åka dit.

tror det blir dagsböter pga den höga överträdelsen,,  en jag känner fick 4500 i böter för 200km/h, han var nöjd med det,, kunde blivit mer

Mack Forum- och sitemoderator
2 oktober 2021 · 26 133 Inlägg

Du vill veta hur du ska ställa dig till om du är skyldig eller ej, när du uppenbarligen redan vet svaret.
Dessutom, vill du inte ha några mothugg därför att du "vet" att det var dumt?

Såna här trådar borde inte tillåtas bli postade.

Åtmindstone stå för vad du har gjort, och ta det som en man.
Ta det som en lärdom.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
granadadr
2 oktober 2021 · 7 286 Inlägg

eller hålla käften,, om jag ej är stolt över det jag gjort och vet att man får skit för det,, håller jag tyst wink

Anonym76
2 oktober 2021 · 8 Inlägg

Mack skrev:
Du vill veta hur du ska ställa dig till om du är skyldig eller ej, när du uppenbarligen redan vet svaret.
Dessutom, vill du inte ha några mothugg därför att du "vet" att det var dumt?

Såna här trådar borde inte tillåtas bli postade.

Åtmindstone stå för vad du har gjort, och ta det som en man.
Ta det som en lärdom.

Jag står absolut för att jag ej såg skylten innan kameran, har tagit det till lärdom och lär hålla bättre koll på dom.

torsen
2 oktober 2021 · 7 230 Inlägg

Radera tråden, tack!

Low
2 oktober 2021 · 3 304 Inlägg

Varför 130 på 50 väg?

Neka? Erkänn istället, än att slösa andras tid och den tiden kan gå åt något mer vettigt.

panda666
2 oktober 2021 · 4 250 Inlägg

Low skrev:
Varför 130 på 50 väg?

Neka? Erkänn istället, än att slösa andras tid och den tiden kan gå åt något mer vettigt.

Många som inte vill erkänna, vet många där ute har kört 200 på mindre vägar och vill inte erkänna. Åkte sj för fortkörning många år sen men erkände direkt och betalade och väntade 1 månad på kortet. Bara erkänn och slösa inte på skattepengar;)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 oktober 2021 · 17 455 Inlägg

71–80 km/h    6 månader
81– km/h    8 månader

Sen beror det ju på omgivningen. En strypt korsning på en väg som annars på bägge sidor är 90 km/h ger nog inte mer påföljder. Men finns det tät bebyggelse i samband med vägen kan det bli mycket värre. Till och, med permanent återkallelse (Du får vänta 2 år och sedan ta det igen).

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sollu
2 oktober 2021 · 416 Inlägg

Märkligt!  finns det såna människor i Sverige?
Dem som hyrde ut bilen kommer dem få ett brev att vem som köra bilen på den dagen. Dem kan svara att dem inte vet eller skriva att det var du, men 130 är lite galnaste 🤓

torsen
3 oktober 2021 · 7 230 Inlägg

sollu skrev:
Märkligt!  finns det såna människor i Sverige?
Dem som hyrde ut bilen kommer dem få ett brev att vem som köra bilen på den dagen. Dem kan svara att dem inte vet eller skriva att det var du, men 130 är lite galnaste 🤓

Inte alls märkligt.
Inte märkligare än att det finns de som skriver en sådan svenska som du gör.

candyweiss
3 oktober 2021 · 875 Inlägg

granadadr skrev:

Vansterfilen skrev:

Anonym76 skrev:
Hej!
Råkade nyss bränna äckel fartkamera i 130 blås (på 50 väg). Hur ska jag gå tillväga? Erkänna? Neka?. När får jag brev av polisen? Bilen är hyrd för att tilläga. Moralkäringar och forums poliser nekas tillträde i kommentarsfältet JAG VET ATT DET ÄR DUMT ATT KÖRA SÅ!
Tacksam för svar!

Först och främst, hur tappad är du som åker dit på en fartkamera? Missade du den stora blåa skylten som var uppställd ett X antal meter före fartkameran?

För det andra, kör inte 130 på 50-vägar. Du kommer få ett brev hem från polisen när polisen kontaktat hyrbilsföretaget som i sin tur lämnar ut dina uppgifter till polisen. När polisen kopplat ihop din identitet med bilden från fartkameran kommer du få hem ett brev från polisen, och även ett brev från transportstyrelsen. I brevet från polisen kommer det stå att du gjort dig skyldig till en hastighetsöverträdelse och en böteslapp på 4000kr. I brevet från transportstyrelsen kommer det stå att ditt körkort blir indraget i 4-6 månader (ish) då du gjort dig skyldig till en hastighetsöverträdelse.

Köra snabbt i all ära, men det finns en rätt plats och tid för det. En 50-väg är väldigt sällan rätt plats för det.

Du kan alltid försöka att neka, men är bilden bra nog så kommer du åka dit.

tror det blir dagsböter pga den höga överträdelsen,,  en jag känner fick 4500 i böter för 200km/h, han var nöjd med det,, kunde blivit mer

Ja, det går vidare till åklagare och blir dagsböter vid så grov hastighetsöverträdelse.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Pininfarina406
3 oktober 2021 · 535 Inlägg

Anonym76 skrev:
Hej!
Råkade nyss bränna äckel fartkamera i 130 blås (på 50 väg). Hur ska jag gå tillväga? Erkänna? Neka?. När får jag brev av polisen? Bilen är hyrd för att tilläga. Moralkäringar och forums poliser nekas tillträde i kommentarsfältet JAG VET ATT DET ÄR DUMT ATT KÖRA SÅ!
Tacksam för svar!

Hej, du har PM.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
sollu
3 oktober 2021 · 416 Inlägg

torsen skrev:

sollu skrev:
Märkligt!  finns det såna människor i Sverige?
Dem som hyrde ut bilen kommer dem få ett brev att vem som köra bilen på den dagen. Dem kan svara att dem inte vet eller skriva att det var du, men 130 är lite galnaste 🤓

Inte alls märkligt.
Inte märkligare än att det finns de som skriver en sådan svenska som du gör.

Haha 130 på 50 never/aldrig!

Senast redigerat av sollu (3 oktober 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 oktober 2021 · 13 731 Inlägg

candyweiss skrev:

granadadr skrev:

Vansterfilen skrev:

Först och främst, hur tappad är du som åker dit på en fartkamera? Missade du den stora blåa skylten som var uppställd ett X antal meter före fartkameran?

För det andra, kör inte 130 på 50-vägar. Du kommer få ett brev hem från polisen när polisen kontaktat hyrbilsföretaget som i sin tur lämnar ut dina uppgifter till polisen. När polisen kopplat ihop din identitet med bilden från fartkameran kommer du få hem ett brev från polisen, och även ett brev från transportstyrelsen. I brevet från polisen kommer det stå att du gjort dig skyldig till en hastighetsöverträdelse och en böteslapp på 4000kr. I brevet från transportstyrelsen kommer det stå att ditt körkort blir indraget i 4-6 månader (ish) då du gjort dig skyldig till en hastighetsöverträdelse.

Köra snabbt i all ära, men det finns en rätt plats och tid för det. En 50-väg är väldigt sällan rätt plats för det.

Du kan alltid försöka att neka, men är bilden bra nog så kommer du åka dit.

tror det blir dagsböter pga den höga överträdelsen,,  en jag känner fick 4500 i böter för 200km/h, han var nöjd med det,, kunde blivit mer

Ja, det går vidare till åklagare och blir dagsböter vid så grov hastighetsöverträdelse.

det är inte 100% att det blir så körde 70 över en gång i tiden på 90väg hände inte ett skit.

men visst på 50väg ökar chansen men utan att veta hur det såg ut på platsen så är det ju svårt att gissa..   men sen kan dom inte allt för ofta använda bilderna så chansen finns ju att man kommer undan en sån fortkärning pga kortet blev för dåligt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
3 oktober 2021 · 2 207 Inlägg

Man har större chans att "komma undan" med fortkörning på vägar med hög begränsning, såsom 90 eller 120.

130 på 50 väg? Vi pratar då om 160%! för fort.

Som någon sa, det finns en plats där fortkörning kan anses "ok"... en 50-väg är INTE en sån plats hur mycket man än sparkar och skriker.
Visst, dom flesta är säkert skyldiga till lite fortkörning även på 50-vägar, men då talar vi kanske 55-60km/h, och inte 160% för fort...

Jag brukar ofta muttra lite lagom gnällande över fartkameror, men när man läser sånt här idioti så tycker man nästan det borde finnas fler kameror där ute...

"This is why we can't have nice things"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang