Dålig blodcirkulation i benen. Bästa sittställning på passagerarplats?

KenthIJ
4 oktober 2021 · 1 465 Inlägg

Dottern har dålig blodcirkulation i benen (funktionsnedsättning) och säger att hon "blir öm i benen" när hon åker i vår Prius+ 2017 ( aldrig klagat på det tidigare men börjat nu).
Någon som har tips på hur man får till (generellt) bästa sittställning på passagerarplats (om man har dålig blodcirkulation i benen)?

caromania Forummoderator
4 oktober 2021 · 9 296 Inlägg

Jag har problem med ett ben och ingenting mördar det benet lika mycket som att ha det för krokigt, dvs att stolen är för långt fram. Annars är väl klassikern lutning och höjd på sittdynan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
4 oktober 2021 · 1 465 Inlägg

caromania skrev:
Jag har problem med ett ben och ingenting mördar det benet lika mycket som att ha det för krokigt, dvs att stolen är för långt fram. Annars är väl klassikern lutning och höjd på sittdynan.

Tackar för svar och engagemang.

Ok. Så raka ben som möjligt då.

Är det bättre med hög sits och låg framkant på sits eller låg sits och hög framkant på sits?

KenthIJ
7 oktober 2021 · 1 465 Inlägg

Någon som har tips på , helst Plug In eller möjligen Elbil, som har justerbart ( höjd och lutning på sits, svankstöd och ryggstöd) passagerarsäte (helst eljusterbart) ?

Mossan1
7 oktober 2021 · 2 828 Inlägg

En äldre släkting till frugan har fått en särskild kudde hon använder i bilen, just för blodcirkulation. Tror jag.
Den är liksom som en tårtbit, för att reglera sittdynans lutning framåt, liksom. Så det inte klämmer under låren. Den är inte justerbar, utan en kudde bara.
Troligen ganska länge sedan, för den är mycket sliten.

Har ni lyssnat om det finns något sådant att skaffa hos vården?
Så kanske ni slipper skaffa bil efter just dom premisserna.

Senast redigerat av Mossan1 (7 oktober 2021)

KenthIJ
7 oktober 2021 · 1 465 Inlägg

Tackar för tips.

Skall kolla (förmodligen frågar man på hjälpmedelscentrum)

KenthIJ
7 oktober 2021 · 1 465 Inlägg

Mossan1 skrev:
En äldre släkting till frugan har fått en särskild kudde hon använder i bilen, just för blodcirkulation. Tror jag.
Den är liksom som en tårtbit, för att reglera sittdynans lutning framåt, liksom. Så det inte klämmer under låren. Den är inte justerbar, utan en kudde bara.
Troligen ganska länge sedan, för den är mycket sliten.

Har ni lyssnat om det finns något sådant att skaffa hos vården?
Så kanske ni slipper skaffa bil efter just dom premisserna.

Tänker mig att du menar något i den här stilen.

https://www.varsam.se/hjalpmedel/kuddar … eart-r3635



Såg annars att Toyota Rav 4 Plug In Premiunutrustad skall ha eljusterbart passagerarsäte.

Lite annat pris förstås :-)

Senast redigerat av KenthIJ (7 oktober 2021)

torpis Forummoderator
8 oktober 2021 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Dottern har dålig blodcirkulation i benen (funktionsnedsättning) och säger att hon "blir öm i benen" när hon åker i vår Prius+ 2017 ( aldrig klagat på det tidigare men börjat nu).
Någon som har tips på hur man får till (generellt) bästa sittställning på passagerarplats (om man har dålig blodcirkulation i benen)?

Kanske någon ledtråd åt dig på ren chans. Jag har historiskt kört Volvo och alltid suttit bra. Sedan snubblade jag över Nissan Leaf i ett antal år, tillbaka till Volvo i 2år sedan nu Hyundai Ioniq. Både Nissan och Hyundai upplevde jag som skämt jämfört mot Volvon, främst då att man satt spikrak som om man hade ett svärd i häcken. Jag upptäckte att om jag höjde upp stolens framkant 25mm så fick mina ben mycket bättre stöd och ryggen började inte göra ont efter en timme.

Vill man prova så behöver man en distans, jag gillar att 3D printa så jag ritade upp och printade distansen. Gillar man att svarva så kan man ju göra det, eller vad man ju föredrar. Det är ju i sig en väldigt enkel form. Sen behövs skruvar som är 25mm längre än original. I både Nissan och Hyundai handlar det om M10x1.25 vilket är fingängat och lite svårt att hitta. (Det är ju inte omöjligt att samma affär som har M10x1.25 även har nylonbussningar diameter 25utvändigt och med ~12mm hål i mitten)

https://i.imgur.com/tGylurSh.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
19 oktober 2021 · 1 465 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Dottern har dålig blodcirkulation i benen (funktionsnedsättning) och säger att hon "blir öm i benen" när hon åker i vår Prius+ 2017 ( aldrig klagat på det tidigare men börjat nu).
Någon som har tips på hur man får till (generellt) bästa sittställning på passagerarplats (om man har dålig blodcirkulation i benen)?

Kanske någon ledtråd åt dig på ren chans. Jag har historiskt kört Volvo och alltid suttit bra. Sedan snubblade jag över Nissan Leaf i ett antal år, tillbaka till Volvo i 2år sedan nu Hyundai Ioniq. Både Nissan och Hyundai upplevde jag som skämt jämfört mot Volvon, främst då att man satt spikrak som om man hade ett svärd i häcken. Jag upptäckte att om jag höjde upp stolens framkant 25mm så fick mina ben mycket bättre stöd och ryggen började inte göra ont efter en timme.

Vill man prova så behöver man en distans, jag gillar att 3D printa så jag ritade upp och printade distansen. Gillar man att svarva så kan man ju göra det, eller vad man ju föredrar. Det är ju i sig en väldigt enkel form. Sen behövs skruvar som är 25mm längre än original. I både Nissan och Hyundai handlar det om M10x1.25 vilket är fingängat och lite svårt att hitta. (Det är ju inte omöjligt att samma affär som har M10x1.25 även har nylonbussningar diameter 25utvändigt och med ~12mm hål i mitten)

https://i.imgur.com/tGylurSh.jpg

Tackar för tips.

Tror dock att dottern behöver lägre framkant på stolen för att minska tryck i knävecken.

Köpte en sådan här
https://www.varsam.se/hjalpmedel/kuddar … -tyg-10-cm

och en sådan här
https://www.varsam.se/hjalpmedel/kuddar … -hal-tackt

nu återstår bara att testa (dottern har varit sjuk så vi har inte hunnit ännu)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang