Problem med att starta Golf 1.6

gehitkaffet
5 oktober 2021 · 15 Inlägg

Hejhej!

Köpte mig en liten Golf 1.6 från 2002 för en vecka sedan, har dock fått ett problem nu..
Den är svårstartad när den stått länge (över natten, efter jobbet). Så kan stå på starten säkert i 6-7 sekunder utan att den startar. Efter några sekunder gör jag ett nytt försök och då startar den direkt.

Vad kan då felet då vara? Har sökt omkring här lite och fått lite olika tips, men inte exakt samma symtom eller samma bil (kanske inte spelar någon roll vilket märke visserligen)

Bilen går övrigt jätte bra, rent genom hela registret. Möjligt lite svajig tomgång ibland, varm som kall. Eller det kanske är något annat fel?

Vad tror ni?
Tacksam för all hjälp jag kan få.

Senast redigerat av gehitkaffet (5 oktober 2021)

Brådhis * Voff voff *
5 oktober 2021 · 10 245 Inlägg

Tempgivare som ger skumma/felaktiga värden?
Bränsletryck som faller när bilen står?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
gehitkaffet
5 oktober 2021 · 15 Inlägg

Brådhis skrev:
Tempgivare som ger skumma/felaktiga värden?
Bränsletryck som faller när bilen står?

Misstänker själv tempgivaren, tänker att jag börjar att byta den, kostar inte många kronor. Något annat "billigt" som det kan vara när jag ändå beställer? Tändkablar?

Brådhis * Voff voff *
5 oktober 2021 · 10 245 Inlägg

gehitkaffet skrev:

Brådhis skrev:
Tempgivare som ger skumma/felaktiga värden?
Bränsletryck som faller när bilen står?

Misstänker själv tempgivaren, tänker att jag börjar att byta den, kostar inte många kronor. Något annat "billigt" som det kan vara när jag ändå beställer? Tändkablar?

Vore tändkablarna dåliga skulle den gå dåligt hela tiden.

Lägg dom pengarna på en OBD2-läsare så att du kan plocka ut realtidsdata istället så kommer du sannolikt snabbt se vad det är som gör att den går illa, och du kommer ha nytta av den längre fram också säkert.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
gehitkaffet
5 oktober 2021 · 15 Inlägg

Ursäkta min okunnighet, men med tempgivaren menas det då med kylmedietemperatur?

Mossan1
6 oktober 2021 · 2 752 Inlägg

Skulle rippa på kamaxelsensorn, men
läs ut felkoder innan något bytes på vild gissning. 
Det finns för många potensiella felkällor för att komma billigt undan med gissningar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang