8477
Sök

Borrat bort låskista på dragkrok - funkar den?

3 Inlägg
6 oktober 2021
Trådstartare
Hej! Självfallet åkte jag på 2:a på besiktningen pga att tidigare ägare slarvat bort nyckel till den avtagbara dragkroken (märkt VW men sitter på min Skoda superb -12). Nu körförbud. Har idag borrat bort låskistan. Min fråga är om kroken nu kommer att fungera (med undantag för låsfunktionen) att ta av/på? Och gå igenom besiktningen? Vågar inte trycka dit den, om den skulle bli fast… Tacksam för hjälp från er sakkunniga! Vh Erik

7 786 Inlägg
6 oktober 2021
TeppasW skrev:
Hej! Självfallet åkte jag på 2:a på besiktningen pga att tidigare ägare slarvat bort nyckel till den avtagbara dragkroken (märkt VW men sitter på min Skoda superb -12). Nu körförbud. Har idag borrat bort låskistan. Min fråga är om kroken nu kommer att fungera (med undantag för låsfunktionen) att ta av/på? Och gå igenom besiktningen? Vågar inte trycka dit den, om den skulle bli fast… Tacksam för hjälp från er sakkunniga! Vh Erik

Bilprovningen släcker inte 2:an om du inte har fungerande låscylinder i draganordningen.

3 Inlägg
6 oktober 2021
Trådstartare
torsen skrev:
TeppasW skrev:

Bilprovningen släcker inte 2:an om du inte har fungerande låscylinder i draganordningen.

Tack för svar, då kanske demontering av dragkroken är enda lösningen. Jag hittar ivf ingen annan. Dvs om VW inte säljer nya låskistor till sina dragkrokar, men det är väl inte att räkna med… Snacka om att en liten grej kan ställa till med stora besvär/kostnader:)

2 350 Inlägg
6 oktober 2021
Just VAG-s låskolvar finns väl att köpa lösa, och är förbaskat lätta att byta dessutom, om jag inte minns helt fel? Kommer säkert ett svar av någon med mer kunskap inom ämnet snart. smile
Senast redigerat av Mew (6 oktober 2021)

7 523 Inlägg
6 oktober 2021
Mew skrev:
Just VAG-s låskolvar finns väl att köpa lösa, och är förbaskat lätta att byta dessutom, om jag inte minns helt fel? Kommer säkert ett svar av någon med mer kunskap inom ämnet snart. smile

japp stämmer,, är inte speciellt dyra smile

3 Inlägg
7 oktober 2021
Trådstartare
Mew skrev:

Kanon! Tack för detta, det verkar helt klart stämma. Det blir självfallet att inhandla. Hoppas att de kan tala om hur man byter:)

Sök