Köpråd... Bmw 320D

HalloHej
6 oktober 2021 · 25 Inlägg

Är ute efter en bmw 320D 2017-2019 och har hittat en jag verkligen vill ha. "Problemet" är att den är xDrive, eller ja, det är skönt med xDrive dock det enda man får upp när man googlar på modellen är en massa fördelningslådor som rasar och som kostar 30-40k att byta.
Försöker tänka att det rullar ju tusentals 320D xDrive på vägarna och googlar man får man väl bara upp alla skräckexempel... Men hur känsligt är det egentligen? Känns ju helt galet att man ska vara "orolig" att köpa en massproducerad awd.

Någon med egen erfarenhet..?

Jdmboy96
6 oktober 2021 · 241 Inlägg

Brodern körde en 2015 Bmw 5 serie med xdrive absolut inga problem, bara luftbälgarna gav upp samt drag kroken.
Körde den tills han bytte in den 2019 mot en nya modell smile så jag kan inte säga att dom är dåliga smile

Audi A3 "Ägget" (1999)
Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
HalloHej
6 oktober 2021 · 25 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Brodern körde en 2015 Bmw 5 serie med xdrive absolut inga problem, bara luftbälgarna gav upp samt drag kroken.
Körde den tills han bytte in den 2019 mot en nya modell smile så jag kan inte säga att dom är dåliga smile

Skönt! Det jag inte hittat är ifall födelningslådan "ofta" ger sig på 320 jämfört med exempelvis 5serien... Borde ju vara samma typ av grejer bmw använder dock

panda666
6 oktober 2021 · 4 250 Inlägg

kleen1 skrev:
Är ute efter en bmw 320D 2017-2019 och har hittat en jag verkligen vill ha. "Problemet" är att den är xDrive, eller ja, det är skönt med xDrive dock det enda man får upp när man googlar på modellen är en massa fördelningslådor som rasar och som kostar 30-40k att byta.
Försöker tänka att det rullar ju tusentals 320D xDrive på vägarna och googlar man får man väl bara upp alla skräckexempel... Men hur känsligt är det egentligen? Känns ju helt galet att man ska vara "orolig" att köpa en massproducerad awd.

Någon med egen erfarenhet..?

Känner en kollega som precis fick problem med sin xdrive på sin 320d, 16 eller 17 modell minns inte helt 100. Bmw var inte helt säkra på vad problemet var men det var missljud iaf som kom från typ bakaxel eller nån fördelningslåda. Bilen hade inte ens rullat 6000mil så efter han vart hos verkstad i flera månader utan lösning så sålde han den. Förrutom det så började hans turbo vina också så han skulle även åka på turbobyte. Så både osäker hållbarhet på xdriven och turbon skulle ja säga, inte första gången jag hör om dessa problemen, även autopower har fullt med skräckhistorier. Nu säger inte jag att just din kommer att ha problem men att vissa har det och det är inte helt ovanligt. Om du inte behöver xdrive skulle ja skita i den då jag sj inte tycker det är värt mödan med problemen, vid provkörning gasa på tomgången och lyssna ifall du hör nått vinande ljud från motorrum, kan vara turbon som behöver bytas.

Utmarks-Loke
6 oktober 2021 · 5 841 Inlägg

En rätt stor andel av problemen med fördelningslådorna tror jag beror på fel däckstorlek. Man sätter på fetare bakdäck och tänker inte på att de då rullar med en annan hastighet än fram och då knäcker man fördelningslådan. Så om man bara håller sig till godkända däckstorlekar minskar risken betydligt. Men med det sagt skulle jag inte själv heller vilja ha en xDrive. Får man inte bakhjulsdrift kan man ju lika gärna köpa en audi eller subaru.

HalloHej
7 oktober 2021 · 25 Inlägg

Tack för era svar. Hört angående turbon att det typiska är vid minusgrader kan det frysa någonstans innan turbon och sen skjuta in is på vingarna som böjer sig. Detta har ja dock hört att det hänt på en massa olika bilmärken

Synd med xDrive, såg detta först som en ”bonus” att bilen var fyrhjulsdriven och spenderar minst 3-4 veckor varje år i fjällen samt mycket körning uppe i norr överlag, vintertid…

Senast redigerat av kleen1 (7 oktober 2021)

amazinjoey
7 oktober 2021 · 1 139 Inlägg

kleen1 skrev:
Tack för era svar. Hört angående turbon att det typiska är vid minusgrader kan det frysa någonstans innan turbon och sen skjuta in is på vingarna som böjer sig. Detta har ja dock hört att det hänt på en massa olika bilmärken

Synd med xDrive, såg detta först som en ”bonus” att bilen var fyrhjulsdriven och spenderar minst 3-4 veckor varje år i fjällen samt mycket körning uppe i norr överlag, vintertid…

Då har du hört en sägnen.  turbo får inte in vätska eller fukt om du inte har hål i insugsystemet. och då lär avgasvärmen redan få de att smälta smile

Har 2013 modellen 320D xdrive och är super nöjd smile ser faktsikt ingen anledning att köpa LCI(nyare). Finns inga direkta uppgraderingar på den smile

HalloHej
7 oktober 2021 · 25 Inlägg

amazinjoey skrev:

kleen1 skrev:
Tack för era svar. Hört angående turbon att det typiska är vid minusgrader kan det frysa någonstans innan turbon och sen skjuta in is på vingarna som böjer sig. Detta har ja dock hört att det hänt på en massa olika bilmärken

Synd med xDrive, såg detta först som en ”bonus” att bilen var fyrhjulsdriven och spenderar minst 3-4 veckor varje år i fjällen samt mycket körning uppe i norr överlag, vintertid…

Då har du hört en sägnen.  turbo får inte in vätska eller fukt om du inte har hål i insugsystemet. och då lär avgasvärmen redan få de att smälta smile

Har 2013 modellen 320D xdrive och är super nöjd smile ser faktsikt ingen anledning att köpa LCI(nyare). Finns inga direkta uppgraderingar på den smile

Ja möjligtvis… det kom dock från en f.d tekniker på BMW haha! Uppfattade det mer som frusen kondens när det är riktigt kallt ute. Och när avgasvärmen fick det att smälta, släppte det och sköt vingarna… Även det konstaterade fords egna verkstad när en kollegas turbo började tjuta som fan under deras skidresa. Men aa, kan vara skitsnack också ingen aning smile

Ne pre-lci är kanon också! Jag är detalj nörd bara så för mig blir m-sport och LCI ”viktigt”. Utöver lite smågrejer så är dem ju så gott som identiska!

HalloHej
7 oktober 2021 · 25 Inlägg

Finns det någon som använt sig av exempelvis Autoconcept, Svensk bilgaranti eller liknande? i deras produktblad står det att dem täcker fördelningslåda och dess inre mekaniska, elektriska delar... upp till 20-30.000 mil. Känns ju som att det är jobb att försöka få ersättning vid ras än vad det kostar att byta...

panda666
7 oktober 2021 · 4 250 Inlägg

kleen1 skrev:
Finns det någon som använt sig av exempelvis Autoconcept, Svensk bilgaranti eller liknande? i deras produktblad står det att dem täcker fördelningslåda och dess inre mekaniska, elektriska delar... upp till 20-30.000 mil. Känns ju som att det är jobb att försöka få ersättning vid ras än vad det kostar att byta...

kolla på deras recensioner osv, verkar vara mycket lotto med dom. Man måste ha fett med tur med att dom hjälper en. Dom kommer med det finstilta och bortförklaringar eller skyller på mänskliga faktorn osv och du får ingen hjälp. Har hört väldigt mycket strul med dom faktiskt, men vissa har haft tur och fått hjälp, jag däremot skulle inte lita på att dom hjälper mig utan bara som en sista utväg, har tom haft nån bilhandlare som råkade säga till mig att dom är bara skit när jag frågade om dom.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 oktober 2021 · 13 744 Inlägg

kleen1 skrev:
Finns det någon som använt sig av exempelvis Autoconcept, Svensk bilgaranti eller liknande? i deras produktblad står det att dem täcker fördelningslåda och dess inre mekaniska, elektriska delar... upp till 20-30.000 mil. Känns ju som att det är jobb att försöka få ersättning vid ras än vad det kostar att byta...

googla så får du se ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
amazinjoey
7 oktober 2021 · 1 139 Inlägg

kleen1 skrev:

amazinjoey skrev:

kleen1 skrev:
Tack för era svar. Hört angående turbon att det typiska är vid minusgrader kan det frysa någonstans innan turbon och sen skjuta in is på vingarna som böjer sig. Detta har ja dock hört att det hänt på en massa olika bilmärken

Synd med xDrive, såg detta först som en ”bonus” att bilen var fyrhjulsdriven och spenderar minst 3-4 veckor varje år i fjällen samt mycket körning uppe i norr överlag, vintertid…

Då har du hört en sägnen.  turbo får inte in vätska eller fukt om du inte har hål i insugsystemet. och då lär avgasvärmen redan få de att smälta smile

Har 2013 modellen 320D xdrive och är super nöjd smile ser faktsikt ingen anledning att köpa LCI(nyare). Finns inga direkta uppgraderingar på den smile

Ja möjligtvis… det kom dock från en f.d tekniker på BMW haha! Uppfattade det mer som frusen kondens när det är riktigt kallt ute. Och när avgasvärmen fick det att smälta, släppte det och sköt vingarna… Även det konstaterade fords egna verkstad när en kollegas turbo började tjuta som fan under deras skidresa. Men aa, kan vara skitsnack också ingen aning smile

Ne pre-lci är kanon också! Jag är detalj nörd bara så för mig blir m-sport och LCI ”viktigt”. Utöver lite smågrejer så är dem ju så gott som identiska!

F.D för en anledning  big_smile vingarna skjuter inte, de är ju gjorda av aluminum...Krävs något jävligt hårt för att de ska paja smile Så de har nog fått in grus i insugen på något sätt.


M-sport är nice att ha! det ser snyggt ut utanpå. ananrs fnkar sportline!  jag har sportline som är nästan fullsmetad med taklucka, skinnstolar å harmon kardon ljudet + stora skärmen! Det kände jag var mycket viktigare smile för jag sitter inne å kör mer än ute! smile M-sport dock jävla nice ut  speciellt rattten smile   


Enda jag egentligen saknar är ACC(Active cruise control, dvs farthållare med kamera å de)

Här är skillnaden mellan LCI å pre LCI.  Jag tog 2013 för den va sjukt billig(fick jävla kap med utrustningen) och ville inte hålla på med adblue smile


Här är skillnaderna:
https://www.bimmerfest.com/threads/side … ci.843209/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang