Hej hej!, Volvo 240

Linusstromberg
7 oktober 2021 · 4 Inlägg

Jag undrar om dehär så kallat Puls Air-systemet, har märkt ett tag att jag har rätt risig tomgång på min b21a som jag inte kan lösa med skruven på insuget eller skruven man justerar munstycket med under förgasaren men det sitter en nippel på insuget som är pluggat och tar ja löss den så blir tomgången genast bra och ja det är väl för den drar in extra luft där. Där nippeln sitter brukar de ju gå en slang till luftboxen har jag för mig? eller in i slangen som går över motorn och sedan in i luftboxen?

Mossan1
7 oktober 2021 · 2 828 Inlägg

Om jag minns rätt så släpper pulsairventilerna bara in syre i avgaserna i avgasgrenröret.
Slangen från dom till luftfiltret är väl bara för att det ska ljuddämpas och luftfiltreras tror jag.  Borde inte påverka tomgången alls.
Satt det inte en vakuumstyrd ventil före dom på slangen, om jag minns rätt?

EGR däremot, återcirkulerar avgaser till insuget, och ör den öppen när den inte ska har du en typ tjuvluftläcka.
Då ryckte dom och hade dålog tomgång, minns jag.

Även airlocksolenoiden (minns inte vad den hette exakt) som sitter efter förgasaren. Stänger inte den med ett "klick" när tändningen vrids på har du tjuvluft där också och taskig tomgång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang