Hur borde man sänka sin golf mk2?

dwadw
7 oktober 2021 · 292 Inlägg

Har tänkt på att skaffa coilovers, men jag vet inte riktigt vad för prisklass som är bäst. Vill inte ha det billigaste skiten som går sönder och vill inte lägga ut pengar på det absolut dyraste heller.

JAg vet inte om dessa anses som en billigare prisklass eller om de duger, någon som kan tipsa lite?

Brådhis * Voff voff *
7 oktober 2021 · 10 279 Inlägg

Varför coils och inte bara vanliga sänkfjädrar och dämpare? smile

Är det för att sänka i botten så spelar det nog ingen roll om du köper billiga eller dyra coils eftersom väghållningen blir katastrof ändå...

Senast redigerat av Brådhis (7 oktober 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
dwadw
8 oktober 2021 · 292 Inlägg

Brådhis skrev:
Varför coils och inte bara vanliga sänkfjädrar och dämpare? smile

Är det för att sänka i botten så spelar det nog ingen roll om du köper billiga eller dyra coils eftersom väghållningen blir katastrof ändå...

För att jag inte vet skillnaden och trodde coils var det man brukar köra med när man sänker.

Hade tänkt sänka lika mycket på bägge sidorna.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 oktober 2021 · 17 478 Inlägg

dwadw skrev:

Brådhis skrev:
Varför coils och inte bara vanliga sänkfjädrar och dämpare? smile

Är det för att sänka i botten så spelar det nog ingen roll om du köper billiga eller dyra coils eftersom väghållningen blir katastrof ändå...

För att jag inte vet skillnaden och trodde coils var det man brukar köra med när man sänker.

Hade tänkt sänka lika mycket på bägge sidorna.

Öh? Ja, du kan ju inte ha en bil som lutar...
Men som Brådhis säger så blir väghållningen rätt kass så kör lugnt. Du kommer inte kunna hänga med i kurvorna om någon kompis framför drar på. Vår Hyundai Sonata 3,3 är sänkt ca 4 cm. Visst är den fin med sin Fast `n furious lack och sänkt. Men väghållning? Nej då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 oktober 2021 · 13 742 Inlägg

jag hade först billigaste möjliga sänkningskit på min golf mk2 som finns i min profil..   blev riktigt bra var en 60/40mm sats med dämpare och fjädrar.   bytte sen mot coils som kostade ungefär samma pengar.. och ärligt så var det absolut det dummaste jag gjort i mitt liv..  och jag har gjort mycket dumma saker.. men bilen blev totalt okörbar och livsfarlig på vägen.. minsta man pressade bilen så hoppade framvagnen och hoppade sidledes utan minsta kontroll..    jag kunde köra dubbelt så frot genom svängarna med chassi kitet jag hade innan..  blev väldigt bevsiken så det misstaget gör jag aldrig om..  visst köper du Bc racing coliovers så kör på det men ska du köra budget grejer gå på ett chassikitt med vanliga sänkningsfjädrar.   det finns 30/30 40/40 60/40 och 80/40    60/40 ser väldigt bra ut på en mk2

här med coils
https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-1bbb8d07ff8f4b6862991276fe727ab0.jpg
med billigaste chassikitet jag kunde hitta 60/40
https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-d866c6b0226866768ade2f38e3ddcfb6.jpg

Senast redigerat av Growe (8 oktober 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
8 oktober 2021 · 10 279 Inlägg

Enkelt uttryckt:

Coils ger Zatzy-hästar vid korvmojen.

Sänkfjädrar + dämpare ger väghållning.

Du väljer... wink

Senast redigerat av Brådhis (8 oktober 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
dwadw
8 oktober 2021 · 292 Inlägg

Growe skrev:
jag hade först billigaste möjliga sänkningskit på min golf mk2 som finns i min profil..   blev riktigt bra var en 60/40mm sats med dämpare och fjädrar.   bytte sen mot coils som kostade ungefär samma pengar.. och ärligt så var det absolut det dummaste jag gjort i mitt liv..  och jag har gjort mycket dumma saker.. men bilen blev totalt okörbar och livsfarlig på vägen.. minsta man pressade bilen så hoppade framvagnen och hoppade sidledes utan minsta kontroll..    jag kunde köra dubbelt så frot genom svängarna med chassi kitet jag hade innan..  blev väldigt bevsiken så det misstaget gör jag aldrig om..  visst köper du Bc racing coliovers så kör på det men ska du köra budget grejer gå på ett chassikitt med vanliga sänkningsfjädrar.   det finns 30/30 40/40 60/40 och 80/40    60/40 ser väldigt bra ut på en mk2

här med coils
https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-1bbb8d07ff8f4b6862991276fe727ab0.jpg
med billigaste chassikitet jag kunde hitta 60/40
https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-d866c6b0226866768ade2f38e3ddcfb6.jpg

Det där var en fin bil du.
Tror jag skippar coils och kör med sänknings fjädrar och dämpare.

Här är väl min, vet inte riktigt hur man kan göra den snyggare men sänka och nya fälgar lär jag först skaffa. Jag hatar dock det där dumma manhattan dekalen där bak..
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240900/240900-b70265f8e8171e592b14b6b3fe947f9a.jpg

EDIT: Vad är det för skillnad på 70/70 och typ 60/40? eller 80/60? Hittar en massa olika men har ingen aning.

Senast redigerat av dwadw (8 oktober 2021)

torsen
9 oktober 2021 · 7 238 Inlägg

Ursäkta mig men.......
Behöver man byta stötdämpare vid så måttliga sänkningar som det här är fråga om?
Själv har jag aldrig sänkt en bil - bara höjt! *)
Min erfarenhet är att upp till 2" kan man höja utan att byta stötdämpare(och förlänga panhardstag och bromsslangar).
Har jag gjort på många bilar.
Kanske inte samma förutsättningar på alla/vissa bilar beroende på hjulupphängningarna.

Påminner mig om att Renault 16 var en fin bil på området "ändra markfrigång".
Torsionsstavarnas excentrar var bara att skruva på (och justera hjulskränkningen fram).

Hur gör ni med bromsslangarna?
Kortar ni dom?
På vissa bilar ändras även castervinkeln, förutom cambervinkeln, när man ändrar vagnhöjden - räcker befintlig justermån?
Eller byten ni länkarmar?

Intressant att få höra/veta!

*) Med undantag för en G-klass där båda bakfjädrarna brast och sänkningen blev cirka 2" hahaha!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 oktober 2021 · 13 742 Inlägg

torsen skrev:
Ursäkta mig men.......
Behöver man byta stötdämpare vid så måttliga sänkningar som det här är fråga om?
Själv har jag aldrig sänkt en bil - bara höjt! *)
Min erfarenhet är att upp till 2" kan man höja utan att byta stötdämpare(och förlänga panhardstag och bromsslangar).
Har jag gjort på många bilar.
Kanske inte samma förutsättningar på alla/vissa bilar beroende på hjulupphängningarna.

Påminner mig om att Renault 16 var en fin bil på området "ändra markfrigång".
Torsionsstavarnas excentrar var bara att skruva på (och justera hjulskränkningen fram).

Hur gör ni med bromsslangarna?
Kortar ni dom?
På vissa bilar ändras även castervinkeln, förutom cambervinkeln, när man ändrar vagnhöjden - räcker befintlig justermån?
Eller byten ni länkarmar?

Intressant att få höra/veta!

*) Med undantag för en G-klass där båda bakfjädrarna brast och sänkningen blev cirka 2" hahaha!

med fördel monterar man dämpare med lite kortare slag. sen att montera en sänkningsats utan dämpare är som att be om framtida problem så man senare får byta dämpare...     tex kostade min sänkningsats till min Arosa 1200kr inkl  frakt då var det 60/40mm fjädrar med dämpare=gratis. 
det är förövrigt samma dämpare fram på golfen som min arosa.. just nu kör jag dock med gula ställbara koni som satt från början på en golf vr6 mk3

det min specielaist på framvagninställningar sa var att det blev inte perfekt pga den var så låg.. men den gick rakt och fint och åt inte däck..  men om man vill få till allt perfekt så är en golf mk2 en av dom bättre bilarna om man vill ha speciella framvagnsdelar..  kan tänka mig att 80mm hade varit lite svårare att få till. men det är en mk2 och man kan inte ställa speciellt mycket på dom om man inte har ställbara lagringar och grejer..  sen bad jag om att få den inställd för lite mer kurvig körning.. 

bromslangar och sånt är inga problem man ändrar ju inte slaglängden på det sättet att det spelar någon roll..  enda är att den inte fjärar ut lika mycket  minns jag inte fel var den 2cm kortare dämpare runt om. så fjädern satt fast ordenkligt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 oktober 2021 · 17 478 Inlägg

Har ett HR-kit med dämpare och fjädrar. 60/40. Men inte imponerad över väghållning som sagt. Har dock kört mycket hårt på Autobahn med bilen i +200 km/h i flera timmar varje sommar (Nej, inte under Corona) och det var ok! Köpte den sån så inget att jämföra med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
10 oktober 2021 · 7 238 Inlägg

Growe skrev:
det finns 30/30 40/40 60/40 och 80/40

Ursäkta men vad menas med 30/30  40/40  60/40 och 80/40.
Är det sänkningen i mm fram resp bak?

När man köper nya (höjnings-)fjädrar från t ex OME, Calmini eller ARB m fl är varje fjäder märkt med placering.
Skiljer mellan höger och vänstertrafik.
Samma med sänkningsfjädrar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang