Gnisslande bromsar Golf 2018

hasse-angerfist
10 oktober 2021 · 9 Inlägg

Hej, köpte mig en bättre beggad Golf R-Line och enda sen jag hämtade bilen gnisslar när man bromsar, beläggen ser ok ut både fram och bak, det kollade jag innan leverans.

Det skumma är att den bara gör det ibland, då i låga farter (tänk kö-körning) och när man kört en stund. Aldrig vid start. Märkte att det blev värre ju varmare det är ute också, mildare när det regnar ute. Min första tanke var att bilen stått ett tag och därför kunde vara lite rost på skivorna så jag har testat tvärnit på landsväg, backat med fulla rattutslag och tvärnit (om det skulle vara en sten) men problemet består. Gnisslet går att likställa med ett godståg som saktar in, ganska högfrekvent. Nästan säker på att det kommer bakifrån.

Som tur var har jag garanti på bilen och jag ringde och anmälde problemet inom en vecka från att jag hämtat bilen så dom kan inte skylla på att jag slitit ut skivor och belägg på ett par dagar.

Hade inne bilen på VW för felsökning men dom kunde inte hitta något och att dom testat bromsarna så dom tar ju som dom ska.

Sen får ni gärna spekulera i vad det är för oljud. Aldrig varit med om maken, trodde bara det var gamla lik som bromsarna gnisslade på.
Dom bad mig spela in ett ljud på oljudet.

Är ingen mek så jag får väl åka tillbaka med den och spela upp klippet för amatörerna på VW.

Här är ett klipp från när jag var ute och körde tidigare idag.
https://youtu.be/kOEdfXFpB-k

Har ni någon idé på vad det kan vara?

Bilen har gått 4700.

Tack på förhand.

Senast redigerat av hasse-angerfist (10 oktober 2021)

ottorb
10 oktober 2021 · 320 Inlägg

jag hade provat först att smörja upp bromsarna
om den hjälper inte då hade bytt bromsklotsar

hasse-angerfist
10 oktober 2021 · 9 Inlägg

Tack, ska ta det med dom. Verkar inte vara standard på VW direkt om man inte ligger på. Märkligt att det ska behövas. Det är väl typ det första jag hade gjort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang