Hybrid som får dra 2400 kg

Real_Horsepower
11 oktober 2021 · 22 Inlägg

Hej!
Finns det egentligen något vettigt miljöalternativt om man behöver en SUV som ska dra 2,4 ton?
Eller är en diesel SUV fortfarande det smartaste valet?

Vet att LEXUS RX450 får dra 2000 kg (vilket är i underkant för vad vi behöver) men är detta verkligen en "vettig" dragbil?

Tacksam för tips för energisnål 2,4 tons dragbil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 oktober 2021 · 17 478 Inlägg

Har du BE-kort?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
11 oktober 2021 · 6 570 Inlägg

Ford Explorer 3.0 PHEV får dra 2500 kg

De/Dem
trubbelturbo
11 oktober 2021 · 1 460 Inlägg

*Volvo XC90 T8 AWD
*Volkswagen Touareg
*Porsche Cayenne
*Mercedes-Benz GLE
*Land Rover Range Rover
*Chevrolet Tahoe/GMC Yukon/Cadillac Escalade (En Teknikens Värld-reporter gjorde liknelsen, att köpa en v8 suv med hybriddrivlina är som att köpa en cola light till kebabpizzan, nog den mest träffsäkra liknelsen jag läst tror jag tongue)
*Audi Q7
*BMW X5

Varierande årsmodeller och prisklasser, men alla dessa går att få med hybriddrivlina som klarar av att dra minst 2400kg

Senast redigerat av trubbelturbo (11 oktober 2021)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 oktober 2021 · 17 478 Inlägg

Finns även Dodge RAM med hybridlina. Men det är ju en pickis... En dyr sådan. Man kan även köpa etanolkonverterade bilar i US-utförande.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Real_Horsepower
11 oktober 2021 · 22 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har du BE-kort?

Yes!
Men däremot har jag inte en budget utan tak... Vi hoppas hitta något under 400 000 kr som gått under 9000 mil.

Real_Horsepower
11 oktober 2021 · 22 Inlägg

trubbelturbo skrev:
*Volvo XC90 T8 AWD
*Volkswagen Touareg
*Porsche Cayenne
*Mercedes-Benz GLE
*Land Rover Range Rover
*Chevrolet Tahoe/GMC Yukon/Cadillac Escalade (En Teknikens Värld-reporter gjorde liknelsen, att köpa en v8 suv med hybriddrivlina är som att köpa en cola light till kebabpizzan, nog den mest träffsäkra liknelsen jag läst tror jag tongue)
*Audi Q7
*BMW X5

Varierande årsmodeller och prisklasser, men alla dessa går att få med hybriddrivlina som klarar av att dra minst 2400kg

Tack för tips!! Är rädd för att de flesta hamnar lite över vår budget på 400 000 kr tyvärr.
Diesel är kanske det bästa alternativet för en dragbil än så länge? Men kommer den att ses som en dinosaurie om tre år?
Någon erfarenhet av Lexus RX450? (Har hittat en RX 2016 som gått 9000 mil som vi nu jämför med Mercedes GLC och Volvo XC60)

Real_Horsepower
11 oktober 2021 · 22 Inlägg

xXSammy skrev:
Ford Explorer 3.0 PHEV får dra 2500 kg

Tack för tips! Verkar vara en grym bil, men tyvärr över vår budget på 400 000 kr.
Det som också gör saken lite mer komplicerad är att räckvidden med eldrift är bara 40 km (Ford Explorer), och då tar vi oss knappt fram och tillbaka för att hämta ett lass hö.
Känns som vi är i en osäker fas för att köpa bil just nu med utvecklingen som pågår.  Ska man försöka hitta en hybrid som får dra eller ska man gå på en säker diesel?

torpis Forummoderator
12 oktober 2021 · 10 572 Inlägg

Tesla Model X får dra 2250kg mig veterligen. Dock en smula över 400k, dock vill jag nämna den.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
12 oktober 2021 · 10 572 Inlägg

Real_Horsepower skrev:
Tacksam för tips för energisnål 2,4 tons dragbil.

Lite beroende på hur mycket man kör kanske det är ett alternativ med en gammal häck som drar tungt och en nyare elbil som sköter resten? Bara tänker högt....

Jag tänker att om man flyttar husvagnen två gånger per år motiverar ju inte att låsa upp sig året om i en gigantisk Hybrid SUV som är "miljöbil"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 oktober 2021 · 17 478 Inlägg

Real_Horsepower skrev:

xXSammy skrev:
Ford Explorer 3.0 PHEV får dra 2500 kg

Tack för tips! Verkar vara en grym bil, men tyvärr över vår budget på 400 000 kr.
Det som också gör saken lite mer komplicerad är att räckvidden med eldrift är bara 40 km (Ford Explorer), och då tar vi oss knappt fram och tillbaka för att hämta ett lass hö.
Känns som vi är i en osäker fas för att köpa bil just nu med utvecklingen som pågår.  Ska man försöka hitta en hybrid som får dra eller ska man gå på en säker diesel?

Med ett tungt släp lär ni nog inte komma mer än 15-20 km på en laddning. Om bilen ens orkar rulla utan stöttning från fossilmotorn. De flesta -om inte alla- hybrider från den årgången har ingen värme. Värme till kupé tillverkas av fossilmotorn. Så den startar.  AC-kompressorn tar kraft av högvoltsbatteriet med. Elmotorn i valfri bil är inte så stark. Osv... Även om man stänger av klimatanläggningen i bilen så kommer fossilmotorn att starta så fort man försöker få fart på bilen med ett tungt släp.

Känns som det får bli en diesel för Er del faktiskt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
12 oktober 2021 · 6 570 Inlägg

Ford har bara använt PTC/elektrisk värmare i alla sina hybrid/elbilar sen 2012
Kanske hade Connect Electric 2002 värmepump men det finns ingen litteratur för dessa.. Kanske för det byggdes knappt några alls.
Så bra med värme går att få utan att förbränningsmotorn startar (varit nere på 5c grader utan förvärmning av kupé och endast eldrift).

Men att köpa en PHEV överlag att ha som dragbil är lite fel val av bil - Just nu.
Budgeten och utbudet är mycket begränsat, finns ju ingen bil som är bra allt inom alla ändamål.. Tex. billig, snabb och drar mycket
Möjligtvis en MG ZS EV 0-60 kmh vid ett rödljus, men ska du faktiskt dra vikt så är det max 75kg på kroken.

Eldriften i en PHEV är ju egentligen bara ett alternativ som är gjort för kortare körningar, vilket är det som sker oftast. Samt så är det ju vettigt att minska utsläppen också..

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang