Köpa billjud för en nybörjare

dwadw
12 oktober 2021 · 292 Inlägg

Jag är lite osäker på vad man ska ha för saker. Grejerna jag har i bilen just nu (golf 2a) är ett 5.25" kitsystem fram (Hertz DSK 130.3) som är inkopplad till min stereo (Pioneer DEH-S420BT).

Min budget ligger kanske kring 5-7 tusen kr. Det jag vill få ut med ljudet är att det ska låta bra men också spela högt med bas. Jag lyssnar ju på både rock och elektroniskt.

Vad för saker borde jag skaffa? Borde man skaffa 6x9or i hatthyllan och sedan skaffa en baslåda? Eller ska man skaffa baslåda först? Vad för slutsteg behöver jag?

ssey02
8 februari 2022 · 1 Inlägg

Jag skulle rekomendera endastbaslåda av mindre storlek. De pågrund av att slippa uppgradera både batteri och dämpning. 6x9 har jag ingen bra erfarenhet av utan skulle säga de flesta spelar dåligt. Satsa istället på ett gång midbasar och fina diskanter om du vill komma åt de högre delarna av musik registret. kolla in de länkade kitet om de skulle vara intressant.

https://bilstereohornan.se/produkt/grou … a-1-1150d/

Engvers
5 mars 2022 · 43 Inlägg

dwadw skrev:
Jag är lite osäker på vad man ska ha för saker. Grejerna jag har i bilen just nu (golf 2a) är ett 5.25" kitsystem fram (Hertz DSK 130.3) som är inkopplad till min stereo (Pioneer DEH-S420BT).

Min budget ligger kanske kring 5-7 tusen kr. Det jag vill få ut med ljudet är att det ska låta bra men också spela högt med bas. Jag lyssnar ju på både rock och elektroniskt.

Vad för saker borde jag skaffa? Borde man skaffa 6x9or i hatthyllan och sedan skaffa en baslåda? Eller ska man skaffa baslåda först? Vad för slutsteg behöver jag?

Jag skulle inte rekommendera 6,9 utan 8or och göra en sorts planka, och sedan en mindre krävande bas för att inte behöva byta eller skaffa ett till batteri se till att du har bra med ström bara👍

Bassiehof
5 mars 2022 · 1 777 Inlägg

6x9 har ungefär lika stor konarea som en 8, dvs flyttar lika mycket luft, men du slipper en del skrammel och resonanser med en gedigen baslåda med en 8 i. Ett bra framsystem som drivs av en liten förstärkare + rätt inställningar på gain, filter och eq så blir alla nöjda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang