Byta innertak i Volvo 740

Vxln
15 oktober 2021 · 33 Inlägg

Tänkte göra ett inlägg för dom som tänker byta innertaket i sin 740! Dessa blir ofta hängiga och börjar se fula ut. När man ändå byter innertak så kan man också byta sin vanliga taklucka till en glastaklucka som jag gjorde. Observera att man skaffar skruvar av rätt längd när man byter taklucka, de är olika i 960 och 740.

Följande behövs:

- Innertak från 964, vilket jag rekommenderar starkt! Innertaken i 960 är gjorda av ett annat material och tål hantering mycket bättre
- Valfritt tyg. Jag använde ruformat konstläder.
- Verktyg och tid, en eller två hjälpare rekommenderas!

Detta är hur jag gjorde det, alla behöver inte göra enligt samma metod, men denna metod funkade för mig.

1. Ta bort framsäten och ratten för att taket ska åka dit så smidigt som möjligt samt lampan
2. Ta bort "handtagen" på listen i som går längs taket och sen listen. Kräver lite tålamod.
3. Ta bort listen vid framrutan och bakrutan samt inre tätningen vid takluckan.

Nu till det krångliga om man vill använda samma innertak ur 740n. Det är otroligt skört och går sönder genom att man bara tittar på det...

4. För taket framåt tills det lossnar bak, sen dra det bakåt så att det lossnar framme vid vindrutans pelare. Om taklucka finns, ha en eller två hjälpare som håller i taket så att det inte brister vid takluckan där det är som svagast.
5.När innertaket är löst, vinkla det så att det går ut genom bakdörren. För att underlätta dett kan man även ta bort bakre sittdynan

Nu kan man antingen kasta bort det söndriga innertaket, eller börja jobba på 960ns. Rekommenderar att man är förberedd med ett innertak ur 960 som går att lägga in då det andra är ute.

6. För att klä innertaket ska man försiktigt riva loss det gamla. Man kan använda en vass kniv för att skära bort skummet. Allt skum ska bort.
7. När allt skum är borta, man har mätt tyget enligt innertakets dimensioner och skaffat lim är det dags att börja limma på det nya tyget. Man kan göra det själv men rekommenderar en kompis som hjälper åt.
8. Börja med att lägga lim både på innertaket och tyget. Undvik bubblor, det ska vara rejält med lim så köp hellre mer än för lite och gör processen ordentligt. Fråga hos nån som klär in saker eller hos järnaffären vilket lim som funkar bäst. Det jag använde var inte optimalt utan orsakade mycket huvudvärk när det stelnade i processen...
9. När tyget är på plats så låter man det stelna. Efter stelningen så granskar man det nya tyget så att det inte hänger nånstans eller är löst i kanterna
10. skär bort extra tyg som går över kanterna. Man kan lämna några millimeter över

Nu återstår att lägga in det nya innertaket i bilen smile

11. Lägg in innertaket i bilen genom bakdörren och lägg det tillbaka på plats. Glöm inte att lägga kontakten till lampan genom hålet där lampan ska fast. 12. Börja med sidolisterna och listen omkring takluckan, sen resten av listerna och handtagen.
13 Sen är det bara att lägga in allt annat i bilen!   

Här är bild på innertaket smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235460/235460-faeb117c1f8f6ba949f9ba6313678206.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235460/235460-a9fa034894ef678d6b42636e115c190e.jpg

Senast redigerat av Vxln (15 oktober 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang