Samma däck, olika egenskaper i onlinebutiker?

pontus_pf
17 oktober 2021 · 6 Inlägg

Jag ska köpa två nya däck och kollar in Goodyear UltraGrip Ice 2 205/60R16 96T XL.

Är det olika modeller trots att jag inte ser någon skillnad? Eller är det så opålitliga siffror generellt. Ljudet är mycket högre på däck365 men med lite bättre regnegenskaper.

På Bythjul står det Bensin-C Ljud-66 Regn-E.

På Däck356 står det Bensin-C Ljud-71 Regn-D.

Bythjul:
https://www.bythjul.com/dack/goodyear/g … 0r16/86423

Däck365:
https://www.dack365.se/hitta-produkt/da … ce-2/54977

eller för den delen med dyrare "SoundControl Technology" fast samma decibel ändå:
https://www.dack365.se/hitta-produkt/da … ce-2/91915

pontus_pf
17 oktober 2021 · 6 Inlägg

Jag ser nu att Bythjul kör med den gamla EU-märkningen och Däck365 kör med den nya. Så det förklarar att regnklasserna skiljer sig.

Däremot förklarar det inte varför det skiljer i decibel för jag hittar inget om att man börjat mäta ljudet anorlunda. Däremot verkar återigen Däck365 siffra stämma med vad man hittar på Goodyears egen sida. Annars lockar det att köpa den på bythjul som har mycket lägre decibel men det verkar vara bluff och det vill man ju inte sponsra.

torsen
18 oktober 2021 · 7 230 Inlägg

Köper du från dackonline.se får du garanterat färska nytillverkade däck.
De andra levererar vad de har på lager = kan vara äldre, fast nya, däck av föregående generation.
Därför olika däckdata.
Just nu har dackonline.se nedsatt pris på alla däck(enligt utskick jag fick i mejlboxen).

Om du går in på dackonline.se hemsida kan du se vilka "däckgubbar" som är kontrakterade till dackonline.se.
Ta ett snack med den "däckgubbe" som ligger bäst till för dig och fråga om du får adressera däcken direkt till honom, så får du samtidigt rabatterat pris på däckomläggningen = fast pris för däck från dackonline.se.

pontus_pf
24 oktober 2021 · 6 Inlägg

Okej det lät som en riktig säljarannonns. Men du har gjort många inlägg ser jag så du kanske bara är kunnig smile Jag såg inget om nedsatt priser däremot så var de billigare i frakt. Så även om däcken var lite dyrare så blev det inte dyrare totalt sett. Så kan nog bli en beställning därifrån.

Det var helt gratis frakt till däckombud. Lite lurt att de inte anger priser dock så jag måste bara ringa först och fråga vad de tar för omläggning annars är det kanske värt att frakta hem för 50kr och välja verkstad själv?

Vad brukar vara bäst pris, att kontakta verkstad själv eller ta via de som har samarbete med onlinefirmor?

Brådhis * Voff voff *
24 oktober 2021 · 10 275 Inlägg

pontus_pf skrev:
Okej det lät som en riktig säljarannonns.

Det är självklart inte så att endast Däckonline säljer färska däck och alla andra säljer gamla däck. Däremot gillar Torsen Däckonline, och jag kan hålla med honom. Har bara positiva erfarenheter efter ett antal däckköp där. Men jag har även köpt på ett flertal andra ställen på nätet utan att få gamla däck. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
25 oktober 2021 · 7 230 Inlägg

Måste berätta att jag provat flera andra "utländska" däckleverantörer under de senaste bortåt 15 åren.
Camskill m fl, som jag bestämt avråder ifrån.
Såvitt jag vet är dackonline.se den förmånligaste leverantören.
I regel bästa pris - men de har tillfälliga rabatter ibland på vissa däck - däck är "färskvara"!
Komfortabelt att få däcken dit man vill - hem eller direkt till "gummigubbe"!
Förmånligt pris på "omläggningen"!
Alltid, vad jag erfarit, "färska" däck!
Sist men inte minst - svensktalande personal.
(Även om jag behärskar engelska så är det bekvämare att tala svenska)

Ja, jag måste hålla med om att mitt inlägg låter som reklam för dackonline.se - men det är min erfarenhet.

jaka54
25 oktober 2021 · 5 715 Inlägg

Håller med Torsen...Har köpt från Dackonline flera gånger de senaste 15-20 åren och alltid fått färsta däck och snabb leverans. Har fått felleverans en gång och då kom de och hämtade däcket (MC -däck) direkt vid dörren.

Hilmer
25 oktober 2021 · 1 777 Inlägg

Det går även väldigt bra att handla från däck365, har köpt däck därifrån många gånger och det har alltid varit färska däck.
T ex de fyra GoodYear F1 som jag köpte i våras hade knappt hunnit svalna innan dom levererades. Tror inte det är många som har egna lager längre utan många tar däck från gemensamma centrallager och då spelar bara priset roll vart man vänder sig.
Jag har dock enbart beställt hem mina däck, aldrig till verkstad så hur den biten fungerar kan jag inte svara på dock.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang