Nu ! (först) (sladd)laddar Toyota på bred front

KenthIJ
10 december 2021 · 1 457 Inlägg

Jo man lär nog få vänta några månader innan man vet hur bra de nya bilarna som precis kommut ut på marknaden är.

Såg att Toyota fått problem med produktionen i Japan nu igen, vilket förmodligen försenar bZX4 ytterligare.
https://www.di.se/live/produktionsstopp-for-toyota/

KenthIJ
13 december 2021 · 1 457 Inlägg

torpis skrev:
Jag är som alltid lite tveksam innan något bevisats. Titta på Hyundai som tidigt gjort bilar med got elprestanda. Deras uppföljare är inte i närheten!  Ioniq 5 som nu när det är lite kallare bara snabbladdar med typ 35kW, det är ju ingen kul överraskning att få om man bara läst reklambroschyren innan man köpt bilen.

Tror Toyota kommer börja på en låg teknisk men dyr nivå tyvärr.

För tillfället så är det tunt med bilar som jag tänker är ett kliv framåt. Kollegan här noterade att den Tesla P85+ -2013 han hade överträffade Skoda Enyaq på alla punker kring drivlinan även 8år senare inkl degraderingar osv. Magiskt långt efter alla andra är faktiskt.

Jo det är ju väldigt mycket att kolla upp, jämföra och fundera kring vad det gäller bilköp/hyra.

Har kollegan en Skoda Enyaq ?
Om så...
Har den stora eller lilla batteriet?
Om lilla ... har den värmepump?
Hur länge har hen haft bilen?
Hur långt har hen kört?
Vet du vad hen har för körmönster?

Vad är hen minst nöjd med?
Finns det något som hen är nöjd med?

Många frågor blev det men det är ju alltid kul att höra vad folk som faktiskt har och kör en viss bil tycker

torpis Forummoderator
13 december 2021 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Har kollegan en Skoda Enyaq ?
Om så...
Har den stora eller lilla batteriet?
Om lilla ... har den värmepump?
Hur länge har hen haft bilen?
Hur långt har hen kört?
Vet du vad hen har för körmönster?

Vad är hen minst nöjd med?
Finns det något som hen är nöjd med?

Många frågor blev det men det är ju alltid kul att höra vad folk som faktiskt har och kör en viss bil tycker

Jag vet inte jättemycket men det är en lagerbil som köptes till ett relativt vettigt pris. Lilla batteriet, bara 50kW laddning och utan VP. Nu på vinter nosar den på 3kWh/mil under pendling Markaryd - Växjö. Personen pluggar till Polis, så jag antar det inte handlar om fortkörning. Jag försvarar köpet, det lägre priset gör det fortfarande prisvärt även om jag personligen tänker att uppgraderad snabbladdning vore bra att ha för andrahandsvärdet. VP tror jag inte är avgörande faktiskt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
13 december 2021 · 1 457 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Har kollegan en Skoda Enyaq ?
Om så...
Har den stora eller lilla batteriet?
Om lilla ... har den värmepump?
Hur länge har hen haft bilen?
Hur långt har hen kört?
Vet du vad hen har för körmönster?

Vad är hen minst nöjd med?
Finns det något som hen är nöjd med?

Många frågor blev det men det är ju alltid kul att höra vad folk som faktiskt har och kör en viss bil tycker

Jag vet inte jättemycket men det är en lagerbil som köptes till ett relativt vettigt pris. Lilla batteriet, bara 50kW laddning och utan VP. Nu på vinter nosar den på 3kWh/mil under pendling Markaryd - Växjö. Personen pluggar till Polis, så jag antar det inte handlar om fortkörning. Jag försvarar köpet, det lägre priset gör det fortfarande prisvärt även om jag personligen tänker att uppgraderad snabbladdning vore bra att ha för andrahandsvärdet. VP tror jag inte är avgörande faktiskt.

Tackar för info. och engagemang.
Uppskattas.

KenthIJ
15 december 2021 · 1 457 Inlägg

Toyotas tänkta satsning på elbilar.

Ser dock ut att vara väldigt tidiga koncept. Är väl bara bZ4x och nån liten "mopedbil" längst bak som har riktiga rutor, de andra kan nog vara lermodeller . Jobbade själv som modellsnickare på Volvo i början på 80 talet och då togs ofta de första bilderna på möjliga konceptbilar på liknande lermodeller

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … nyhetsbrev

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyot … 61e4bdee82

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o … _campaign=

Senast redigerat av KenthIJ (15 december 2021)

torpis Forummoderator
15 december 2021 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Toyotas tänkta satsning på elbilar.

Ser dock ut att vara väldigt tidiga koncept. Är väl bara bZ4x och nån liten "mopedbil" längst bak som har riktiga rutor, de andra kan nog vara lermodeller . Jobbade själv som modellsnickare på Volvo i början på 80 talet och då togs ofta de första bilderna på möjliga konceptbilar på liknande lermodeller

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … nyhetsbrev

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyot … 61e4bdee82

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o … _campaign=

Det är lurigt att bryta ner pressmeddelandena. Toyota vill ju att det skall låta som att dom är på tåget och ljusår före alla andra.

Det positiva jag ser här är att man faktiskt nämner helelektriska bilar i klartext och inte bara elektrifierade bilar (hybrider utan laddplugg). Man säger även att Lexus skall bli helelektriskt. Det i sig innebär även begravningen för Toyotas vätgassatsning. Det är ju också intressant. Vätgassatsningen skulle aldrig i livet kunna introduceras annat än genom Luxus med högre prislapp.

Nackdelen för oss som lever här och nu är ju just det med prislappen, att dom fortfarande ligger efter och tänker sig gaffla in Lexus med elbilar. Det betyder ju bilar i en högre prisklass och absolut inte det man normalt förknippar med Toyota - billigare enkla med funktionella bilar.

Alla tillverkare börjar ju relativt högt i segmenten, VAG med Porsche och Audi, Cupra och inte Seat osv. Dyrare bilar för att alls kunna räkna hem det hela. Fyrhjulsdrift, massa hästkrafter och överdimensionerade batterier.

Om det nu är så att Toyota först tar fram den lilla röda bilen längst fram i bild med 40kW batteri och förbrukning lägre än Ioniq Classic till 199.900kr innan bonus så vore det ju otroligt kul. Men jag tvivlar big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
15 december 2021 · 10 278 Inlägg

"I november i år skrev sex stora konkurrenter, inklusive GM och Ford, på en förbindelse om att helt fasa ut dessa till år 2040. Toyota tackade nej, med argumentet att alla delar av världen inte kommer vara redo för en sådan omställning tills dess.

Toyota tror i stället på en mångsidig strategi för att minska sin klimatpåverkan som även inkluderar hybrid- och vätgasdrift.
– Vi vill att folk ska kunna välja själva. Vi väntar tills vi vet var marknaden är på väg, sa Akio Toyoda.
"

Trevligt att se att iaf någon tillverkare ser till hela bilden! Någonstans är det faktiskt bättre (och mer realistiskt) att vissa delar av världen på sikt till en början kör en modernare fossilbil hellre än en gammal fossilbil. Det är ett steg det också och minskade utsläpp är minskade utsläpp. För egentligen sker ju samma sak här, fast i mindre skala och med kortare tidshorisont.

Senast redigerat av Brådhis (15 december 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
16 december 2021 · 10 572 Inlägg

Akio Toyoda skrev:
Vi väntar tills vi vet var marknaden är på väg, sa Akio Toyoda.

Tja, det är ju ett sätt. Svårt att vara ledande om man inte går i spetsen dock. Jag är inte per definition emot Toyota, har faktiskt en Toyota själv. Men det känns lite bakvänt när Toyota som ofta hajpas som ledande inom allt och används som skolboksexempel i kurser om effektivitet skall sitta och vänta som deras bästa lösning.  Lite Nokia över det tänker jag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
16 december 2021 · 10 278 Inlägg

torpis skrev:

Akio Toyoda skrev:
Vi väntar tills vi vet var marknaden är på väg, sa Akio Toyoda.

Tja, det är ju ett sätt. Svårt att vara ledande om man inte går i spetsen dock. Jag är inte per definition emot Toyota, har faktiskt en Toyota själv. Men det känns lite bakvänt när Toyota som ofta hajpas som ledande inom allt och används som skolboksexempel i kurser om effektivitet skall sitta och vänta som deras bästa lösning.  Lite Nokia över det tänker jag.

Eller är kanske det beslutet faktiskt det klokaste i slutänden...? Precis som Toyota (och Toyoda) blivit kända för... wink Eller borde han varit medlem här och tagit del av expertisen? tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2021 · 17 473 Inlägg

torpis skrev:

Akio Toyoda skrev:
Vi väntar tills vi vet var marknaden är på väg, sa Akio Toyoda.

Tja, det är ju ett sätt. Svårt att vara ledande om man inte går i spetsen dock. Jag är inte per definition emot Toyota, har faktiskt en Toyota själv. Men det känns lite bakvänt när Toyota som ofta hajpas som ledande inom allt och används som skolboksexempel i kurser om effektivitet skall sitta och vänta som deras bästa lösning.  Lite Nokia över det tänker jag.

Ja, NOKIA hade ju örnkoll på mobilmarknaden och det gick..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
19 december 2021 · 1 457 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Toyotas tänkta satsning på elbilar.

Ser dock ut att vara väldigt tidiga koncept. Är väl bara bZ4x och nån liten "mopedbil" längst bak som har riktiga rutor, de andra kan nog vara lermodeller . Jobbade själv som modellsnickare på Volvo i början på 80 talet och då togs ofta de första bilderna på möjliga konceptbilar på liknande lermodeller

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … nyhetsbrev

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyot … 61e4bdee82

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o … _campaign=

Det är lurigt att bryta ner pressmeddelandena. Toyota vill ju att det skall låta som att dom är på tåget och ljusår före alla andra.

Det positiva jag ser här är att man faktiskt nämner helelektriska bilar i klartext och inte bara elektrifierade bilar (hybrider utan laddplugg). Man säger även att Lexus skall bli helelektriskt. Det i sig innebär även begravningen för Toyotas vätgassatsning. Det är ju också intressant. Vätgassatsningen skulle aldrig i livet kunna introduceras annat än genom Luxus med högre prislapp.

Nackdelen för oss som lever här och nu är ju just det med prislappen, att dom fortfarande ligger efter och tänker sig gaffla in Lexus med elbilar. Det betyder ju bilar i en högre prisklass och absolut inte det man normalt förknippar med Toyota - billigare enkla med funktionella bilar.

Alla tillverkare börjar ju relativt högt i segmenten, VAG med Porsche och Audi, Cupra och inte Seat osv. Dyrare bilar för att alls kunna räkna hem det hela. Fyrhjulsdrift, massa hästkrafter och överdimensionerade batterier.

Om det nu är så att Toyota först tar fram den lilla röda bilen längst fram i bild med 40kW batteri och förbrukning lägre än Ioniq Classic till 199.900kr innan bonus så vore det ju otroligt kul. Men jag tvivlar big_smile

Den blir väl förmodligen inte först men Toyota verka ju iaf sikta på att den skall bli snål. Sedan får man väl, som sagt se hur det blir

https://alltomelbil.se/toyotas-kompakta … rbrukning/

KenthIJ
21 december 2021 · 1 457 Inlägg

Såg nu att Toyota planerar att tillfälligt stänga 5 fabriker i Japan under januari pga komponentbrist.
Innebär nog risk för försenade bZ4x leveranser

torpis Forummoderator
12 januari 2022 · 10 572 Inlägg

En intervju med Toyota där man får info från en första hand och inte på omvägar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
12 januari 2022 · 1 457 Inlägg

torpis skrev:
En intervju med Toyota där man får info från en första hand och inte på omvägar.

Tackar.

Vad jag förstod så kommer det att dröja iaf 2-3 år innan Toyota kommer att massproducera solid state batterier och att man då kommer att ha dem i hybridbilar (inte hel el) till att börja med.

torpis Forummoderator
12 januari 2022 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:

torpis skrev:
En intervju med Toyota där man får info från en första hand och inte på omvägar.

Tackar.

Vad jag förstod så kommer det att dröja iaf 2-3 år innan Toyota kommer att massproducera solid state batterier och att man då kommer att ha dem i hybridbilar (inte hel el) till att börja med.

Dom menar även att Toyota inte gjort någon ändring i sin plan och plötsligt börjat satsa på elbilar utan bara valt att säga mer nu än man brukar göra. Får väl på något vis tro att det är en viss sanning i det även om det i så fall förefaller märkligt att dom viftat så tydligt med vätgas innan.

Spännade med solid state, när det nu väl kommer på bred front.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
12 januari 2022 · 1 457 Inlägg

Verkar väl som Toyota går ut och "säger mer än de brukar" och tidigare i processen än de brukar, för att folk skall se att de ändå kommer att producera elbilar, även om det dröjer.

THEBADGUY Gorgilus addictus
29 mars 2022 · 4 736 Inlägg

Skönt med en snygg elbil iallafall!
Mesta som kommit fram tills nu har ju sett förjävligt ut på ett eller annat sätt.
Ska bli spännande att se hur Toyotan presterar.

Senast redigerat av THEBADGUY (29 mars 2022)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
KenthIJ
9 juni 2022 · 1 457 Inlägg
KenthIJ
19 juni 2022 · 1 457 Inlägg

Tog en kort, 20 minuters provtur i en fullutrustad bZ4X hos min lokala Toyotahandlare i fredags.

Kändes i korta drag som en fin och ganska "lagom" elbil.

Lite mycket högblank, svart plast i inredningen för min smak och lite för lite riktiga knappar och rattar på instrumenteringen (lite som i PriusPHV gen 2 (2017- )

Bra utrymmen (även om den är lägre till innertak än vår RAV 4) och den lastade faktiskt dotterns rullstol (med 60% baksätet nere) Vi är ju nästan aldrig mer än 3 pers i bilen så det skulle funka för  oss. Väldigt bra benutrymme bak men lite trångt under framsätena.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang