Vibrationer i hela bilen Volvo V70 2002 Aut.

v70_N_2_4_2002_aut
19 oktober 2021 · 7 Inlägg

Vibrationer i hela bilen Volvo V70 2002 Aut

Bilen har intensiva vibrationer som känns i ratt,stolar o hela karossen.
Problemet är på stillastående bil,tomgång såväl som högre varv.
Motorkuddar ok,
Subframebussningar ok
Tändspolar ok,
Nytt bensinfilter,
Kamrem ligger rätt med kuggarna,
Vibrationsdämparen ok
LMM ok

Vibrationerna kommer altså från motor eller drivlina,men vad är trasigt?
Motorn går på alla cylindrar,men går rått.Denna motor (2.4 sugmotor) ska väl gå relativt vibrationsfritt?

1-Vilka symptom ger igensatta/defekt Insprutare?
2-Lågt Bensintryck möjligtvis orsak?Denna modell har inte bränsletryckssensor monterad,och testinstrument dyrt att köpa,finns det något smart och billigt sätt att kontrollera detta fel?
3-Funderar även på trasig topplockspackning,men inga bubblor i expansionskärlet eller vatten i oljan,kan den ändå vara orsak till vibrationerna?

Finns det någon som haft samma symptom och löst problemet?

Hilmer
19 oktober 2021 · 1 771 Inlägg

Vad det gäller vibrationer så skulle jag tippa på att motorkudden på höger sida säckat ihop, då lägger sig motorn i princip helt på subframen med vibrationer och oljud till följd.

Mossan1
20 oktober 2021 · 2 733 Inlägg

Kolla också om remspännaren till multiremmen hoppar.
Skuret frihjul i generatorns remskiva ger vibrationer. Dock främst på låga varv.

En Volvo 5'a går väldigt vibrationsfritt. I alla fall som känslan är sittande i bilen.

Du kan ju starta den utan multiremmen för att känna.

Det är också svårt att avgöra om dom går på 4 eller 5, men motorlampan skulle blinka ilsket om den gick på 4.

Topplockspackning är riktigt ovanligt.
Nästan uteslutande som följdfel av överhettning på dessa motorer.

Senast redigerat av Mossan1 (20 oktober 2021)

Brådhis * Voff voff *
20 oktober 2021 · 10 204 Inlägg

Följer vibrationerna varvtalet eller är dom konstanta?

Påverkas dom av hastigheten?

Finns det något ljud som följer vibrationerna?

Skakar motorn (synligt) i första hand eller hela bilen av vibrationerna?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
v70_N_2_4_2002_aut
22 oktober 2021 · 7 Inlägg

Hej och tack för alla förslag;
Hilmer:motorkudden på höger sida har jag kollat genom att höja motor/drivpaket ett par cm för att avlasta höger motorkudde,men vibrationerna var kvar tyvärr.Är det korrekt att testa höger bussning på detta sätt?
Mossan;sliten remspännare,eller skuret frihjul i generatorns remskiva,borde det inte skrika eller morra om lagret är slut?Inga missljud förutom remmen som låter lite när den är kall.
Brådhis;Vibrationerna är värst på kall motor samt låga varv.Men den vibrerar över hela registret förutom precis på 1275v/min då den lugnar ner sig.Över detta varv börjar vibrationerna igen men inte lika illa som på tomgång(tilläggas kan att bilen har en tomgång på 750v/min mot 950v/min som den borde ha(?)
Vibrationerna känns även i baksätet.
Har även kollat avgassystemet som inte har kontakt med karossen utan vilar på gummiupphängningarna som den ska,Heller inga felkoder.
Några synpunkter eller fler tips?

Brådhis * Voff voff *
22 oktober 2021 · 10 204 Inlägg

v70_N_2_4_2002_aut skrev:
Hej och tack för alla förslag;
Hilmer:motorkudden på höger sida har jag kollat genom att höja motor/drivpaket ett par cm för att avlasta höger motorkudde,men vibrationerna var kvar tyvärr.Är det korrekt att testa höger bussning på detta sätt?
Mossan;sliten remspännare,eller skuret frihjul i generatorns remskiva,borde det inte skrika eller morra om lagret är slut?Inga missljud förutom remmen som låter lite när den är kall.
Brådhis;Vibrationerna är värst på kall motor samt låga varv.Men den vibrerar över hela registret förutom precis på 1275v/min då den lugnar ner sig.Över detta varv börjar vibrationerna igen men inte lika illa som på tomgång(tilläggas kan att bilen har en tomgång på 750v/min mot 950v/min som den borde ha(?)
Vibrationerna känns även i baksätet.
Har även kollat avgassystemet som inte har kontakt med karossen utan vilar på gummiupphängningarna som den ska,Heller inga felkoder.
Några synpunkter eller fler tips?

Jag tror att den missar på en cylinder. Låg tomgång och vibrationer/skakningar som följer varvtalet är ledtråden. Bristen på felkoderna kan bero på läsaren...

Eller så är det något annat internt, större, fel i motorn. Men då borde det låta illa...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
v70_N_2_4_2002_aut
22 oktober 2021 · 7 Inlägg

Vibrationerna är där på stillastående såväl som under körning och följer varvtal och inte hastighet.
Motorn skakar med mycket snabba rörelser,ratten känns som att hålla i ett slagborr mot betong.Ljudet är ett durande i kupe`n, inget metall mot metall-ljud.

Tacksam för all hjälp.

v70_N_2_4_2002_aut
22 oktober 2021 · 7 Inlägg

Testat alla tändspolar och dessa fungerar.Även lyft kontakten till alla insprutare i tur och ordning och motorn svarade med att dippa lite när kontakten lyftes vilket borde indikera att insprutarna gör sitt jobb.Kan det vara så att en insprutare eller flera är igensatta?
Har dock provat med insprutningsrengöring på flaska men utan resultat.
Angående bensinpumpens tryck,är detta en möjlig problemkälla som stämmer på symptomen?

Brådhis * Voff voff *
22 oktober 2021 · 10 204 Inlägg

v70_N_2_4_2002_aut skrev:
Testat alla tändspolar och dessa fungerar.Även lyft kontakten till alla insprutare i tur och ordning och motorn svarade med att dippa lite när kontakten lyftes vilket borde indikera att insprutarna gör sitt jobb.Kan det vara så att en insprutare eller flera är igensatta?
Har dock provat med insprutningsrengöring på flaska men utan resultat.
Angående bensinpumpens tryck,är detta en möjlig problemkälla som stämmer på symptomen?

Det kanske är läge att göra ett kompprov för att se hur motorn mår på den punkten.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
v70_N_2_4_2002_aut
24 oktober 2021 · 7 Inlägg

Har inte tillgång till instrument för att mäta komp.tyvärr.
1-Vilka symptom ger igensatta/defekt Insprutare?
2-Lågt Bensintryck möjligtvis orsak?Denna modell har inte bränsletryckssensor monterad,och testinstrument dyrt att köpa,finns det något smart och billigt sätt att kontrollera detta fel?
3-Funderar även på trasig topplockspackning,men inga bubblor i expansionskärlet eller vatten i oljan,kan den ändå vara orsak till vibrationerna?

Finns det någon här som haft samma symptom och löst problemet?

Mossan1
24 oktober 2021 · 2 733 Inlägg

v70_N_2_4_2002_aut skrev:
Mossan;sliten remspännare,eller skuret frihjul i generatorns remskiva,borde det inte skrika eller morra om lagret är slut?Inga missljud förutom remmen som låter lite när den är kall.

Nä, varför skulle det låta?
Skuret frihjul gör att det blir stumt som ett solidt remhjul.

Remhjulets centrum ska alltså slira åt ena hållet pga tunga rotorn i generatorn inte kan snurra så ryckigt som vevaxeln gör med 5 kolvslag på 2 vevaxelvarv.  Då blir multiremmen att slå/skaka.

Men, det brukar bara märkas på lågvarv.
Den förefaller att missa på en cylinder, faktiskt.

Brådhis * Voff voff *
24 oktober 2021 · 10 204 Inlägg

v70_N_2_4_2002_aut skrev:
Har inte tillgång till instrument för att mäta komp.tyvärr.
1-Vilka symptom ger igensatta/defekt Insprutare?
2-Lågt Bensintryck möjligtvis orsak?Denna modell har inte bränsletryckssensor monterad,och testinstrument dyrt att köpa,finns det något smart och billigt sätt att kontrollera detta fel?
3-Funderar även på trasig topplockspackning,men inga bubblor i expansionskärlet eller vatten i oljan,kan den ändå vara orsak till vibrationerna?

Finns det någon här som haft samma symptom och löst problemet?

Jag skulle säga att ett kompprov kan avslöja en hel del, så får du möjlighet så...

1. Ojämn gång. Borde höras på avgaserna.

2. Du har en vanlig "bilventil" i änden av fuelrailen där du kan få ut trycket.

3. Det skulle jag säga är mycket osannolikt...

Hur mår förresten tändstiften?

Och är gummit som går ner från tändspolen i tändstiftsbrunnen helt på alla spolarna? Väldigt vanligt fel...

Senast redigerat av Brådhis (24 oktober 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
v70_N_2_4_2002_aut
26 oktober 2021 · 7 Inlägg

Tack för förklaring angånde frihjulet,ska kolla det.Tändstift nya.Gummit på tändspolarna är helt.Mycket talar för igensatta spridare.Något tips på medel(som man kanske har hemma)som verkligen löser skiten i spridarna,typ nafta?Vågar man sig på att testa trycket på schraderventilen med en vanlig lufttrycksmätare eller pajar bensinen gummit i mätaren?

ottorb
26 oktober 2021 · 320 Inlägg

du skriver att tändstiften är nya
kom felet efter byte? om det gjorde det gissar jag att du har förväxlat anslutning till tändspolen
mellan 2-an och3-an

v70_N_2_4_2002_aut
27 oktober 2021 · 7 Inlägg

Nej det har inte förväxlats anslutning.Mycket talar för igensatta spridare.Något tips på medel(som man kanske har hemma)som verkligen löser skiten i spridarna,typ nafta?Vågar man sig på att testa trycket på schraderventilen med en vanlig lufttrycksmätare eller pajar bensinen gummit i mätaren?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang