Ojämn gång vid start

HalloHej
20 oktober 2021 · 25 Inlägg

Har en Bmw 320d -2018.
Bilen beter sig lite konstigt vid kallstart, den startar direkt men går ojämt/motorn ”hoppar” första 3 sekunderna innan den blir normal. Är endast vid kallstart och bilen går i övrigt som en klocka men just de där första 3 sekunderna… inga lampor som lyser, kan dåliga glödstift orsaka detta? Vågar man byta glödstift själv?

Senast redigerat av kleen1 (20 oktober 2021)

Mossan1
20 oktober 2021 · 2 733 Inlägg

Kan vara glödstiften som.inte värmer ok, men du borde nästan ha felkoder som stöd på det.

Glödstift är hit and miss.
Ibland släpper dom lätt, och ibland går dom av.  Lite olika mellan motorer, så kolla upp hur det är på just din motor.
Det vet jag inte.

HalloHej
20 oktober 2021 · 25 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kan vara glödstiften som.inte värmer ok, men du borde nästan ha felkoder som stöd på det.

Glödstift är hit and miss.
Ibland släpper dom lätt, och ibland går dom av.  Lite olika mellan motorer, så kolla upp hur det är på just din motor.
Det vet jag inte.

Tack för info, ska kolla hur stort problemet brukar vara på min… gällande felkoder så har jag läst att den oftast inte ger felkod på dåliga glödstift. Om dem är trasiga så ja men bara kassa så nej…

Brådhis * Voff voff *
20 oktober 2021 · 10 203 Inlägg

Min V70N -07 har ett glödstift som är trasigt. Den beter sig exakt som du beskriver. Felkod finns (men tänder ej motorlampan). Kommer ej byta det eftersom det är typ 50/50 på att det går av... :-P

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
HalloHej
20 oktober 2021 · 25 Inlägg

Brådhis skrev:
Min V70N -07 har ett glödstift som är trasigt. Den beter sig exakt som du beskriver. Felkod finns (men tänder ej motorlampan). Kommer ej byta det eftersom det är typ 50/50 på att det går av... :-P

Ofan haha 50/50 helt galet egentligen… får nog lämna in den hos BMW då tyvärr… men hellre betala för det än att behöva försöka borra upp trasiga glödstift 😄

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang