Mystiskt Volvo 240 el-fel..

Gratis240
22 oktober · 2 Inlägg

Tjabba

Blev under sommaren ägare till en Volvo 240, årsmodell men efter att den stått ett tag i garaget vill den inte starta.
Det verkar som den slukar all ström, och sedan stannar bilen, även med ett nyköpt och nyladdat batteri.
Den går lätt igång med startkablar, men slocknar efter några timmar.
Instrumentbrädan lyser inte alls, förutom batterilampan.

Alla säkringar är kollade och hela, kolen i generatorn byttes, sedan byttes hela generatorn till en ny.

Vad kan det vara för fel?
Vi har fått förslag om att det är instrumentbrädan som är trasig, och en granne gissade på jordningsfel, men som amatör vet jag faktiskt inte om det är rena gissningar eller rimligt.

Vad har ni på Garaget för tankar?

jaka54
22 oktober · 4 621 Inlägg

Hej!
Mät (med multimeter) hur mycket ström batteriet drar ! Ryck en säkring i taget...du märker då vilken säkring som drar  för mycket ström.

Gratis240
23 oktober · 2 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Mät (med multimeter) hur mycket ström batteriet drar ! Ryck en säkring i taget...du märker då vilken säkring som drar  för mycket ström.

Kan en säkring dra så mycket ström att den tömmer batteriet, utan att vara trasig?..

Utmarks-Loke
24 oktober · 4 648 Inlägg

Batterilampan, är det en särskild som varnar för tomt batteri, eller menar du laddningslampan? För den måste tända sig när du sätter på tändningen och slockna när du startar motorn, annars får du ingen laddning. Den får ström via säkring 13, så dubbelkolla den och du kan även prova byta den för att vara helt säker.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober · 14 677 Inlägg

Nytt batteri och ny generator? Men kollades laddningen innan ni köpte grejer? Om bilen inte laddar -vilket verkar vara fallet, lysande laddningslampa bör ge en liten hint där- så kommer även den nya generatorn snabbt att förstöras. Den tål helt enkelt inte att snurra utan att få ge ifrån sig ström.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
bageera
24 oktober · 10 Inlägg

Hade en 240 för ca 20 år sedan, hade liknande fel, stod den för länge så var batteriet dött.
Hände någon gång att den dog när jag körde i regn.
Visade sig att det kom in vatten i a-stolpen som rann ner över säkringarna så det blev tjuvjord.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
S80
Cuefa · 1 svar · Igår 08:37 · Projekt
Evenemang