2330
Sök

Mystiskt Volvo 240 el-fel..

2 Inlägg
22 oktober 2021
Trådstartare
#1
Tjabba

Blev under sommaren ägare till en Volvo 240, årsmodell men efter att den stått ett tag i garaget vill den inte starta.
Det verkar som den slukar all ström, och sedan stannar bilen, även med ett nyköpt och nyladdat batteri.
Den går lätt igång med startkablar, men slocknar efter några timmar.
Instrumentbrädan lyser inte alls, förutom batterilampan.

Alla säkringar är kollade och hela, kolen i generatorn byttes, sedan byttes hela generatorn till en ny.

Vad kan det vara för fel?
Vi har fått förslag om att det är instrumentbrädan som är trasig, och en granne gissade på jordningsfel, men som amatör vet jag faktiskt inte om det är rena gissningar eller rimligt.

Vad har ni på Garaget för tankar?

6 501 Inlägg
22 oktober 2021
#2
Hej!
Mät (med multimeter) hur mycket ström batteriet drar ! Ryck en säkring i taget...du märker då vilken säkring som drar  för mycket ström.


2 Inlägg
23 oktober 2021
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
Hej!
Mät (med multimeter) hur mycket ström batteriet drar ! Ryck en säkring i taget...du märker då vilken säkring som drar  för mycket ström.

Kan en säkring dra så mycket ström att den tömmer batteriet, utan att vara trasig?..

6 234 Inlägg
24 oktober 2021
#4
Batterilampan, är det en särskild som varnar för tomt batteri, eller menar du laddningslampan? För den måste tända sig när du sätter på tändningen och slockna när du startar motorn, annars får du ingen laddning. Den får ström via säkring 13, så dubbelkolla den och du kan även prova byta den för att vara helt säker.

Forummoderator
18 312 Inlägg
24 oktober 2021
#5
Nytt batteri och ny generator? Men kollades laddningen innan ni köpte grejer? Om bilen inte laddar -vilket verkar vara fallet, lysande laddningslampa bör ge en liten hint där- så kommer även den nya generatorn snabbt att förstöras. Den tål helt enkelt inte att snurra utan att få ge ifrån sig ström.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

11 Inlägg
24 oktober 2021
#6
Hade en 240 för ca 20 år sedan, hade liknande fel, stod den för länge så var batteriet dött.
Hände någon gång att den dog när jag körde i regn.
Visade sig att det kom in vatten i a-stolpen som rann ner över säkringarna så det blev tjuvjord.


Sök