Relä frågor.

VictorNavara
5 november 2021 · 152 Inlägg

Jag har två slutade reläer som jag ska koppla in till 8 extraljus med h1 halogen. Jag undrar hur om det räcker med den säkringen som sitter på själva relät. Har två reläer. Ett 40 ampere med 40 a säkring. Sedan ett med 25 amp säkring. Säkringen sitter på relät å I min värld borde det duga. Reläerna sitter typ 20 cm från batteriet

husseman
6 november 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, dina säkringar e´ju anpassade för dina relä..vilket e´rätt ointressant. Frågan är ju hur mkt. ström dina extraljus drar. En H1,a på 100w drar ca 8A. Vilket betyder att 8 st skulle dra 64A. P(effekt) = U(volt) x I (amp) , Ohms lag - o fan o hans moster bestämmer detta. Nu kanske du bara ska ha 60W lampor..va vet ja. Summera alla lampors effekt, så vet du vad du behöver för relä..o det gör ju inget om man köper bättre relä-dvs. tål mer än du kommer använda...-lycka till

mvh/husse

Mossan1
6 november 2021 · 2 752 Inlägg

Som ovan

Antalet Watt delat på spänningen (12w)
Ex nedan med 55w lampor.

8st  55w  = 55x8 = 440
440w / 12v = ca 37A

Maxa aldrig reläer. Då kan dom bränna fast.

Visst kan det vara lite häftigt med många lampor, men det är också kontraproduktivt för körupplevelsen i mörker.
Alka skyltar kommer spegla tillbaka i ögonen, samt att ditt öga hinner inte med i omställningen när du bländar av, vilket får dig att inte se "någonting" när du bländar av till halvljus.
Ur säkerhetssynpunkt är det alltså sämre med för starkt helljus.
Måttlig/rimlig förbättring är säkerhetshöjande, men sen trappar det ner åt andra hållet ganska fort om man överdriver.

Brådhis * Voff voff *
6 november 2021 · 10 244 Inlägg

Mossan1 skrev:
Visst kan det vara lite häftigt med många lampor, men det är också kontraproduktivt för körupplevelsen i mörker.
Alka skyltar kommer spegla tillbaka i ögonen, samt att ditt öga hinner inte med i omställningen när du bländar av, vilket får dig att inte se "någonting" när du bländar av till halvljus.
Ur säkerhetssynpunkt är det alltså sämre med för starkt helljus.
Måttlig/rimlig förbättring är säkerhetshöjande, men sen trappar det ner åt andra hållet ganska fort om man överdriver.

Jag skulle säga att det beror på hur och vad man monterar...

Huvudsaken är att extraljusen lyser långt, eller iaf inte lyser upp området direkt framför bilen. Det är det som förstör mörkerseendet i första hand. Slipper man ströljuset precis framför bilen blir omställningen från att ha "allt" igång till halvljus inte alls särskilt jobbig.

Av denna anledning är många LED-ramper ett elände att köra med. 50% av ljuset går rakt ner i marken framför bilen...

För övrigt har jag för mig att trådskaparen kör en A-traktor, så i 30 km/h ska nog inte omställningen vålla några stora bekymmer ändå. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
6 november 2021 · 7 268 Inlägg

förstår ej varför man måste ha ett antal extraljus på en A epa?? ,, räcker gott med xenon/led i helljus smile ps kör med 3 extraljus på alla mina bruksfordon wink  cså är ej mot extraljus, men i 30 km/h ???

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2021 · 17 380 Inlägg

Som Mossan1 nämner ska man inte maxa reläer. Värt att påpeka igen... Inte kul att blända av och det fortfarande lyser. Vi har extremLED eftermonterat i en bil och ja, kommer det stora trafikskyltar så får man snällt blända av. Gör alltid det på samma ställe på väg till jobbet, sitter i kroppen nu big_smile

Bytte halvljuslamporna till någon "Blue night ultra mega vision" och det gjorde gott för de håller ungefär samma färg som LED-ljuset. Blir inte så jobbigt då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MammDiin
6 november 2021 · 2 016 Inlägg

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:
Visst kan det vara lite häftigt med många lampor, men det är också kontraproduktivt för körupplevelsen i mörker.
Alka skyltar kommer spegla tillbaka i ögonen, samt att ditt öga hinner inte med i omställningen när du bländar av, vilket får dig att inte se "någonting" när du bländar av till halvljus.
Ur säkerhetssynpunkt är det alltså sämre med för starkt helljus.
Måttlig/rimlig förbättring är säkerhetshöjande, men sen trappar det ner åt andra hållet ganska fort om man överdriver.

Jag skulle säga att det beror på hur och vad man monterar...

Huvudsaken är att extraljusen lyser långt, eller iaf inte lyser upp området direkt framför bilen. Det är det som förstör mörkerseendet i första hand. Slipper man ströljuset precis framför bilen blir omställningen från att ha "allt" igång till halvljus inte alls särskilt jobbig.

Av denna anledning är många LED-ramper ett elände att köra med. 50% av ljuset går rakt ner i marken framför bilen...

För övrigt har jag för mig att trådskaparen kör en A-traktor, så i 30 km/h ska nog inte omställningen vålla några stora bekymmer ändå. smile

Håller med...

Man vill vanligen ha så lite ljus från extraljusen som möjligt där halvljuset lyser på vägen. Då slipper man problem med att det blir mörkt när man byter till halvljuset. Sen så är det problem med skyltar nästan oavsett hur stark eller svagt helljus/extraljus man har.

Och som du skriver så har en hel del led extraljus problem med att de har för mycket höjd på ljusbilden och har de då starkaste ljuset mitt i ljusbilden så blir det problem när man vill ha så de lyser så långt det går.

Dyrare 55W lampor likt Osram Night Breaker drar vanligen runt 70W vid 13,8 volt så lite över 5A per lampa får man räkna med.

Vad för extraljus tänker du montera VictorNavara? NBB, Sim, Hella, Bosch?

VictorNavara
21 november 2021 · 152 Inlägg

granadadr skrev:
förstår ej varför man måste ha ett antal extraljus på en A epa?? ,, räcker gott med xenon/led i helljus smile ps kör med 3 extraljus på alla mina bruksfordon wink  cså är ej mot extraljus, men i 30 km/h ???

Satt på bilen när jag köpte den.. Har gått som bil innan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang