Missljud efter däckbyte - Audia A4 -00

Saittam
7 november 2021 · 79 Inlägg

Slängde på vinterdäcken för en vecka sedan. Har sedan dess fått ett tydligt missljud som låter typ "vovovovo" (svårt att beskriva), det börjar låta från ca 50km/h och uppåt, låter "fortare" desto fortare man kör, alltså i takt med att däcken rullar. Låter som ett däck vore skevt eller hade en bula i slitbanan.

Eventuellt verkar det låta lite mer på sämre asfalt och tvärt om man ingen jättetydlig skillnad. Har haft däcken ca 5 år och aldrig hört något liknande tidigare, mönsterdjupet är OK och däcken ser fina ut i övrigt, inga torrsprickor eller något sådant.

En ytterligare grej som uppstått i samband med detta är att när jag bromsar in från hög hastighet, t.ex. kör 70-80 och börjar komma från till en rondell och bromsar så rycker och dunkar det i bilen, också i takt med hur snabbt däcken rullar!

Vad kan det vara? Har ingen skakningar i ratten, inga skakningar i bilen när jag kör (förutom när man bromsar in då som jag beskrev)

Det enda som avvek den här gången när jag böt däcken var att det var svårare att få dit däcken än vanligt, fick vålda på ett av dom (rost på naven).

Ska jag pröva byta plats på däcken och se om det blir bättre?

Senast redigerat av Saittam (7 november 2021)

Mew
7 november 2021 · 2 157 Inlägg

Kolla det hjulet som du fick vålda dit - sånt bådar aldrig gott. Ingen navring i plast som blev kvar på navet efter sommarhjulen, så att vinterfälgen inte sitter helt på plats?

Utmarks-Loke
7 november 2021 · 5 833 Inlägg

Rost på naven kan göra att hjulen inte sitter perfekt plant monterade, du borde ta av hjulen och slipa av ytan med roterande stålborste eller liknande. Men prova gärna också att byta plats på däcken och se om det blir någon skillnad.

Saittam
7 november 2021 · 79 Inlägg

Mew skrev:
Kolla det hjulet som du fick vålda dit - sånt bådar aldrig gott. Ingen navring i plast som blev kvar på navet efter sommarhjulen, så att vinterfälgen inte sitter helt på plats?

Nej, har bara navringar i plast på vinterdäcken.

Ska pröva att rengöra naven från rost i morgon, tror dock inte att jag har någon stålborste hemma, tips på vad man kan använda istället? Gå på lätt med sandpapper?

Senast redigerat av Saittam (7 november 2021)

mb_pucken
8 november 2021 · 5 087 Inlägg

Kolla så dina däck inte fått så kallade hajfenor och blivit vågiga i mönstret. Det ger exakt det ljudet du beskriver.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Brådhis * Voff voff *
8 november 2021 · 10 277 Inlägg

Saittam skrev:
Nej, har bara navringar i plast på vinterdäcken.

Och dom brukar sällan vilja sitta där dom ska om man måste "vålda på" fälgen på bilen... Jag hade börjat där iaf.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
8 november 2021 · 7 234 Inlägg

AUDI har hjulskruvar - INTE muttrar om jag minns rätt.
Skiftade du från sommarhjul med aluminiumfälgar till vinterhjul med stålfälgar?
Använder du samma hjulskruvar?
Kan vara så att du ska ha något kortare hjulskruvar till stålfälgarna, eftersom de fälgarna är "tunnare".
Kanske, skriver kanske, ska du ha kortare skruvar till stålfälgarna?
Annars KANSKE hjulskruvarna "tittar ut" på baksidan och skaver.
Ett förslag som poppade upp.

Saittam
13 november 2021 · 79 Inlägg

Bytte plats på höger fram (det som jag fick vålda på) och höger bak samt slipade av naven från rost tills däcken gick lätt att få på. Bör nog göra samma sak på andra sidan. Nu låter det inte längre i alla fall, rycker lite fortfarande (dock inte lika mycket) när man bromsar in i hög hastighet men tror det är för att bromsskivorna i bak är rätt rostiga.

granadadr
13 november 2021 · 7 286 Inlägg

Saittam skrev:
Bytte plats på höger fram (det som jag fick vålda på) och höger bak samt slipade av naven från rost tills däcken gick lätt att få på. Bör nog göra samma sak på andra sidan. Nu låter det inte längre i alla fall, rycker lite fortfarande (dock inte lika mycket) när man bromsar in i hög hastighet men tror det är för att bromsskivorna i bak är rätt rostiga.

var rycker det? ratt eller bromspedal? rycker det i ratten är det fram som är skeva/dåliga,, pulserar pedalen är det bak smile

Saittam
13 november 2021 · 79 Inlägg

granadadr skrev:

Saittam skrev:
Bytte plats på höger fram (det som jag fick vålda på) och höger bak samt slipade av naven från rost tills däcken gick lätt att få på. Bör nog göra samma sak på andra sidan. Nu låter det inte längre i alla fall, rycker lite fortfarande (dock inte lika mycket) när man bromsar in i hög hastighet men tror det är för att bromsskivorna i bak är rätt rostiga.

var rycker det? ratt eller bromspedal? rycker det i ratten är det fram som är skeva/dåliga,, pulserar pedalen är det bak smile

Känns som hela karossen rycker/gungar lite tycker jag. Inget specifikt i ratten, känns ev. lite i pedalen. Det är bakre skivorna som är rostiga. De främre är bytta för två år sedan och bör vara i god kondition, även om dom väldigt snabbt får ytrost när bilen stått ett par dagar.

granadadr
13 november 2021 · 7 286 Inlägg

Saittam skrev:

granadadr skrev:

Saittam skrev:
Bytte plats på höger fram (det som jag fick vålda på) och höger bak samt slipade av naven från rost tills däcken gick lätt att få på. Bör nog göra samma sak på andra sidan. Nu låter det inte längre i alla fall, rycker lite fortfarande (dock inte lika mycket) när man bromsar in i hög hastighet men tror det är för att bromsskivorna i bak är rätt rostiga.

var rycker det? ratt eller bromspedal? rycker det i ratten är det fram som är skeva/dåliga,, pulserar pedalen är det bak smile

Känns som hela karossen rycker/gungar lite tycker jag. Inget specifikt i ratten, känns ev. lite i pedalen. Det är bakre skivorna som är rostiga. De främre är bytta för två år sedan och bör vara i god kondition, även om dom väldigt snabbt får ytrost när bilen stått ett par dagar.

då skulle jag också sikta på bakre bromsar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang