Trasig generator?

Ejoh
8 november 2021 · 19 Inlägg

Hej!
Gäller en 1999 Toyota Celica T23.

Batterilampan tänds och slocknar kontinuerligt. Har bytt batteri nu innan kylan i förebyggande syfte. Har även rengjort kontakterna in till generatorn. När lampan är tänd så ligger spänningen över batteriet på under 13V, vilket jag antar betyder att generatorn inte laddar som den ska? Vad jag har förstått så tänds lampan när generatorn inte laddar nog mycket. Att snabbt höja varven kan få lampan att slockna tillfälligt.

Vad tror ni, dags att byta generator? Eller är det något annat att kolla först?

spillolja
8 november 2021 · 4 024 Inlägg

Är kolen kontrollerade ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ejoh
8 november 2021 · 19 Inlägg

spillolja skrev:
Är kolen kontrollerade ?

Nej! Det ska jag göra först. Tack för svar!

torsen
8 november 2021 · 7 236 Inlägg

Ett fulladdat batteri ska hålla spänningen 12.6 v (teoretiskt - men inte i praktiken - 12,7 v).
Mäter du i cigtänduttag får du räkna med någon tiondels volt spänningsfall.
För att laddning ska kunna ske måste generatorn ge en spänning på MINST 13 v (d v s ÖVER 12,6 v)
De flesta bilgeneratorer levererar mellan 13,7 och 14,5 v vid motorvarvtal över cirka 1.500 varv.
På tomgång erhålls en spänning som obetydligt överstiger 13 v på de flesta motorer (finns de generatorer som är växlade så så de ger högre spänning vid motortomgång).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang