7094
Sök

Mazda CX-30, Kia Niro eller Nissan Qashqai?

5 Inlägg
8 november 2021
Trådstartare
Jag och min sambo har testat massa bilar den senaste tiden och vi är mest sugna på en mindre SUV. Vi tänker köpa en ny bil och det blir våran första bil. Dessa 3 bilar är i toppen för oss och det kommer nog bli någon utav dem. Men jag tänkte höra om ni här har några erfarenheter gällande dessa eller kan hjälpa oss på något sätt så att vi kan bestämma oss för någon utav dem.

Tack på förhand!

Forummoderator
18 356 Inlägg
8 november 2021
Niro och Qashqai kör jag lite då och då. Det rör sig då om fabriksnya bilar. Niro finns bara med automatlåda och hybridlina i någon form. Qashqai kan man få med fossilmotor och manuell om så önskas. Qashqai är en uppsminkad Renault Kadjar. Automatlådan är av typen CVT och har väl inte direkt visat sig vara skottsäker genom åren. Den är dock trevlig att köra.

Mazda? Ingen aning. Men i övrigt: Niro.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 863 Inlägg
8 november 2021
Qashqai's Renaultmotorer är väl ganska skottsäkra.
2.0 i tidiga Qq fungerar bra, men är kända för att ta tid till driftvarm på vintern. Dålig värme i dom.
1.6 i senare Qq tror jag inte har samma problem, eller, är väl som dieslar är mest. No more, no less.

Automaterna i Nissan tror jag blev CVT 2012'ish, och är inte särskilt pålitliga.
Viss varning faktiskt.
Dom växlar som om det vore steg, men det är medvetet skapat.
"För köparna i Europa vill ha så", fick jag förklarat en gång.

4x4 systemet (om det är 4wd) är samma som i många andra mindre SUV.  X-trail, Dacia Duster mfl, mfl.
Ska fungera bra och går att låsa manuelkt och även avaktivera 4x4 för nån droppe sparad på sommaren. Även om den bara avaktiverar elektroniken. Allt snurrar med ändå.
Kanske samma i Mazda CX 30 också.

Förutom Nissans CVT'er generellt vet jag inga direkta bottenapp med Qq.
Lite småfel, och dålig värme i gen1.

Kia Niro och Mazda CX 30 vet jag inget om.
Senast redigerat av Mossan1 (8 november 2021)

Of World
3 380 Inlägg
8 november 2021
Slår ett slag för niro. Gillar den

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

5 157 Inlägg
8 november 2021
Nissan QQ med 1.2L motor är lite av en chansning då dom haft problem med kamkedja, oljeförbrukning och cvt lådan. Men dom som drabbats av motorproblem bör vara åtgärdade vid det här laget.
Bör vara 2019 så kom QQ med en trevlig 1.3L motor som är riktigt trevlig på antingen 140 eller 160hp. Den har även fått dubbelkopplingslåda som verkar driftsäker.
QQ är relativt problemfri oavsett drivmedel även om dieselmotorn är det mest driftsäkra.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 786 Inlägg
9 november 2021
Jag skulle, av de tre du valt ut, välja Mazda CX-30.

Men jag skulle även vända blicken mot Honda HR-V och Suzuki Vitara.
Nog de mest driftsäkra bilarna som finns, om du har den egenskapen som önskvärd.

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 november 2021
kiwigalaxy skrev:
Jag och min sambo har testat massa bilar den senaste tiden och vi är mest sugna på en mindre SUV. Vi tänker köpa en ny bil och det blir våran första bil. Dessa 3 bilar är i toppen för oss och det kommer nog bli någon utav dem. Men jag tänkte höra om ni här har några erfarenheter gällande dessa eller kan hjälpa oss på något sätt så att vi kan bestämma oss för någon utav dem.

Tack på förhand!

Bara tankbilar? Mazdan i elversion är för dålig men E-Niro finns ju, den är snudd på riktigt bra. Eller varför inte MG ZS EV? 280k (efter 100k i bonus) för en long range med 70kWh batteri så kan ni klippa tankkortet sen.

Köpa en ny tankbil idag låter inte direkt genomtänkt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

7 786 Inlägg
9 november 2021
torpis skrev:
kiwigalaxy skrev:

Tack på förhand!

Bara tankbilar? Mazdan i elversion är för dålig men E-Niro finns ju, den är snudd på riktigt bra. Eller varför inte MG ZS EV? 280k (efter 100k i bonus) för en long range med 70kWh batteri så kan ni klippa tankkortet sen.

Om man vill ha batteribil eller riktig bil kan ju bero på hur man bor.
Inte genomtänkt att köpa batteribil om man bor i lägenhet i storstad.
Enligt statistik har 1 av 5 som köpt batteribil gått tillbaka till riktig bil p g a laddningsproblem.
Går väl bra i södra Sverige med batteribil.
Enligt artikel i AoM så spricker batterierna i stark kyla.
Lär inte gå varken på garanti eller försäkring.
Nya batterier kostar visserligen bara ett par hundra tusen - men ändå?

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 november 2021
torsen skrev:
torpis skrev:
kiwigalaxy skrev:

Tack på förhand!

Enligt statistik har 1 av 5 som köpt batteribil gått tillbaka till riktig bil p g a laddningsproblem.

Du kan sluta sprida felaktigheter och istället bidra till diskussionerna.  Saxat ur DIN profil "Att mäta är att veta, att veta är kunskap, kunskap är makt."  Lev efter det.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 Inlägg
9 november 2021
Trådstartare
torpis skrev:
kiwigalaxy skrev:

Tack på förhand!

Vi bor i en hyresrätt och har ingen möjlighet att tanka hemma, annars hade en ren elbil varit ett förstahandsval för oss.

5 Inlägg
9 november 2021
Trådstartare
Vad vi värderar högt är komfort, kvalité, säkerhet, rymlighet (men inte för stort, därav att vi spanar mest på compact SUV's). Vi vill också gärna ha extrafunktioner som t.ex heads-up display, dödavinkeln-varnare, back-kamera, adaptiv farthållare som kan hålla hastigheten själv bakom andra bilar i bilkö. Smärtgränsen ligger på 400000, men ser helst att det landar på absolut max 350000. Helst runt 300000 om det går.
Senast redigerat av kiwigalaxy (9 november 2021)

4 261 Inlägg
9 november 2021
chilla torpis, man behöver inte smacka på elbilar i folks ansikte bara sådär, alla har det olika och alla har inte möjlighet till att kunna ladda sin elbil hemma eller på jobbet. Visa lite hänsyn.

Till ts: Av dom ni funderar över skulle ja lätt välja mazdan, har provkört flera och gillar dom. bekväma och sköna bilar, kan även rekommendera andra kia så som sportage och xceed. Vill ni vara riktigt balla så skulle ja kolla på lexus speciellt nx 300h, riktigt fin suv med awd och hybrid drivlina som är bekväm, snål och riktigt hållbar. Lexus är väääldigt hållbara bilar och har mycket bra garantier och måna om att ge goodwill osv. Ligger i budgeten också.

7 786 Inlägg
10 november 2021
torpis skrev:
torsen skrev:
torpis skrev:

Du kan sluta sprida felaktigheter och istället bidra till diskussionerna.  Saxat ur DIN profil "Att mäta är att veta, att veta är kunskap, kunskap är makt."  Lev efter det.

Vad i mitt inlägg är fel?

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 november 2021
torsen skrev:
torpis skrev:
torsen skrev:

Vad i mitt inlägg är fel?

Exakt allt. Härled och förklara.

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 november 2021
panda666 skrev:
chilla torpis, man behöver inte smacka på elbilar i folks ansikte bara sådär

Jo det behöver man, för det är ju inte speciellt vettigt att köpa något så dyrt som en bil som kommer tappa allt värde så snabbt om man väljer ett drivmedel som är dödsdömt. Oavsett om man kan ladda hemma eller ej.

4 261 Inlägg
10 november 2021
torpis skrev:
panda666 skrev:

Jo det behöver man, för det är ju inte speciellt vettigt att köpa något så dyrt som en bil som kommer tappa allt värde så snabbt om man väljer ett drivmedel som är dödsdömt. Oavsett om man kan ladda hemma eller ej.

Är du säker på att du är nykter idag? jag får be dig att läsa om exakt vad du skrev nu och tänk om och redigera, är inte säker på om du är alvarlig nu. Jag älskar kebab och all annat mat är dödsdömd så alla andra som inte äter kebab är åsnor alltså enligt din resonemang, hur blev du en moderator undrar ja? osäker om du borde fortsätta att vara det med tanke på hur du talar ner på folk och bestämmer vad alla ska köra för nått. En tanke bara.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
10 november 2021
torpis skrev:
panda666 skrev:

Nej, det behöver du verkligen inte. Att "missionera" ner elbilar i halsen på folk och framställa dom som tycker annorlunda som mindre intelligenta är inte det minsta vettigt. Alla som inte är med dig är inte automatiskt emot dig, så ta det lite lugnt nu. smile
Senast redigerat av Brådhis (10 november 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 780 Inlägg
11 november 2021
Hmm, ja hade aldrig lagt 300k på en ny bil ida, o definitivt inte på nån av de 3 listade av trådskaparen. Beg. marknaden e´het som fan nu, för folk vet inte va vår stolliga regering kommer hitta på. Mitt tips är att köpa nåt begagnat, o vänta tills saker blir lite klarare. När stollar som c, o mp har inflytande, så kan vad som helst hända. Elpriserna skenar, bilar säljs- fast laddstolpar saknas. Inget går i rätt riktning, så man bör nog avvakta tills man får mer info.

mvh/husse.

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 november 2021
Brådhis skrev:
Nej, det behöver du verkligen inte. Att "missionera" ner elbilar i halsen på folk och framställa dom som tycker annorlunda som mindre intelligenta är inte det minsta vettigt. Alla som inte är med dig är inte automatiskt emot dig, så ta det lite lugnt nu. smile

Men om du läser Torsens inlägg så handlar det ju inte om vad jag personligen tycker utan om att allt som är skrivet är bevisligen helt fel.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
11 november 2021
torpis skrev:
Brådhis skrev:

Men om du läser Torsens inlägg så handlar det ju inte om vad jag personligen tycker utan om att allt som är skrivet är bevisligen helt fel.

Att det inte är vettigt att "köpa tankbilar" i nuläget är helt och hållet din personliga åsikt. Tråden handlar om köpråd på några utvalda modeller som trådskaparen vill ha info om. Att då, i vanlig ordning, komma in och missionera om att alla borde/kan/ska/bör välja en elbil är inte relevant. Låt folk välja själva! Vill man köpa en diesel-/gas-/etanol-/bensinbil så är (borde det vara...) det fritt fram att fråga om köpråd för dessa här utan att man ska behöva försvara sitt val. Det är inte ett elbilsforum! Det är en bilforum! Oavsett drivmedel!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök