Köpråd, vilken bil (märke & modell) är en bra vinterbil?

majajohansson
9 november 2021 · 16 Inlägg

Hej, tänkte kika om någon har något tips på en bra vinterbil. Ska man köpa en med awd, en manuell eller automat, märke, modell osv. Tar gärna emot tips om någon vet om någon bil. Gärna en bil som man kan köpa för under 40,000kr
Tacksam för tips.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 november 2021 · 14 061 Inlägg

majajohansson skrev:
Hej, tänkte kika om någon har något tips på en bra vinterbil. Ska man köpa en med awd, en manuell eller automat, märke, modell osv. Tar gärna emot tips om någon vet om någon bil. Gärna en bil som man kan köpa för under 40,000kr
Tacksam för tips.

De flesta bilar är väl bra på sitt vis. Titta på blocket och köp den bil du känner för och tycker om. Det är ändå du som ska välja bil och inte alla här inne på garaget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
majajohansson
9 november 2021 · 16 Inlägg

Vettemannen skrev:

majajohansson skrev:
Hej, tänkte kika om någon har något tips på en bra vinterbil. Ska man köpa en med awd, en manuell eller automat, märke, modell osv. Tar gärna emot tips om någon vet om någon bil. Gärna en bil som man kan köpa för under 40,000kr
Tacksam för tips.

De flesta bilar är väl bra på sitt vis. Titta på blocket och köp den bil du känner för och tycker om. Det är ändå du som ska välja bil och inte alla här inne på garaget.

/Benny

Givetvis är det jag som bestämmer i slutändan, men var bara ute efter tips, samt om man ska gå efter manuell eller automat och likande. Bara tips men ska kika på blocket.

Jokabsson
10 november 2021 · 1 179 Inlägg

Valet mellan manuell eller automat är helt och hållet personlig preferens!
Jag väljer manuell så länge jag kan för att jag gillar det helt enkelt, de enklare att serva och billigare i drift generellt.

Behöver du AWD? Dvs ska du ut i skogen med bilen på leriga/steniga/isiga vägar? AWD behövs väldigt sällan är min erfarenhet smile
Prioritera i stället en extra slant på bra vinterdäck! Det är den viktigaste investeringen du kan göra på din bil.

En helt vanlig bil med fram- eller bakhjulsdrift och manuell låda är vad jag skulle rekommendera. Årsmodell runt 03-10 kanske så att den har antisladd, ABS, antispinn osv.

Exempel:
Toyota Corolla
Honda Civic
Opel Astra
Mazda 3

Jag gillar Mazda, somliga säger att de vittrar bort i rost så fort de möter vägsalt men sanningen är att de har blivit mycket bättre med tiden. Driftsäkra och trevliga att köra smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
majajohansson
10 november 2021 · 16 Inlägg

Jokabsson skrev:
Valet mellan manuell eller automat är helt och hållet personlig preferens!
Jag väljer manuell så länge jag kan för att jag gillar det helt enkelt, de enklare att serva och billigare i drift generellt.

Behöver du AWD? Dvs ska du ut i skogen med bilen på leriga/steniga/isiga vägar? AWD behövs väldigt sällan är min erfarenhet smile
Prioritera i stället en extra slant på bra vinterdäck! Det är den viktigaste investeringen du kan göra på din bil.

En helt vanlig bil med fram- eller bakhjulsdrift och manuell låda är vad jag skulle rekommendera. Årsmodell runt 03-10 kanske så att den har antisladd, ABS, antispinn osv.

Exempel:
Toyota Corolla
Honda Civic
Opel Astra
Mazda 3

Jag gillar Mazda, somliga säger att de vittrar bort i rost så fort de möter vägsalt men sanningen är att de har blivit mycket bättre med tiden. Driftsäkra och trevliga att köra smile

Jag föredrar en manuell bil och det verkar väl vara fördelar med en manuell bil också så länge den inte gått så många mil så inte kopplingen börjar ta slut, Jag behöver nog inte en bil med AWD då jag bara kör till jobbet och tillbaka samt lite små ärenden, bor ju på landet så ibland är grusvägen inte plogad men då handlar det inte om jätte mycket snö.

Tack för dina tips och rekommendationen, jag ska kika vidare på dom bilarna, har blivit tipsad om toyota corolla tidigare men tack för dina tips.

Mossan1
10 november 2021 · 2 828 Inlägg

Bor du på landet är AWD betydligt mer befogat. Speciellt om der är mycket backigt och plogas "sådär".

Annars är inte en modern framhjulsdriven bil så illa heller.
AWD har också fler potensiella felkällor givetvis.

Nån mindre framhjulsdriven manuell med bensinmotor skulle jag säga. Så pass gamla dieslar har skatt som inte bränslebesparingen väger upp föränn efter 1000tals mil/år.
Dessutom är dieslarna mer komplicerade med fler potensiella felkällor. Men dieslar har trevlig gång, så har du bara koll på vad skatten är så...

Störst tillförlitlighet finner du i asiatiska bilar. Japan helst, men koreanerna är inte så dåliga. Franska är skapliga.
Tyska mindre är väl skapliga också, men VAG har några riktiga bottennappsmotorer i dom årgångarna. Tidiga DSG automater (till runt -11) är lite högrisk också.
Men tex Golf eller mindre Skoda är trevliga, men då med rätt motor. VAG är diesel att föredra generellt.

VAG =VW, Audi, Seat och Skoda

Senast redigerat av Mossan1 (10 november 2021)

spillolja
10 november 2021 · 4 026 Inlägg

Toyota är kanske ganska dyra bilar, dessa är populära i Afrika kanske svårt att komma över något prisvärt, Rent sporadiskt en VW Polo/Golf, Audi A3 med Fsi/Tsi-motor även här svårt med prisvärt objekt, risken att bara bottensedimentet finns tillgänglig vid angiven budget, sist men inte minst
en Renault Clio med minsta motorn på 1.2 liter går inte av för hackor, men räkna med regelbuden omvårdnad och mek för dessa

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2021 · 13 746 Inlägg

4wd avgör bara längden vajer bärgaren måste dra ut inget annat.. 

har kört fwd bilar bra länge nu och jag har kört med snö över trösklarna på bilarna utan minsta problem.    en lätt bil är så klart det bästa..    det man ska lägga fokus på är hur fort bilen blir varm det är det som är absolut viktigast vintertid..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
10 november 2021 · 2 828 Inlägg

Growe skrev:
4wd avgör bara längden vajer bärgaren måste dra ut inget annat..

Det där gäller bara stadsbor som tror deras stadsjeep är en terrängbil.

AWD är för oss här i byn skillnaden mellan att komma hem eller gå sista 3km efter traktorn när det snöat lite mera.
Det blir inte plogat föränn jag kommit hem, liksom.  Allmänna plogar inte enskilda vägar till mindre ställen. Det gör lokalbefolkningen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2021 · 13 746 Inlägg

Mossan1 skrev:

Growe skrev:
4wd avgör bara längden vajer bärgaren måste dra ut inget annat..

Det där gäller bara stadsbor som tror deras stadsjeep är en terrängbil.

AWD är för oss här i byn skillnaden mellan att komma hem eller gå sista 3km efter traktorn när det snöat lite mera.
Det blir inte plogat föränn jag kommit hem, liksom.  Allmänna plogar inte enskilda vägar till mindre ställen. Det gör lokalbefolkningen.

där jag bor behöver INGEN en 4wd bil.  men det är vanligast i nedre halvan av sverige..  alla äkliga suvar som finns..

men visst kommer det några dm med snö då kanske man behöver en 4wd bil.. men jag har kört en transit skolbuss där snön sprutade över huven utan minsta problem.. den hade knappt vinterdäck ens... man måste bara bara våga lite..  rwd dessutom och extra lång extra hög med 18 säten.. men var lite orolig när snön började nå motorhuven smile hade blåst lite.. över vägen kan man säga... jag tog mig över 500meter i det där och lyckades utan problem backa tillbaka igen och ta ny fart.. lät det dock aldrig stanna utan när det skatade ner så slevade jag bara i backen och tog ny fart ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
10 november 2021 · 2 828 Inlägg

Growe skrev:
[
där jag bor behöver INGEN en 4wd bil.  men det är vanligast i nedre halvan av sverige..  alla äkliga suvar som finns..

Det är helt sant att dom flesta som köper SUV inte gör det pga att vägsamfälligheten inte har råd eller får bidrag att bättra på tjälskotten.

Det är också sant att alldeles för många köper AWD för att kunna köra fortare och även göra idiotomkörningar i halt väglag.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2021 · 13 746 Inlägg

Mossan1 skrev:

Growe skrev:
[
där jag bor behöver INGEN en 4wd bil.  men det är vanligast i nedre halvan av sverige..  alla äkliga suvar som finns..

Det är helt sant att dom flesta som köper SUV inte gör det pga att vägsamfälligheten inte har råd eller får bidrag att bättra på tjälskotten.

Det är också sant att alldeles för många köper AWD för att kunna köra fortare och även göra idiotomkörningar i halt väglag.

mm det är väldigt vanligt att dom tror att bilen är helt fantastisk när den är 4wd. smile     det är då längden på linan kommer in smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 november 2021 · 17 488 Inlägg

Growe skrev:

Mossan1 skrev:

Growe skrev:
[
där jag bor behöver INGEN en 4wd bil.  men det är vanligast i nedre halvan av sverige..  alla äkliga suvar som finns..

Det är helt sant att dom flesta som köper SUV inte gör det pga att vägsamfälligheten inte har råd eller får bidrag att bättra på tjälskotten.

Det är också sant att alldeles för många köper AWD för att kunna köra fortare och även göra idiotomkörningar i halt väglag.

mm det är väldigt vanligt att dom tror att bilen är helt fantastisk när den är 4wd. smile     det är då längden på linan kommer in smile

Som förr då, Min nya bil har ESP. Den går inte av vägen sörrö!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2021 · 13 746 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Mossan1 skrev:

Det är helt sant att dom flesta som köper SUV inte gör det pga att vägsamfälligheten inte har råd eller får bidrag att bättra på tjälskotten.

Det är också sant att alldeles för många köper AWD för att kunna köra fortare och även göra idiotomkörningar i halt väglag.

mm det är väldigt vanligt att dom tror att bilen är helt fantastisk när den är 4wd. smile     det är då längden på linan kommer in smile

Som förr då, Min nya bil har ESP. Den går inte av vägen sörrö!

samma på min polo går inte att stänga av.. enda sättet är att starta med bakhjulen låsta för att ha rolig

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
12 november 2021 · 7 240 Inlägg

majajohansson skrev:
Hej, tänkte kika om någon har något tips på en bra vinterbil. Ska man köpa en med awd, en manuell eller automat, märke, modell osv. Tar gärna emot tips om någon vet om någon bil. Gärna en bil som man kan köpa för under 40,000kr
Tacksam för tips.

Svaret på frågan beror på hur stor bil du behöver.
En Lada Niva har bra värme, hyfsad markfrigång och bland världens bästa(inte kvalitet) drivlinor.
Den har konstant 4x4 med fördelningslåda som har spärr-/låsningsbar differentialspärr.
Bör kunna rymmas inom din budget.

En annan liten 4x4-bil är Mitsubishi Pajero Pinin. Men de är sällsynta.

Snäppet över, budget- och storleksmässigt, är Suzuki Grand Vitara, sista modellen(4?) innan nya "lilla" Vitara.

En annan trevlig bil är nyare Mitsubishi Pajero Shogun, en 3-dörrars variant på Wagon.

En äldre Nissan Terrano II bör rymmas inom din budget(min första 4x4-bil 1999).

Andra bilar, utom din budget, är Land Rover Defender, Toyota LandCruiser, Mercedes Geländewagen, Mitsubishi Pajero Wagon, vissa Jeepar samt Nissan Patrol m fl.

Jag har ägt och provat alla ovan (plus några till) och skulle nog expandera budgeten och välja en Grand Vitara 5-dörrars.
3-dörrars 1.6 har ingen ingen fördelningslåda, men konstant 4x4 medelst viskokoppling mellan axlarna. Också mycket "lagom" och trevlig bil.

Har ägt och brukat 16 st 4x4-bilar sedan 1989.
Driftsäkrast är Suzuki - har ägt 4 st. Som längst en i 11 år. Har sedan 6 år tillbaka en Jimny - men det är en mycket liten bil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2021 · 17 488 Inlägg

Jag tror du skjuter ovanför målet här torsen. Tror inte TS vill ha en bil som kan bestiga berg utan är "4wd" kort och gott. Tänk Volvo XC70 eller liknande... Budget är ju 40k.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
12 november 2021 · 1 594 Inlägg

spillolja skrev:
Toyota är kanske ganska dyra bilar, dessa är populära i Afrika kanske svårt att komma över något prisvärt, Rent sporadiskt en VW Polo/Golf, Audi A3 med Fsi/Tsi-motor även här svårt med prisvärt objekt, risken att bara bottensedimentet finns tillgänglig vid angiven budget, sist men inte minst
en Renault Clio med minsta motorn på 1.2 liter går inte av för hackor, men räkna med regelbuden omvårdnad och mek för dessa

smile

Hmm, att Toyota är dyra beror nog på att de e´bra o eftertraktade på alla marknader. Att många som haft en-aldrig byter märke igen(möjligen till Lexus) spelar nog in. Att föreslå en Clio, dessutom med en motor som knappt gör det möjligt att köra om en sur V70 med eller utan triangel bak kan du inte vara allvarlig med. Fan, ja sitter o kör min jävla clio än- nu vart det båda hjullager på h-sida+ drivaxel . Köpt billigaste skiten o bytt- men en normal människa kan inte driva dessa skitbilar. Franska bilar är verkligen nåt att pumpa in pengar på- som inte har nåt som helst andrahandsvärde. Huu- måtte ja hitta en liten jappsare snart, så man slipper skruva med sin egen skit.

mvh/husse

Noobnisse
12 november 2021 · 181 Inlägg

Rent generellt svårt att göra bort sig med japanska bilar, åtminstone när det gäller driftsäkerhet/milkostnad!

Jag har helt ärligt aldrig suttit i en, men på pappret känns Mitsubishi Outlander som en vettig kandidat!
EX:
https://www.blocket.se/annons/sodermanl … _/96339711

Detta är ett annat vettigt alternativ:
https://www.blocket.se/annons/vasternor … k/98141081
Men törs inte uttala mig om hur driftsäker deras diesel är så kanske vettigt att hålla utkik efter en bensinare istället!

Senast redigerat av Noobnisse (12 november 2021)

spillolja
13 november 2021 · 4 026 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, att Toyota är dyra beror nog på att de e´bra o eftertraktade på alla marknader. Att många som haft en-aldrig byter märke igen(möjligen till Lexus) spelar nog in. Att föreslå en Clio, dessutom med en motor som knappt gör det möjligt att köra om en sur V70 med eller utan triangel bak kan du inte vara allvarlig med. Fan, ja sitter o kör min jävla clio än- nu vart det båda hjullager på h-sida+ drivaxel . Köpt billigaste skiten o bytt- men en normal människa kan inte driva dessa skitbilar. Franska bilar är verkligen nåt att pumpa in pengar på- som inte har nåt som helst andrahandsvärde. Huu- måtte ja hitta en liten jappsare snart, så man slipper skruva med sin egen skit.

mvh/husse

Om du vill ha en Toyota varför inte köpa en ny då det är bra betalt för begagnade ?   
eller gå in på blocket och sätt kriterierna, borde finnas något som är tillsalu om man är berred att åka en bit

jag föreslog just en Clio 1.2, varför jag nämde den är att den är ganska ekonomisk i drift och kan utan större problem köras under 0.6L/milen, det finns vassare/större  maskiner men man får inte samma driftsekonomi

annars är det en bil  med direktinsprutad motor tex. min nuvarande VW Golf 1.4 tsi, en tung bil som även denna kan köras under 0.6L/milen , rekordet är 0.46 liter/milen,  bilen köptes 2012 när den hade gått 2.100mil i dagarna har den snart passerat 22.000mil, då den går så billigt som det gör har det inte funnits motviation att byta


smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Noobnisse
13 november 2021 · 181 Inlägg

spillolja skrev:

husseman skrev:
Hmm, att Toyota är dyra beror nog på att de e´bra o eftertraktade på alla marknader. Att många som haft en-aldrig byter märke igen(möjligen till Lexus) spelar nog in. Att föreslå en Clio, dessutom med en motor som knappt gör det möjligt att köra om en sur V70 med eller utan triangel bak kan du inte vara allvarlig med. Fan, ja sitter o kör min jävla clio än- nu vart det båda hjullager på h-sida+ drivaxel . Köpt billigaste skiten o bytt- men en normal människa kan inte driva dessa skitbilar. Franska bilar är verkligen nåt att pumpa in pengar på- som inte har nåt som helst andrahandsvärde. Huu- måtte ja hitta en liten jappsare snart, så man slipper skruva med sin egen skit.

mvh/husse

Om du vill ha en Toyota varför inte köpa en ny då det är bra betalt för begagnade ?   
eller gå in på blocket och sätt kriterierna, borde finnas något som är tillsalu om man är berred att åka en bit

jag föreslog just en Clio 1.2, varför jag nämde den är att den är ganska ekonomisk i drift och kan utan större problem köras under 0.6L/milen, det finns vassare/större  maskiner men man får inte samma driftsekonomi

annars är det en bil  med direktinsprutad motor tex. min nuvarande VW Golf 1.4 tsi, en tung bil som även denna kan köras under 0.6L/milen , rekordet är 0.46 liter/milen,  bilen köptes 2012 när den hade gått 2.100mil i dagarna har den snart passerat 22.000mil, då den går så billigt som det gör har det inte funnits motviation att byta


smile

En Renault 1.2 drar väldigt lite bränsle men det är väl svårt att sticka under stolen med att en fransk bil GENERELLT behöver mer underhåll/krånglar mer än motsvarande japansk bil? Det blir rätt snabbt mycket dyrare att äga en snål bil som krånglar än en halv-törstig bil som inte behöver lagas lite ofta. Min familj har dels en XC70 som vi kört 15.000 mil med utan att behöva byta en del på. Vi har också en toksnål Megane 1.5tdci som visserligen drar mycket mindre diesel än volvon, men vi har fått byta båda drivknutarna, AC-kompressor och haft diverse små elproblem på 8000 mil - Så den är förmodligen dyrare att äga än den mycket finare/bekvämare/säkrare/"dyrare i inköp-volvon". Återigen, man kan ha "tur" med en Clio 1.2 men snitt-renaulten är nog dyrare att hålla igång under sin livstid än en snitt-toyota.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang