3675
Sök

Köra med låda som behövs spolas?

11 Inlägg
9 november 2021
Trådstartare
Har en s80 automat från 2002 som har gått 23 000 mil, lådan är aldrig spolad vad jag kan tänka mig.
Nu har den börjat växla hårt, den hugger och växlar upp segt. Såg förut att det va lite olja i så fyllde på lite men oljan som va i var brun. Jag vet att det är dags för spolning.
Min fråga är, om jag kan fortsätta köra såhär i kanske två veckor till tills jag kan fixa det eller om jag riskerar lådan då?

4 574 Inlägg
9 november 2021
Det kan nog ingen svara på !

* Voff voff *
11 061 Inlägg
9 november 2021
tjoho123 skrev:
Har en s80 automat från 2002 som har gått 23 000 mil, lådan är aldrig spolad vad jag kan tänka mig.
Nu har den börjat växla hårt, den hugger och växlar upp segt. Såg förut att det va lite olja i så fyllde på lite men oljan som va i var brun. Jag vet att det är dags för spolning.
Min fråga är, om jag kan fortsätta köra såhär i kanske två veckor till tills jag kan fixa det eller om jag riskerar lådan då?

Att spola lådan kan hjälpa, men att köra tills den växlar illa pga oljan är lite som att vänta med att byta motoroljan tills motorn börjar låta illa. Det är helt enkelt lite sent...

Så antingen spelar två veckor ingen roll eftersom skadan redan är skedd, eller så spelar dom ingen roll för att det löser sig vid spolningen ändå. För att svara på vilket scenario som gäller i ditt fall krävs en kristallkula... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Forummoderator
18 347 Inlägg
10 november 2021
tjoho123 skrev:

Hur gjorde du när du fyllde på? Man ska väl även på dessa gå igenom växlar osv innan rätt nivå kan ses?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 780 Inlägg
10 november 2021
Hmm, detta blir ju en chansning, precis som med alla typer av spolning på en Aut. som gått dessa mil. Har du tur, så finns det friktionsmaterial kvar på lamellerna o lådan kan bli kanon...har du otur- så finns dina lameller(friktionsdelen) i oljan du spolar ur. O Mig veterligen finns ingen aut. lådeolja som kan ersätta lameller..så du kan spola tills fan löser av dig. Men lycka till.
mvh/husse

2 456 Inlägg
11 november 2021
Hybrid_ skrev:
Man ska väl även på dessa gå igenom växlar osv innan rätt nivå kan ses?

Korrekt.

* Voff voff *
11 061 Inlägg
11 november 2021
Och lådan ska ha en viss temperatur och motorn ska vara på tomgång...

7 769 Inlägg
11 november 2021
husseman skrev:
Hmm, detta blir ju en chansning, precis som med alla typer av spolning på en Aut. som gått dessa mil. Har du tur, så finns det friktionsmaterial kvar på lamellerna o lådan kan bli kanon...har du otur- så finns dina lameller(friktionsdelen) i oljan du spolar ur. O Mig veterligen finns ingen aut. lådeolja som kan ersätta lameller..så du kan spola tills fan löser av dig. Men lycka till.
mvh/husse

Finns det inte ett tråg att lossa och ett filter att byta?
Innan man fyller/"byter" ATF-oljan.

Vad menas med "spolning" av automatväxellådan?
Någon som har gjort det och kan beskriva?

Själv brukade jag tappa ur 2 liter och fylla på 2 liter 3 - 4 gånger.
Enklast att lossa ett rör vid oljekylaren och låta pumpen själv pumpa ut 2 liter(maximalt för mig med MOPAR-låda).

* Voff voff *
11 061 Inlägg
11 november 2021
torsen skrev:
Vad menas med "spolning" av automatväxellådan?
Någon som har gjort det och kan beskriva?

Själv brukade jag tappa ur 2 liter och fylla på 2 liter 3 - 4 gånger.
Enklast att lossa ett rör vid oljekylaren och låta pumpen själv pumpa ut 2 liter(maximalt för mig med MOPAR-låda).

Ja, du kan beskriva det för dig själv helt tydligt. big_smile Man låter bilen pumpa ur och fyller sedan på tills det kommer klarröd olja. smile

Sök