7248
Sök

Detta handlar om Volvo S60 modeller med hydrauliskt koppling med slavcylinder

2 Inlägg
13 november 2021
Trådstartare
#1
Om ni har problem med kopplingen att det blir en liten spalt så kan det finnas lite luft i systemet! Många gånger så misstänker man slavcylindern? Kan vara fel på den men prova först den här metoden om ni har svårigheter att lufta systemet! Gör så här! Biltema har rätt så billig tryckspruta där det finns möjlighet att öka trycket till  ungefär 2-3 bar kostar ungefär 59.90 Häll lite bromsvätska i behållaren sen tar du bort nippeln från munstycket brukar vara lätt att gänga bort! Om du undersöker den så finns det små hål på den på sidorna! Trä på en slang som motsvarar dimensionen så att du får ut vätska genom slangen med tryck. När allting fungerar så se till att man kan koppla den in i slavcylinder nippeln! Ibland så måste man minska lite slangens inre diameter. Det kan man lösa med att man sätter in en rör bit och skarvar den till lagom storlek!  Använd gärna dom små slang kopplingar som finns hos biltema och lite varstans. Trä nu på slangens ena ände i slavcylinderns nippel! Se till att kopplingen är uppe. Öppna nippeln i slavcylindern en kvarts varv. Börja pumpa tryck till behållaren snart ser du att det börjar komma bromsvätska. Du kommer snart se att det också kommer lite luft bubblor! Se till att du inte har korken på i bromsbehållaren samt håll koll på bromsvätskans nivå! Du kommer snart se att nivån höjs lite i bromsbehållaren. Se till att det kommer inga luft bubblor! När det kommer inga bubblor så kan du stänga nippeln! Prova nu om kopplingen känns bättre! Med den här metoden behöver du inte pumpa kopplingen alls utan allt görs genom slavcylinderns nippel. Du kör in bromsvätska i stället! Nästa glömde bort att säga att efter den här metoden så kan man lufta som vanligt genom metoden att den ena öppnar först slavcylinderns nippeln och sen den andra ska trycka kopplingen i botten släpp inte föran den andra har stängt nippeln sen kan du dra upp kopplingspedalen. Gör samma procedur tills all luft är borta och pedalen känns rätt!
  Lycka till!
Senast redigerat av Skevbild1 (13 november 2021)

3 863 Inlägg
15 november 2021
#2
Ditt tips är bra, men faktum är att om luft kommit in i systemet så finns ett fel. Utan fel, ingen luft.

Sannolikaste är då läckage/vätskeförlust i slavcylindern.

Lite mer långsökt är om man kört LÄNGE med väldigt låg nivå på bromsvätskan. Då skulle det kunna bli brist utan egentligt fel.

Kopplingens hydrualik har en helt egen kammare i bromsvätskebehållaren som inte fylls på riktigt föränn man nästan överfyller.  Detta för att läckande koppling inte ska göra bilen bromslös. Men kan I OVANLIGA FALL ge motsatta, dvs låg nivå ger ingen påfyllning  till koppling. Men kopplingen omsätter ingen vätska.
Bromsen behöver mer eftetsol bromsarna slits, och kan ju också jobbas med. Okbyten, slangbyten rörbyten.... Fylls det då på dåligt, så....
Men osannolikt.


Sök