2560
Sök

Köpråd: Begagnad Porsche Cayenne 2011 - vad kan jag förvänta mig?

6 Inlägg
15 november 2021
Trådstartare
Hej!

Sitter och drömmer om Porsche Cayenne. Har tidigare haft en Land Rover Discovery 4 som är lite samma segment av "dumma" bilar att äga. Frågan är hur dum är den här idén med en Cayenne?

Det som lockar är givetvis körglädje, komfort och känslan att äga en premiumbil. Kör idag en Skoda Octavia och det känns lite som ett straff och en förnedring att köra runt i en sån bil jämfört med min tidigare Disco 4a.

Bilen jag tittar på just nu är en Porsche Cayenne Turbo 500HK 2011 med 19 000 mil på mätaren. Osäkerheten blir såklart större på en sån här bil när den har några år och mil på nacken. Jag vill inte köpa en bil för 200.000kr som sen rasar ihop och kostar lika mycket till att laga. Jag undrar därför om någon har erfarenhet av hur det är att äga en äldre Cayenne och vad man ska se upp för. Alla tips och råd är välkomna! 😊

- Vad är de största riskerna? Vad brukar gå sönder? Vad ska jag se upp för?
- Hur är den "verkliga" bränslekostnaden vid blandad körning? Hur lågt kan man få ner den vid landsvägskörning? (Min Disco 4a kunde jag t.ex. få ner till 0,7 - 0,9 liter/mil om jag körde 90km på landsväg)
- Går den att meka med själv förutsatt att man har rätt inställning och är lite händig? Verkar ju finnas mycket hjälp på tex YouTube.
- Är det vissa årtal/generation av Cayenne man bör undvika?

Vad tror ni om möjligheterna att etanolkonvertera det här monstret? Om det visar sig att etanol i framtiden blir billigare vore det ju väldigt intressant. I dagsläget är det problem att etanol konvertera motorer med direktinsprutning som jag förstår, men det går att göra men det är inte alla firmor som löser det ännu.
Senast redigerat av KiwiSeglare (15 november 2021)

7 713 Inlägg
15 november 2021
Enligt statistik från försäkringsbolagen, vars sammanställning jag läst i en bil-/motortidning, så leder rubricerade bil skadestatistiken skyhögt vad gäller maskinskador.
Så köp en som är betydligt mindre än 10 år gammal och har körts långt under 10.000 mil.
Därefter upphör maskinskadeförsäkringen - i alla fall hos Folksam.

Land-/Range Rover ligger inte långt efter - men det kanske du redan erfarit.
Ur askan i elden skulle man kunna säga - vad gäller driftsäkerhet.

4 229 Inlägg
15 november 2021
http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bila … r-skendod/
kanske en bakomliggande orsak till "skyhöga antal" maskinskador

Etanolkonvertering:
lägg ett motstånd i serie med högtrycksgivarens spänningsmatning så spänningen sjunker från ca 5 > 4 volt  (ca 270-470ohm ?)  genom denna åtgärd höjer man bränsletrycket, genom att kortsluta motståndet med en omkopplare så kan man välja mellan bensin och E85
kolla upp LTFT-banken när den slår i taket vid olika inblandningar av E85
(om den slår i vid +25% justera LTFT till ca +20-25% för E85)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Sök