Kondens eller dålig topplockspackning?

Spexxarn
15 november 2021 · 89 Inlägg

Hej!

Var precis ute och bytte packningen till oljekylen och skulle därefter fylla på motorolja och uppmärksammade att det var lite vitt (inte direkt kletigt) under locket.

Det är inte så längesedan jag bytte olja i bilen och då fanns det inte där. Men strax efter oljebytet så rasade clutchen i växellådan så den slirar på 4-5:ans växel och har därefter inte kört den längre sträckor (den kördes minst 10 mil/dag innan lådan rasade).

Idag körs den bara ytterst korta sträckor på låga växlar (1-3) där motorn knappast blir uppvärmd till önskad temperatur.

Nu börjar jag fundera på om det är kondens jag har under locket? Eller tror ni att det är toppen som gått? Bilen står för övrigt utomhus om det har någon betydelse för just kondensen? 🤷

Bifogar en bild på hur det ser ut nedan, så får ni gärna avgöra vad ni tror.

https://i.ibb.co/BrPXJv3/20211115-122612.jpg

Brådhis * Voff voff *
15 november 2021 · 10 276 Inlägg

Jag ser inget vitt alls på locket på bilden?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Spexxarn
15 november 2021 · 89 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag ser inget vitt alls på locket på bilden?

Det är på vänster sida av locket, strax under texten.

torsen
15 november 2021 · 7 233 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag ser inget vitt alls på locket på bilden?

Tycker inte heller jag ser någon "majonäs" på locket eller i hålet.

Brådhis * Voff voff *
15 november 2021 · 10 276 Inlägg

Spexxarn skrev:

Brådhis skrev:
Jag ser inget vitt alls på locket på bilden?

Det är på vänster sida av locket, strax under texten.

Om topplockspackningen gått så blir oljan, dvs all olja eftersom den pumpas runt och på så vis får i sig vattnet, vattensjuk. Är det bara strimmor på lock eller vid oljestickan är det inte topplockspackningen!

Det är helt enkelt inte fysiskt möjligt eftersom den iblandade vätskan då skulle ha tagit sig från den trasiga packningen upp till locket utan att bli utblandad med oljan.

Senast redigerat av Brådhis (15 november 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 november 2021 · 13 734 Inlägg

Fukt i motorn blir det alltid när den går från kall till varm till kall hela tiden..  på samma sätt som att det blir dimmigt när tempraturerna droppar ner fort.   att man då ser spår av fukt på locket och stickan är fullt normalt..     men även när det blandar olja i vattnet så kan det vara mycket mer saker än att packningen gått..  många som byter dom helt i onödan.    betydligt vanligare att tex en vattenkyld oljekylare börja läcka.       första tecken på att packningen gått är ju att man har problem med tempraturen..  det är absolut det vanligaste..   att motorn förbränner vatten..  den trycker ur vatten ur explations kärlet pga kompressionen hittar ut den vägen.     olja och vatten som blandar sig pga packningen är långt ifrån jätte vanligt..   betydligt vanligare att den trycker ur vattnet ur kärlet .     men normalt för den här årstiden är betydligt vitare lock och oljesticka..   men som andra säger så länge oljan har rätt färg i sin huvudsak så är allt normalt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Spexxarn
15 november 2021 · 89 Inlägg

Jag tror heller inte på en dålig topplockspackning, utan snarare att det är kondens. Oljan som kom ut när jag bytte packningen vid oljekylen var tunn och fin, vilket också borde varit påverkat om topplocket var kasst (som ovan skribent nämnde).

Har ingen oljesticka på bilen, utan endast elektronisk så det är svårt att se på den. Men som sagt ovan så lutar det åt kondens.

Ska sätta i en ny växellåda nästa vecka så tänker att bilen får nu stå fram tills dess och när lådan sen är i, kommer jag börja pendla med den igen och då ska kondensen försvinna.

Dock alltid kul med andra åsikter, skulle ju inte vara första gången jag har fel heller 😅

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang