Fick en fråga av en anhörig som ska köpa ny bil till hustrun. Följande premisser gäller: Dagspendling cirka 10 mil. Inte batteribil utan diesel eller bensin(kan varken ladda på jobbet eller hemma + 70 mil till stuga i södra Lapplands inland). Gärna automat - men inte krav. Storleksmässigt mellan Jimny och CR-V = runt 380 till 430 cm. Ej krav på 4x4. Inte europeisk(har haft VAG-bilar) Ingen budgetgräns. Nuvarande bil Mazda 3 2016 (som körts 5 år utan minsta problem = endast service enligt "boken").*) Viktigast att bilen är "snygg" (puh!).
Uppskattas om någon kvinnlig forumdeltagare vill lämna förslag - speciellt på det sista önskemålet.
*) Med undantag för en punktering där "punkasatsen" inte funkade och hjulbytesutrustning saknades när ett vinterhjul skulle ersätta det skadade hjulet.
Tror också CX-5 är ett bra val! Rätt snygg om du frågar mig! https://www.autocar.co.uk/car-news/best … mpact-suvs Kommer på plats 3 på denna lista så tror inte man gör bort sig helt iaf! Hade jag varit er åkt runt till några bilhandlare och provsuttit/provkört några bilar.
Tack för svar Noobnisse. Men CX-5:an är lite för stor.
Själv har jag rekommenderat Honda HR-V, Suzuki Vitara och Subarus nya lilla(kommer i skrivande stund inte på vad den heter, men en god vän till mig har en).