BMW 325d 2009 - motor hackar och stannar vid längre körningar

PerJ325d
17 november 2021 · 2 Inlägg

Hej,
Har en BMW 325d årsmodell 2009 som gått 24 000 mil nästan helt problemfritt. Nu har den ett problem som flera verkstäder hittills inte lyckats lösa.
Bilen går helt problemfritt korta sträckor i stan. Motorn har full kraft och den går bra i motor och låda, men när man ger sig ut att köra längre sträckor händer följande:
Efter ca 2-5 körda mil börjar motorn hacka, gå ojämnt, den svarar inte på gaspådrag. Problemen kan gå över, men kommer tillbaka och slutar med att motorn helt enkelt stannar. Jag kör då in till vägkanten och försöker starta om bilen. Det går inte (startmotorn går men motorn startar inte) Jag tar då ut bilnyckeln, väntar någon sekund, sätter tillbaka nyckeln och då startar bilen. Ofta kan den sedan gå problemfritt en stund, men sedan kommer samma problem tillbaka. Samma sak upprepar sig, motorn börjar hacka, svarar inte på gaspådrag och stannar. Som värst stannade bilen 7 ggr under en resa på 15 mil. Ofta uppstår problemen i ett svagt motlut på motorvägen när motorn behöver lite mer bränsle/kraft för att hålla farten.

Bilen krånglar aldrig korta sträckor i stan. Gör man en kick-down i stan så matar motorn och turbon med full kraft. Problemen uppstår när motorn är varm och man åker längre sträckor.

Avlästa felkoder visar på felaktigt tryck i bränsleinsprutningen, men vad som orsakar dessa felkoder är oklart.
Bränslefilter är nyligen bytt. För ett år sedan rensades partikelfiltret.
Alla verkstäder jag pratat med kliar sig i huvudet och har ingen tydlig idé om vad problemet är.
Extremt förvirrande för mig att bilen går helt perfekt korta sträckor och att problemen endast uppstår vid längre körningar.
Har hört alla tänkbara teorier i form av "skit i tanken" "trasig bränslepump" "bilen suger luft" "el-fel", "fel på spridarna", fel på turbon".

Är det någon som har stött på liknande problem och har en tydlig idé om vad som kan orsaka felet?
Tack på förhand!
Per

ottorb
17 november 2021 · 320 Inlägg

det underlättar om du presenterar felkoderna

PerJ325d
17 november 2021 · 2 Inlägg

Felkoder:
4590 DDE: rail-pressure
4560 DDE: rail-pressure
Mvh Per

Brådhis * Voff voff *
17 november 2021 · 10 244 Inlägg

Defekt bränsletrycksregulator? Men det känns ju som att verkstaden borde kollat det...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
ottorb
17 november 2021 · 320 Inlägg

när du lämnar in bilen till verkstan hade jag begärt att de kollar upp EGR ventilen för att den har tendensen att kärva, utöver railtrycket

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang