Jag överväger att byta bil. Från en praktisk tråkig kombi till något roligare i form av begagnad premium SUV .
Frågan är dock om man vågar göra det nu? Det är så otroligt mycket osäkerheter på marknaden. Mina frågor som jag ställer mig är:
- Vågar jag köpa en bensinbil? Kommer drivmedelspriserna dra iväg ännu mer och hur mycket. Kommer de flerdubblas under kort tid? - Hur mycket har priserna egentligen gått upp? Om jag köper nu och säljer om två år - hur mycket riskerar jag att förlora?
Finns det någon som har några bra prognoser som kan vara till hjälp för mig? Hur skulle ni göra?
T.ex. så skulle jag kunna sälja min nuvarande bil och få så pass bra betalt för den att jag i princip skulle kunna räkna bort hela värdeminskningen på de två år jag haft bilen. Jag funderar också på om bilar i premium segmentet inte ökat i värde eftersom att det är en begränsad grupp människor som är intresserad av riskerna med att äga t.ex. en Caynne/Evoque eller liknande? Vad tror ni?
Lägg en annons på blocket med ett väl avägt pris för att testa gränsen, kan du vara utan kärra undet tiden fram tills en annan införskaffas ? självklart ska ni ha en Bensinare som en riktigt bil körs på