Obd uttag Volvo V70 ingen kontakt med felsökare

Felixmeckanikern
21 november 2021 · 14 Inlägg

Hej har en Volvo V70 99a med 2,5t motorn. Har ABS problem som jag försöker fixa men när jag kopplade in en felsökare så stod det att bilen inte svarar korrekt. Testade flera gånger med olika felsökare men det stod link error. Vad kan detta bero på?

Hur vet man om obd 2 funkar som det ska?

Nån som har tips hur man felsöker ABS givare bak?

Tack på förhand.

Mossan1
21 november 2021 · 2 827 Inlägg

Först och främst,  vad har du för att felsöka med?
Vilket dataprogram/scanner alltså.

En 1999 är det bara en handfull som fungerar på.
Den är i brytningen mellan VOL-FCR med KKL-kabel eller VIDA med en Dice.

Inte omöjligt att Autocom, Würt, eller Delphi kan också, men det beror nog lite på om det är tidig eller sen 1999.
Tror jag.

En handhållen generisk scanner klarar inte ABS, och ger inget vidare från motorn heller. 
Biltemas Volvo scanner tex, klarar inte första platformen av V70. Det är jag 100% säker på.

Felixmeckanikern
21 november 2021 · 14 Inlägg

Har försökt med autocom men fick ingen kontakt med bilen. Har testad biltema scanner för vw och Audi och nån annan för Audi. Även om dem inte ska funka så borde dem ju säga att det är fel bil kanske. Det är en tidig 99 tror jag

Senast redigerat av Felixmeckanikern (21 november 2021)

Brådhis * Voff voff *
21 november 2021 · 10 279 Inlägg

99 är ju ett brytår. Men en 2,5T från -99 borde ha elektroniska gasspjället och då funkar tex BSR´s PPC-läsare för motor och ABS.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Felixmeckanikern
21 november 2021 · 14 Inlägg

Vet ej heller om det är obd 1 eller 2 hur kan man ta reda på det?

Lucif3r
21 november 2021 · 2 215 Inlägg

OBDII.

OBDI är en blink-dosa som i regel sitter under huven. Den försvann -96 på volvo.

Felixmeckanikern
21 november 2021 · 14 Inlägg

Aha okej

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 november 2021 · 13 742 Inlägg

Lucif3r skrev:
OBDII.

OBDI är en blink-dosa som i regel sitter under huven. Den försvann -96 på volvo.

problemet tex på en volvo är att den har blinkkoder fortfarande fram till 98 men då måste den läsas med en obd läsare eller man gör en egen blinkläsare att plugga i obd2 utaget..

99 när elspjället kom så blev obd2 protokoll vid felsökning

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Felixmeckanikern
21 november 2021 · 14 Inlägg

Okej så hur kan jag felsöka detta?

Felixmeckanikern
21 november 2021 · 14 Inlägg

Growe skrev:

Lucif3r skrev:
OBDII.

OBDI är en blink-dosa som i regel sitter under huven. Den försvann -96 på volvo.

problemet tex på en volvo är att den har blinkkoder fortfarande fram till 98 men då måste den läsas med en obd läsare eller man gör en egen blinkläsare att plugga i obd2 utaget..

99 när elspjället kom så blev obd2 protokoll vid felsökning

Hur vet man om man har Fenix system eller inte?

Brådhis * Voff voff *
21 november 2021 · 10 279 Inlägg

Felixmeckanikern skrev:

Growe skrev:

Lucif3r skrev:
OBDII.

OBDI är en blink-dosa som i regel sitter under huven. Den försvann -96 på volvo.

problemet tex på en volvo är att den har blinkkoder fortfarande fram till 98 men då måste den läsas med en obd läsare eller man gör en egen blinkläsare att plugga i obd2 utaget..

99 när elspjället kom så blev obd2 protokoll vid felsökning

Hur vet man om man har Fenix system eller inte?

Har du elektroniska spjället har du inte Fenix kan man enkelt säga.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Felixmeckanikern
21 november 2021 · 14 Inlägg

Brådhis skrev:

Felixmeckanikern skrev:

Growe skrev:

problemet tex på en volvo är att den har blinkkoder fortfarande fram till 98 men då måste den läsas med en obd läsare eller man gör en egen blinkläsare att plugga i obd2 utaget..

99 när elspjället kom så blev obd2 protokoll vid felsökning

Hur vet man om man har Fenix system eller inte?

Har du elektroniska spjället har du inte Fenix kan man enkelt säga.

Ja det har jag. Dock har jag problem med det med då ETS lampan lyser

Brådhis * Voff voff *
21 november 2021 · 10 279 Inlägg

Felixmeckanikern skrev:

Brådhis skrev:

Felixmeckanikern skrev:

Hur vet man om man har Fenix system eller inte?

Har du elektroniska spjället har du inte Fenix kan man enkelt säga.

Ja det har jag. Dock har jag problem med det med då ETS lampan lyser

Som nämnts så går det iaf att läsa upp felkoder ur 99- med rätt läsare och det är nog enda vägen att gå för att göra det rätt utan att byta delar i onödan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Felixmeckanikern
21 november 2021 · 14 Inlägg

Brådhis skrev:

Felixmeckanikern skrev:

Brådhis skrev:

Har du elektroniska spjället har du inte Fenix kan man enkelt säga.

Ja det har jag. Dock har jag problem med det med då ETS lampan lyser

Som nämnts så går det iaf att läsa upp felkoder ur 99- med rätt läsare och det är nog enda vägen att gå för att göra det rätt utan att byta delar i onödan.

Hmm vet du vilken som är rätt? Som kan få kontakt med systemet

Mossan1
21 november 2021 · 2 827 Inlägg

Felixmeckanikern skrev:
Hur vet man om man har Fenix system eller inte?

Fenix mjukvara är i 2.0 10v och 2.5 144hk 10v.

Delphi stöder nog flash-koder som Fenix har. Tror jag i alla fall.
Annars är diod och räkna blinkningar.
(Inte ens Volvo kan läsa dom längre)

Turbo har Motoronic av någon typ, men felkoderna ur tidiga generationer av Motoronic kan luras.
En 1998 bör scannas med VOL-fcr för tillförlitlighet.
Så även en tidig 1999.

Autocom kan nog också vara hit/miss.

Med elektroniskt gssspjäll och VVT och därmed 140hk, 163hk eller 170hk som också fanns under 1999 är VIDA bäst.

En sen 1999 turbo eller en diesel är också VIDA kompatibel.

Senast redigerat av Mossan1 (21 november 2021)

Lucif3r
21 november 2021 · 2 215 Inlägg

Growe skrev:
problemet tex på en volvo är att den har blinkkoder fortfarande fram till 98 men då måste den läsas med en obd läsare eller man gör en egen blinkläsare att plugga i obd2 utaget..

99 när elspjället kom så blev obd2 protokoll vid felsökning

OBDII är inget protokoll, det är en typ av kontakt/anslutning.

OBDII kan ha vilket j-a protokoll som helst, som t ex volvo 96-98 med M4.4, som kör ett modifierat KWP2000-protokoll, men är även delvis ISO-kombatibelt.

Felixmeckanikern
21 november 2021 · 14 Inlägg

Lucif3r skrev:

Growe skrev:
problemet tex på en volvo är att den har blinkkoder fortfarande fram till 98 men då måste den läsas med en obd läsare eller man gör en egen blinkläsare att plugga i obd2 utaget..

99 när elspjället kom så blev obd2 protokoll vid felsökning

OBDII är inget protokoll, det är en typ av kontakt/anslutning.

OBDII kan ha vilket j-a protokoll som helst, som t ex volvo 96-98 med M4.4, som kör ett modifierat KWP2000-protokoll, men är även delvis ISO-kombatibelt.

Du får nog utgå från att jag inte har hållit på med en felkodsläsare förut så betyder detta?

Brådhis * Voff voff *
22 november 2021 · 10 279 Inlägg

Brådhis skrev:
99 är ju ett brytår. Men en 2,5T från -99 borde ha elektroniska gasspjället och då funkar tex BSR´s PPC-läsare för motor och ABS.

Felixmeckanikern skrev:

Brådhis skrev:

Felixmeckanikern skrev:

Ja det har jag. Dock har jag problem med det med då ETS lampan lyser

Som nämnts så går det iaf att läsa upp felkoder ur 99- med rätt läsare och det är nog enda vägen att gå för att göra det rätt utan att byta delar i onödan.

Hmm vet du vilken som är rätt? Som kan få kontakt med systemet

Som jag nämnde tidigare, PPC från BSR är den enda jag testat och som jag vet fungerar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
22 november 2021 · 2 827 Inlägg

Felixmeckanikern skrev:
Du får nog utgå från att jag inte har hållit på med en felkodsläsare förut så betyder detta?

OBD2 är bara en kontakt. Inget protokoll eller något annat mjukvarurelaterat. Säger inget om vilken läsare som fungerar.
Även tidiga Motoronic (4.4) är semikompatibla med universella scanner.

En mer detaljerad föklaring än jag skrev innan.  Och ungefär vad Lucif3r skrev. Typ.

Men eftersom du har MagnetiMarelli spjället så är motorstyrdonet nog ganska så väl kompatibelt även med en generisk handhållen scanner.  (Billig alltså)
Och full access till hela bilen med VIDA med en dice som interface.

I detta fallet, för motorns felkoder, borde du alltså få fram koder med vilken scanner som helst, i princip.

Men just 1999 är ett helvetesår på Volvo, för mitt under det året uppdaterades väldigt mycket.
Både hårdvara och mjukvara.
Bilar i produktionens brytgräns kan alltså vara blandade med nytt och gammalt = ett helsike med delar och mjukvara vid felsökning och reparationer.

Senast redigerat av Mossan1 (22 november 2021)

Brådhis * Voff voff *
22 november 2021 · 10 279 Inlägg

Mossan1 skrev:
Och full access till hela bilen med VIDA med en dice som interface.

Här håller jag inte riktigt med. Det var först på P2-plattformen man har tillgång till alla noder via VIDA. S70/V70 99-00 är en "halv-CAN"-bil kan man säga. Vissa saker når du med VIDA men inte allt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang