Volvo 740 -88 problem med mätarhus

Filip_Arvidsson
21 november 2021 · 4 Inlägg

Tjenare! jag köpte en volvo 740 -88 i veckan och har nu märkt att det är något fel med mitt mätarhus. Från början funkade allt som det skulle men efter den stått ute i någon timme i kylan så funkade inget i mätarhuset förutom temperatur mätaren, klockan och varvmätaren rörde sig litegrann men stämmer inte och batterilampan lyser. Efter det stoppade jag batteriet på laddning över natten och när jag skulle kolla om det fixat sig så var det samma som dagen innan men denhär gången funkade inget alls i mätarhuset förutom klockan, men efter jag kört bilen i kanske 20 minuter så började allt fungera igen som det skulle och batterilampan slocknade. Nästa gång jag skulle starta bilen funkade inget igen men tempmätaren gick igång igen efter en stund och varvmätaren rörde sig men inte som den skulle igen. Efter jag kört ett tag började allt fungera igen som det skulle men nästa gång jag skulle starta bilen fungerar inget igen....
Någon som har haft något liknande problem och vet hur man löser det? jag har mina aningar att det kanske är jordfel någonstans men vet inte vart man ska kolla. Vill även tillägga att när jag har problemet och använder handbromsen lyser bara handbroms lampan i mätarhuset väldigt svagt.

Volvo 744 (1988)
Volvo 944 (1991)
jaka54
22 november 2021 · 5 731 Inlägg

Hej!
Som vanligt när man har elproblem så kollar man kontakterna först ( och naturligtvis säkringarna)
Ta loss intrumentet (det är lätt) och lossa de två eller tre stora kontakter du har bakom. Spraya på elpray på kontakterna och kolla att allt funkar

Filip_Arvidsson
22 november 2021 · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som vanligt när man har elproblem så kollar man kontakterna först ( och naturligtvis säkringarna)
Ta loss intrumentet (det är lätt) och lossa de två eller tre stora kontakter du har bakom. Spraya på elpray på kontakterna och kolla att allt funkar

Hej! Tack för svar, har redan testat att ta loss kontakterna och sprayat kontakt spray på alla kontakter men med ingen lycka

Volvo 944 (1991)
Volvo 744 (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang