DANITA 1240 CB-/KOM-RADIO - säkringsfråga.

torsen
22 november 2021 · 7 238 Inlägg

Danita 1240 CB-/kom-radio, har den någon mera säkring än den som finns i stickproppen för cigtänduttaget?

Radion fungerar ej.
Säkringen i stickproppen är hel.

Hade för ett tag sedan bilen inne hos en skadeverkstad och hos en bilverkstad(för 4-hjulsmätning).
Antennen var inte monterad.
Jag vet att man inte får slå på en CB-radio och därefter trycka in sändarknappen utan ansluten antenn.
I så fall bränner man slutsteget, har jag hört och läst.
Att CB-radion inte fungerar upptäckte jag några veckor efter jag hämtat ut bilen från verkstaden.
När man slår på radion lyser inte ens displayen, vilket den borde göra, även om den i övrigt inte fungerar.

Lite pinsamt att fråga verkstäderna om någon hos dem för för flera veckor sedan slog på min CB-radio och tryckte in sändarknappen.
Vill absolut inte stöta mig med verkstäderna, som jag har en god relation till.

Min förhoppning är att någon kunnig förklarar för mig om det finns ännu en säkring innanför skalet, förutom den i stickproppen.

Bosse_B_ Avstängd
22 november 2021 · 13 Inlägg

Öppna radion och mät hur långt in som 12V-matningen kommer.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 november 2021 · 17 478 Inlägg

Kan se det framför mig vad de gjorde på verkstaden! Bosse! Kolla här! Så tog killen micken och sa: "Bandit One, we need some go-go juice! Over!" big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
22 november 2021 · 10 279 Inlägg

En komradio går inte sönder på det sättet av att man sänder utan antenn. Dels krävs det en stunds sändning och dels så slocknar inte hela radion av det. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
22 november 2021 · 7 238 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kan se det framför mig vad de gjorde på verkstaden! Bosse! Kolla här! Så tog killen micken och sa: "Bandit One, we need some go-go juice! Over!" big_smile

Vad jag misstänker, men får svårt att bevisa.

torsen
22 november 2021 · 7 238 Inlägg

Brådhis skrev:
En komradio går inte sönder på det sättet av att man sänder utan antenn. Dels krävs det en stunds sändning och dels så slocknar inte hela radion av det. smile

Håller med - displayen borde lysa - även om slutsteget är "kört".

Brådhis * Voff voff *
22 november 2021 · 10 279 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kan se det framför mig vad de gjorde på verkstaden! Bosse! Kolla här! Så tog killen micken och sa: "Bandit One, we need some go-go juice! Over!" big_smile

Om han inte körde hela filmen så lär det inte vara det som haft sönder den. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
22 november 2021 · 10 279 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:
En komradio går inte sönder på det sättet av att man sänder utan antenn. Dels krävs det en stunds sändning och dels så slocknar inte hela radion av det. smile

Håller med - displayen borde lysa - även om slutsteget är "kört".

Precis! Sänder du för länge utan antenn så kommer den inte kunna sända sedan, men själva radion slocknar inte.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bosse_B_ Avstängd
22 november 2021 · 13 Inlägg

torsen skrev:
Håller med - displayen borde lysa - även om slutsteget är "kört".

Precis! Öppna radion och mät dig fram till felet. Vi kan inte göra det åt dig (även om jag gärna hade tagit på mig det uppdraget).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang