PANIK! Tanklock går ej öppna Opel Insignia Sports Tourer -18

Fredrikk87
23 november 2021 · 5 Inlägg

Tanklocket sitter fast och går ej att öppna. Det är ett sådant som som man trycker på och sen ska det "poppa" ut.

När jag känner med handen på det, samtidigt som jag låser upp bilen, så känns det som att låssprinten flyttar på sig men det går ändå inte att öppna. Kan den ha frusit lite och inte går tillbaka hela vägen? Hade den öppen dagen innan sen blev det minusgrader på kvällen och natten.

Vad jag vet så finns det inte någon manuell/mekanisk nödöppnare på nyare Oplar. Hur ska jag gå till väga för att få upp att? Har inte mycket soppa kvar heller.

Måste man gå genom plastskärmen i hjulhuset för att komma åt låsmekanismen och kanske ta bort den för att få den att öppnas.

Senast redigerat av Fredrikk87 (23 november 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2021 · 17 470 Inlägg

Finns ingen servicelucka i panelen i bagage? Om du låser/låser upp ett gäng gånger samtidigt som du ruckar på tanklocket/trycker in det så komm det nog loss...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fredrikk87
23 november 2021 · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Finns ingen servicelucka i panelen i bagage? Om du låser/låser upp ett gäng gånger samtidigt som du ruckar på tanklocket/trycker in det så komm det nog loss...

Tyvärr finns det ingen sådan. Har tagit bort inredningen men finns inget till tanklocket där bakom.
Har prövat ett otal gånger att låsa, låsa upp, trycka och dra. Inget händer😪
Är på väg i detta nu med art dra loss innerskärmen i hjulhuset och kolla om jag kommer åt något därifrån

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2021 · 17 470 Inlägg
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fredrikk87
23 november 2021 · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Pyssel:

https://www.youtube.com/watch?v=tmh8c5Fit7w

Har kollat där under nu och det finns ingen "arm" som öppnar utan allting är inbyggt i själva "tankluckehuset" därtill "sprinten" till låset.
Låset är tydligen av modell "vridlås" så när luckan trycks in, efter upplåsning, så ska låset vridas ett halvt eller kvarts varv för att sedan vara fritt och kunna "poppa" ut

Felixmeckanikern
23 november 2021 · 14 Inlägg

Går det kanske att få in nått där som kan trycka på låsmekanismen?

Fredrikk87
23 november 2021 · 5 Inlägg

Felixmeckanikern skrev:
Går det kanske att få in nått där som kan trycka på låsmekanismen?

Det är ganska trångt men ska testa det.

Förstår bara inte hur man kan göra en bil utan "nödöppnare", jag menar, sånt här kan ju hända och då vill man ju kunna tanka för att då kanske kunna ta sig till dagis, skola, affären och verkstad. Just nu är det nog inte mer än kanske 5-7 liter kvar och när man bor som man gör och då har 4km till affären, dagis, skola osv och nästan 4 mil till närmaste verkstad så sitter man lite i skiten😪

Brådhis * Voff voff *
23 november 2021 · 10 277 Inlägg

Har du någon form av vägassistans på bilen så brukar det täcka detta om soppan inte räcker till verkstaden, alternativt kan ju bärgaren eventuellt få upp luckan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Fredrikk87
24 november 2021 · 5 Inlägg

Nu är luckan öppen och jag kan tanka igen, MEN, nu går den inte att stänga. Tror att det är något fel på låsmekanismen. Har fortfarande garanti kvar från försäljaren så det verkar som att de får stå för reservdelar och arbetet, för någonting måste bytas. Inte kul att ha ett tanklock som inte fungerar i dessa tider när bensin och diesel kostar skjortan

Felixmeckanikern
27 november 2021 · 14 Inlägg

Fredrikk87 skrev:
Nu är luckan öppen och jag kan tanka igen, MEN, nu går den inte att stänga. Tror att det är något fel på låsmekanismen. Har fortfarande garanti kvar från försäljaren så det verkar som att de får stå för reservdelar och arbetet, för någonting måste bytas. Inte kul att ha ett tanklock som inte fungerar i dessa tider när bensin och diesel kostar skjortan

Måste bara fråga men hur fick du upp den?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang