Köpråd

Soso
23 november 2021 · 4 Inlägg

Hej. Jag har tänkt köpa en ny bil. Har en Golf -07 nu. Kör inte så ofta eftersom jag cyklar till jobbet. Det finns inget garage men motorvärmare. Vilken tror ni är bäst Golf, Volvo V40 eller Toyota Auris/Corolla? Vill testa automat och bryr mig inte om att den är rolig. Hellre stabil. Max 200000 kr.

Senast redigerat av Soso (23 november 2021)

Mossan1
23 november 2021 · 2 828 Inlägg

Toyotorna är väl genrellt pålitligast av dom du räknar upp.

Men sen finns ju ofta fler parametrar i bilval än så, men det är ju bara du som vet dom.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2021 · 17 483 Inlägg

Tja, Prius är ju inte kul men väldigt driftsäker. Automat, keyless och annat är ju standard och den drar lite plus skatt på 360:- trots att den är rätt stor.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Soso
23 november 2021 · 4 Inlägg

Tack för svar. Lutar nog åt Toyota smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2021 · 17 483 Inlägg

Soso skrev:
Tack för svar. Lutar nog åt Toyota smile

Kan bara fylla på här. Frun kör Prius och vill inte ha något annat. Försökte få henne att köpa en Lexus hybrid (Mycket mos i maskin) förra året då vi skulle byta ut hennas gamla Prius, men nej, Prius ska det vara... Och visst. Den kommer och rulla i 10 år antagligen, det gjorde den gamla.

Automatlådan är av modell CVT som kan känns en smula lustig. Bilen kan öka i fart men motorn kan gå ner på tomgång...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
23 november 2021 · 4 025 Inlägg

Hur många ggr är katten tvångsbytt på Priusen ?

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Soso
23 november 2021 · 4 Inlägg

Är lite amatör när det gäller bilar. Klarar sig hybrid bra om den inte körs mer än ett par gånger i veckan och står ute? Tänkte om man ska ta det eller vanlig bensin.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2021 · 17 483 Inlägg

Soso skrev:
Är lite amatör när det gäller bilar. Klarar sig hybrid bra om den inte körs mer än ett par gånger i veckan och står ute? Tänkte om man ska ta det eller vanlig bensin.

I nuläget står vår hybrid 2-3 dagar i veckan. Den står ute utan MV. Aldrig varit problem. Enligt instruktionsbok ska keyless stängas av om bilen står mer är 10 dagar i följd på till exempel en flygplats. När bilen startas kollar datorn av hur 12v-batteriet mår och laddar detta rätt hårt. Det har enbart till uppgift att "väcka upp bilen" så kräver inte så mycket. Bilens motor startas med hjälp av hybridbatteriet.

Vi är ju Prius-fans... Men jag köpte en liten Hyundai med vanlig bensinmotor förra veckan. Har bara 10 km till jobbet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
23 november 2021 · 2 828 Inlägg

Det ÄR vanlig bensinmotor i Prius.
Hybridsystemet spelar det ingen roll för, så länge den inte står och laddar ur helt. Men ett par gånger i veckan är ju helt ok. Troligen i månaden också.
Skulle tro det blir rostproblem på bromsarna före hybridproblem.


Att bara kortkörda är avsevärt sämre än att köra mer sällan. Oavsett bil.

Prius är ju extremt utsatt för katalysatorstölder. Bra att veta också.

Soso
23 november 2021 · 4 Inlägg

"Att bara kortkörda är avsevärt sämre än att köra mer sällan. Oavsett bil."

Ja det är ett problem. Kanske får tvinga ut mig mer för att bilen inte ska rosta. Bor bara 1 km från jobb så därför blir det inte så ofta. Tack för tipsen.

Senast redigerat av Soso (23 november 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang