BMW 320i E46 saknar katalysator

Kevster
23 november 2021 · 5 Inlägg

Hej på er! Jag har en BMW 320i från 2005.
Köpte bilen billigt för ett tag sedan, och visste då att den inte gick jättebra. Besiktigade den i veckan och då har den väldigt höga utsläppsvärden, värden är som följande:

CO: 2,9 [0,3]
CO 2500 varv: 1,9 [0,2]
HC: 276 [200]
Lambda: 1,14 [0,97 - 1,03]

Fick hjälp av bilverkstad med felsökning och de upptäckte att en tidigare ägare har plockat bort katalysatorn och svetsat ihop igen.

Så nu till min fråga, hur mycket kostar det att sätta på en ny katalysator? Vad är skillnaderna mellan en universalkatalysator och en original? Skulle ni själva kostat på en 16 år gammal bil med en ny katalysator? (Den är fräsch för sin ålder)

Blir dyrt på verkstad så jag tänker försöka göra arbetet själv

jaka54
23 november 2021 · 5 718 Inlägg

Hej!
Är bilen bra i övrigt så skulle jag köpa ny kat! Originalkat om den inte är för dyr (över 3000kr),  annars eftermarknadskat.
Antar att du måste ta ner hela avgassystemet för att kunna svetsa kat:n.

Kevster
24 november 2021 · 5 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Är bilen bra i övrigt så skulle jag köpa ny kat! Originalkat om den inte är för dyr (över 3000kr),  annars eftermarknadskat.
Antar att du måste ta ner hela avgassystemet för att kunna svetsa kat:n.

Bmw har väl en katalysator till tre främre cylindrar och en till de tre bakre? Isåfall behöver jag 2 katalysatorer. Är det stor skillnad mellan en universalkat och en original? Priset skiljer ju väldigt mycket.

jaka54
24 november 2021 · 5 718 Inlägg

Hej!
Kolla priser på Ebay eller Autodoc! Köper alltid från någon av de ställena.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang