Prestandakombi/SUV och prisutveckling kommande 2-3 år?

undrande5
25 november · 4 Inlägg

Fråga 1
Hur ser ni på värdeminskning på motorstarkare bilar som Alfa Romeo quadrifoglio, AMG och M-bilar kommande 2-3 år - Behöver man sälja bil på export om två år för att begränsa värdeminskning?

Känslan att i elektrifieringen som pågår så blir dessa bilar mer svårsålda för varje dag i Sverige. Kan inte se att man väljer att behålla en prestanda-suv för "finkörning helger". Entusiasterna kvarstår men familjerna där pappan köpte en E63 eller Stelvio QV hamnar väl oftare i en Tesla eller EVO6 som knuffar på likvärdigt..

Tänker att det i storstäder (citykärnor) inom ett par år blir omöjligt att köra prestandabil - likt förslag London och några mindre västländer där det redan är alldeles för dyrt för att kunna försvara daily driving med straffskatter och min tro att Sthlm/Gbg landar där också.
OM vi landar där så går det inte att ha 500hk bensinare till vardags och tänker att om 4-500 personer extra vill sälja sina prestandasuvar så är det en så liten marknad att det borde bli svårt att sälja bilen i Sverige utan att värdeminskningen blir kämpig?

Gissar att Sverige likt Norge väldigt snabbt går mot el kommande år, å samtidigt tror jag att Ryssland/Polen inte är lika snabba därav exportfrågan..

Fråga 2
Vilka av bensinare kring +500hk med plats för fyra tror ni står sig "minst uselt" kommande 2-3 år?

xXSammy
25 november · 6 174 Inlägg

Skulle mer säga att prestanda bilar kommer behålla (samlar)värde

De/Dem
undrande5
25 november · 4 Inlägg

Hur tänker du i att bevara värdet - kan du utveckla lite?

Tänker (rätt eller fel) att det kommer bli väldigt dyrt både sett till vägstrafftullar för bensinbilar och kommer det verkligen att finnas så många som vill köpa en 6-10 år gammal bil när elen blivit "det nya normala" med prestanda som trumfar och utbyggd laddning.

Rädd att det blir som med vinyl - visst finns det men i försvinnande liten omfattning..

xXSammy
26 november · 6 174 Inlägg

Att elen (eller vätgas, vad nu sandlådefilosoferna hittar på i den sk. politiken) blir det nya normala skulle mer göra att vanliga bilar, typ V70 2.4, Passat 2.0 FSI etc etc.. skrotas bort.

Men tar vi typ BMW M5, Alfa Giulia QV, Porsche GT3 och andra bilar i den klassen så blir ju bilarna mer unika (och färre). Efterfrågan kommer absolut minska och risken där är väl att handlare dumpar priserna för de inte vill ha bilarna stående hos sig en längre tid

När det kommer till SUV bilarna så är det klurigare, marknaden är ju rätt begränsad (I Sverige) och jag antar att de sålts bra bland företag för att "Stor fet snabb bil" att tävla med varandra på motorvägarna och skryta för grannen - Men så har det alltid varit oavsett karosstyp ; )
Åker SUV själv bara för just denna hade bekväm och rymlig förarmiljö

Men det är svårt att gissa över framtidens värde på saker

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang