Problem med växellåda? All hjäl uppskattas stort!

Jahopp
2 december 2021 · 6 Inlägg

Hej.  Jag är en nybliven bilägare till en vw golf 07a.
Jag har haft bilen sen i slutet av maj och mitt första stora problem började i måndags (29/11.)

Ibland när jag jag ska lägga I treans växel, så är det väldigt trögt att få I växeln. Det är nästan så att växeln inte går att lägga i alls men det går efter lite lirkande fast med motstånd. När jag sedan släpper upp kopplingen så rycker bilen till något fruktansvärt och motorn ger ifrån sig ett väldigt intensivt varvningsljud...

Tänkte först att det kunde ha något med kylan att göra, men problemet verkar kunna uppstå plötsligt.

Är det någon klok själ som skulle kunna hjälpa en total amatör på rätt väg?

torsen
3 december 2021 · 7 189 Inlägg

Problemet kan kanske åtgärdas genom justering av vajrarna mellan växelspaken och växellådan.
Hur det går till får andra redogöra för.
Ev kan du googla på justeringen.

jaka54
4 december 2021 · 5 656 Inlägg

Hej!
Rent spontant skulle jag kolla oljenivån i växellådan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 december 2021 · 13 644 Inlägg

så du lägger i ettans växel istället för 3an..  för det är enda logiska förklaringen till varför motorn varvar upp av bara fan..  och då är det inte konstigt att det är trögt att lägga i "3ans" växel eftersom ingen växellåda gillar direkt att välxa ner till ettans växel av förklarlig anledning. 

så antingen växlar du inge bra och måste lära dig växla eller så är något knas med spakstället..  kanske börjar bli glappt..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
4 december 2021 · 10 203 Inlägg

Growe skrev:
så du lägger i ettans växel istället för 3an..  för det är enda logiska förklaringen till varför motorn varvar upp av bara fan..  och då är det inte konstigt att det är trögt att lägga i "3ans" växel eftersom ingen växellåda gillar direkt att välxa ner till ettans växel av förklarlig anledning. 

så antingen växlar du inge bra och måste lära dig växla eller så är något knas med spakstället..  kanske börjar bli glappt..

Detta är nog den troliga förklaringen. Att trådskaparen lirkar i ettan, detta förklarar både rycket och varvningen.

Troligen är det väl något som blivit slitet i spakstället som gör att det plötsligt är lite lurigt var växlarna ligger.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 december 2021 · 13 644 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
så du lägger i ettans växel istället för 3an..  för det är enda logiska förklaringen till varför motorn varvar upp av bara fan..  och då är det inte konstigt att det är trögt att lägga i "3ans" växel eftersom ingen växellåda gillar direkt att välxa ner till ettans växel av förklarlig anledning. 

så antingen växlar du inge bra och måste lära dig växla eller så är något knas med spakstället..  kanske börjar bli glappt..

Detta är nog den troliga förklaringen. Att trådskaparen lirkar i ettan, detta förklarar både rycket och varvningen.

Troligen är det väl något som blivit slitet i spakstället som gör att det plötsligt är lite lurigt var växlarna ligger.

ja det är min första tanke när jag läser det.. för det är fan inte lätt att klippa i 1ans växel när man kör på 2an..  det är verkligen inte smärtfritt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jahopp
4 december 2021 · 6 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
så du lägger i ettans växel istället för 3an..  för det är enda logiska förklaringen till varför motorn varvar upp av bara fan..  och då är det inte konstigt att det är trögt att lägga i "3ans" växel eftersom ingen växellåda gillar direkt att välxa ner till ettans växel av förklarlig anledning. 

så antingen växlar du inge bra och måste lära dig växla eller så är något knas med spakstället..  kanske börjar bli glappt..

Detta är nog den troliga förklaringen. Att trådskaparen lirkar i ettan, detta förklarar både rycket och varvningen.

Troligen är det väl något som blivit slitet i spakstället som gör att det plötsligt är lite lurigt var växlarna ligger.

Tack för er era svar!
Det jag finner märkligt att det inte händer varje gång... skulle inte ens säga att det är var 10e gång jag lägger i 3an det händer..

Men vad jag har läst här så låter det som att något börjar bli slitet...

Vad kostar något sådan art åtgärda uppskattningsvis?

spillolja
4 december 2021 · 4 009 Inlägg

jag har haft problem att lägga i backen vid kall väderlek, uppsmörjning av länkaget vid växellådan kan vara  medicinen  ( biltema 36-315 )

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
husseman
4 december 2021 · 1 563 Inlägg

Hmm, en kurs för växlingsteknik finns säkert på närmsta Vuxenutb. o e´förmodligen skattefinansierad.  Ett beg. spakställ på Bildelsbasen e´bara att kolla upp.

mvh/husse

Jahopp
4 december 2021 · 6 Inlägg

spillolja skrev:
jag har haft problem att lägga i backen vid kall väderlek, uppsmörjning av länkaget vid växellådan kan vara  medicinen  ( biltema 36-315 )

Jag tror inte det har med kylan att göra. Kärran står i garage och problemet kan uppkomma när bilen kört sig varm också. Men ska testa och se, tack för svar!

Mossan1
5 december 2021 · 2 733 Inlägg

Kan naturligtvis vara 100% förarfel, men också slitna växelbussningar så spaklägena är lite diffusa.

För beskrivningen stämmer klockrent på att du får i 1 istället för 3.

Så kan du varva sönder din motor, så går inte 3 i så lätt som den borde, fortsätt inte trycka på utan gör om växlingen.  Normalt fjädrar en växelspak själv till friläge mellan 3&4.
Släpp spaken och tryck sedan LÄTT framåt när det händer.

Jahopp
5 december 2021 · 6 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kan naturligtvis vara 100% förarfel, men också slitna växelbussningar så spaklägena är lite diffusa.

För beskrivningen stämmer klockrent på att du får i 1 istället för 3.

Så kan du varva sönder din motor, så går inte 3 i så lätt som den borde, fortsätt inte trycka på utan gör om växlingen.  Normalt fjädrar en växelspak själv till friläge mellan 3&4.
Släpp spaken och tryck sedan LÄTT framåt när det händer.

Jag är definitivt inte en rallyförare men jag kan köra bil åtminstone. Men det är som ni beskriver att det är ettan som kommer i. Fast i 3ans position om ni förstår? Min lösning är att jag som du säger helt enkelt växlar om. Men jag undrar ju självklart om det är något som gått sönder och behöver laga, då detta började hända för cirka en vecka sedan.

Mossan1
5 december 2021 · 2 733 Inlägg

Med senaste förklaringen är det nog helt klart någon bussning nere vid spakstället eller hävarmarna ute på växellådan som havererat.

Bli inte förolämpad av att vi menar förarfel som en ev felanledning.  smile
Vi vet inget om trådskaparnas kunskaper eller erfarenheter.

Jahopp
5 december 2021 · 6 Inlägg

Mossan1 skrev:
Med senaste förklaringen är det nog helt klart någon bussning nere vid spakstället eller hävarmarna ute på växellådan som havererat.

Bli inte förolämpad av att vi menar förarfel som en ev felanledning.  smile
Vi vet inget om trådskaparnas kunskaper eller erfarenheter.

Nej tar absolut inte åt mig. Och det var svårt att beskriva problemet på ett bra sätt i och med min brist på kunskap haha! Sen skulle jag inte bli jätte förvånad om jag själv orskat problemet då det är första bilen och den jag lärde mig köra i!

Men jag är djup tacksam över era svar så jag har lite att gå på vid inlämning för felsökning. Om det nu skulle vara något av det du nämnde ovan. Vad skulle ett sådant problem kosta? Det låter rätt oroväckande och någt jag vill åtgärda omgående big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2021 · 13 644 Inlägg

hur känns spaken sidledes?    på min a2 blev den sjukt trög sidledes vilket faktist gör det väldigt svårt att växla pga den inte går i noll läge så när man växlar från tex 2an till 3an så  känns det väldigt skumnt då man fysiskt måste flytta spaken när viloläget normalt sätt är mitt för 3an och 4an på alla bilar..     det gjorde att den ibland blev extremt trög växlad för att man inte kunde göra som man var van vid.. och det har ju varit lite sämre väder så kan ju leta sig in fukt som fryser..  på min a2 är det pga den stått i 2år och har nu börjat ordna sig..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang