Volvo S60 2005, problem med baklucka vintertid

fiirpalt
6 december 2021 · 4 Inlägg

Tredje vintern jag har bilen, tredje vintern med samma besvär med bakluckan.

Har tyvärr inte möjlighet ta foton på bilen närmsta veckan då frugan är på äventyr så hoppas en bild från Google och min förklaring räcker.

Bakluckan går igen nog för att låsa på plats utan varningslampor etc, men plåten i bakluckan i de inringade hörnen ligger inte platt mot resten av karossen, utan ligger i alla fall 2cm högre än karossen. Ligger också för högt på framkanten, alltså mot bakrutan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241443/241443-edf397266270661499e183bcaa984e05.jpg

Det händer bara på vintern, så snö och is är ju boven, men jag kan fan inte lista ut var det skulle vara. Rensar all snö och is som bara går kring bakluckan/gångjärn/fjäder, men den stänger inte ordentligt innan jag haft möjlighet tina av bilen i varmgarage.

Någon som är bekant med detta och vet var det gömmer sig is som orsakar detta?

Och hur fan undviker jag det? Är noga med att skrapa och sopa av bilen, och brukar undvika köra eluppvärmningen på bakrutan så det inte rinner ner vatten och slask som sedan fryser på igen, men det har inte hjälpt.

ottorb
6 december 2021 · 320 Inlägg

den delen av bakluckan ska sitta fast på gångjärnen, har du kollat att den sitter fast

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang