V70 2.4T AWD 2002 Elfel: ABS/SRS/Instrument/Startar ej/osv...

muppverkstad Bilskadeskapare
7 december 2021 · 34 Inlägg

Hej!

Köpte en V70 ABS och antispinn-lampa lyste.

Tänkte de skulle vara nån givare / krans men visades sig vara totalt elknas på bilfan. Läste felkoder och fick dessa:
AUM-41FF amplifier sub-antenna
SRS-0074 Left SIPS bag / Rear left seat belt
SRS-E003 Congifuration fault
CEM-1A5F Communication with ABS / Communication with BCM
CEM-6C11 Glass breakage lopp, rear window
CEM-6C4F Antenna / light ring / Steering column lock module
CEM-1A5C Communication with UEM
CEM-1A5P communication with SWM¨
CEM-1C04 30 power supply
CEM-1C02 L signal
CEM-1C05 30 power supply
CEM-1A59 communication with AUM
CEM-5B01 LH heating element
UEM-0004 Siren
PDM-0024 DTC definition inte hittad! Vänligen se frodonets service manual
PDM-0025 DTC definition inte hittad! Vänligen se frodonets service manual
DDM-0024 DTC definition inte hittad! Vänligen se frodonets service manual
DDM-0005 DTC definition inte hittad! Vänligen se frodonets service manual
DDM-002B DTC definition inte hittad! Vänligen se frodonets service manual
DDM-0022 Control, domirselector
DDM-0025 DTC definition inte hittad! Vänligen se frodonets service manual
PSM-E003 Configuration fault
CCM-0019 Function button

Efter nollning och en kort sväng med bilen lyste såklart ABS-lampan men endast två felkoder visades varav ingen är relaterad till ABS...
CCM-0003 Blower fan motpassenger compartment temperature sensor
UEM-0004 Siren

Körde 70 mil norröver - stannade en natt - bilen startade ej!

Försökte starta bilen på morgonen (-22), men den klickade bara. Batteriet hade då 12.4V. Testade att kabla igång bilen utan lycka. Tog in batteriet och laddade det fullt men bilen försökte inte ens starta. Till slut drog vi gång bilen och jag rullade ytterligare 40 mil norrut och nu står bilen utanför min lägenhet och vägrar starta.

TLDR:
Symptom: Konstanta problem: ABS-varning och motorlampa. Periodvis: Hastighetsmätare ur funktion, antispinn-varning, Varning bromssystem stanna omedelbart. Senaste problem: Startar ej. Startmotor går ej runt.

Frågor:
Vad fan är felet?
Kan felen vara relaterade?
Vart skall jag börja att felsöka?

Brådhis * Voff voff *
7 december 2021 · 10 277 Inlägg

muppverkstad skrev:
Försökte starta bilen på morgonen (-22), men den klickade bara. Batteriet hade då 12.4V. Testade att kabla igång bilen utan lycka. Tog in batteriet och laddade det fullt men bilen försökte inte ens starta. Till slut drog vi gång bilen och jag rullade ytterligare 40 mil norrut och nu står bilen utanför min lägenhet och vägrar starta.

Kolla lilla flatstiftsanslutningen på startmotorn. Supervanligt på dessa att det ärgar där och så startar inte bilen.

I övrigt, mängden ursprungliga felkoder ser ut som att någon lossat ECC-panelen utan att göra bilen strömlös först. Då får man i princip "en av varje".

ABS-felet är, förutsatt att krans och givare är okej, troligen i boxen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
muppverkstad Bilskadeskapare
8 december 2021 · 34 Inlägg

Brådhis skrev:

muppverkstad skrev:
Försökte starta bilen på morgonen (-22), men den klickade bara. Batteriet hade då 12.4V. Testade att kabla igång bilen utan lycka. Tog in batteriet och laddade det fullt men bilen försökte inte ens starta. Till slut drog vi gång bilen och jag rullade ytterligare 40 mil norrut och nu står bilen utanför min lägenhet och vägrar starta.

Kolla lilla flatstiftsanslutningen på startmotorn. Supervanligt på dessa att det ärgar där och så startar inte bilen.

I övrigt, mängden ursprungliga felkoder ser ut som att någon lossat ECC-panelen utan att göra bilen strömlös först. Då får man i princip "en av varje".

ABS-felet är, förutsatt att krans och givare är okej, troligen i boxen.

Tack för svar! Tog mig ut i kölden här i Nord-Norge för att kika på kablaget till startmotorn men fick först snilleblixten att dubbelkolla säkringarna. Hade missat säkringen till solenoiden som hade brunnit. Bytte säkring --> bilen starta!

Kan den ha gått när vi försökte kabla bilen eller bör jag oroa mig för något annat fel som orsakat att den brunnit?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang