8 december 2021
Trådstartare
Hej, jag gör ett sista försök med min bil och se om nån här kanske har en ledtråd till vad som kan tänkas vara fel.
Jag har sökt runt på många ställen men aldrig hittat något som pekar på just detta specifika fel:
Min Ford Focus 2011 TDCi 1.6 har en udda nyck att om den stått en längre stund (Säg 8-12 timmar) så kommer tomgången svaja mellan 800-1200rpm i ungefär 30 sekunder innan den stabiliserar sig. Om den stått längre stunder 24h+ är det ännu värre ställt och den kan till och med sega ner och dö.
Därefter blir bilen VÄLDIGT svår att starta. Antingen behövs starthjälp eller så får startmotorn gå i 20 sekunder innan den hoppar igång.
Därefter funkar bilen perfekt. Varmbil och även när bilen bara stått nån timme efter körning funkar jättebra.
Har fått felkoder P2290 via besiktning och även på verkstad. Har haft den inne TVÅ gånger på olika verkstäder för att få bukt på detta men de har inte kunnat lösa det. Det har fokuserats på bränseltrycket, spridare och ventiler har kollats och slangar har byts för ev. läckage.
Men det har inte hjälpt.
Tacksam för hjälp eller åtminstone förslag på vad som kan tänkas vara fel.