Hur mäta batteriets yttermått

Daenur
8 december 2021 · 2 Inlägg

Hej!

Jag ska precis byta startbatteri och Mekonomen lade undan ett som skulle passa min bil. När jag kom dit så satt + och - på fel sida vilket gör att det såklart inte passar. De föreslog att jag skulle vända på det, men då tror jag inte kablarna räcker till eftersom polerna då kommer i nedre kant istället för övre. Och jag kan inte köpa och prova eftersom det inte tillåts återköp på batterier...

Så eftersom deras batterimatchning inte funkar tänker jag istället mäta storleken så att batteriet passar. Men jag blir lite osäker på hur? Ska t.ex. höjden på batteriet inkludera "pol-knopparna" eller inte? Min plusanslutning i bilen har som ett litet lock som ska passas in, och det gör att jag inte har hur mycket svängrum som helt i höjdled. Och på mitt befintliga batteri står inte måtten så jag kan liksom inte kontrollmäta själv och se om hur det räknas...

Är det någon som vet? Vill inte komma hem med ett batteri för 1600 för att upptäcka att det inte passar.

Tack!

jaka54
8 december 2021 · 5 731 Inlägg

Hej!
Skulle hellre köpa Biltemas "silverfärgade" Batterier!
Men varför inte mäta på ditt befintliga batteri?!

uhlin
8 december 2021 · 2 834 Inlägg

Mät hur högt själva batteriet är samt längd och bredd. Sen finns det nersänkta poler som inte sticker över batteriets höjd.

Slå in ditt reg. nr på biltema så ska rätt batteri komma upp.  Är inget stort fan av biltema, men deras batterier är helt ok. Köp ett silver som jaka54 föreslår.

Konstigt att Mekonomen inte gav dig rätt batteri.  Vad för bil gäller det?

Brådhis * Voff voff *
8 december 2021 · 10 279 Inlägg

Daenur skrev:
Hej!

Jag ska precis byta startbatteri och Mekonomen lade undan ett som skulle passa min bil. När jag kom dit så satt + och - på fel sida vilket gör att det såklart inte passar. De föreslog att jag skulle vända på det, men då tror jag inte kablarna räcker till eftersom polerna då kommer i nedre kant istället för övre. Och jag kan inte köpa och prova eftersom det inte tillåts återköp på batterier...

Så eftersom deras batterimatchning inte funkar tänker jag istället mäta storleken så att batteriet passar. Men jag blir lite osäker på hur? Ska t.ex. höjden på batteriet inkludera "pol-knopparna" eller inte? Min plusanslutning i bilen har som ett litet lock som ska passas in, och det gör att jag inte har hur mycket svängrum som helt i höjdled. Och på mitt befintliga batteri står inte måtten så jag kan liksom inte kontrollmäta själv och se om hur det räknas...

Är det någon som vet? Vill inte komma hem med ett batteri för 1600 för att upptäcka att det inte passar.

Tack!

Sannolikt menade dom nog vrida på det och inte vända på det. Batterier fungerar dåligt upp och ner... big_smile

I övrigt, vänd dig till någon som har koll på vad du ska ha för batteri så blir det helt säkert rätt om du inte har någon extremt udda bil.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
8 december 2021 · 7 238 Inlägg

Vad är det för bil?
Niva och vissa Suzuki har batteripolerna skiftade jämfört med ett "VOLVO/SAAB"-batteri = den vanligast polkonfigurationen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang